Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
En anledning till att folk bara betalar utan att tänka tror jag är att de är bekväma och initiativlösa. Vet inte hur många gånger jag hört "det går ju inte" när jag föreslagit vad andra ska göra. Konstigt eftersom jag själv oftast gjort precis det jag föreslår.
Jag är i den sitsen att jag nästan måste ha större bostad inom 6 månader. Och alternativen är följande.
1. Hyra radhus på ~100Kvm i Sigtuna för10600/mån, som efter 5 år kommer kosta 12300/mån vid en årlig ~3% hyreshöjning.
2. Köpa radhus på ~100Kvm för ca 2.5 mille i Upplandsväsby/Sollentuna/Järfälla till en kostnad av ca9500/mån, och amortera kraftigt första 5åren.
3. Bo kvar och invänta ett pris ras på okänd nivå och tidpunkt.
Om jag väljer att inte amortera och att räntan efter ca 5år skulle nå ca 7% så skulle det köpta radhuset kosta mig ca 13500/mån. Men skulle räntan gå upp så mycket kommande år så är jag ganska säker på att även hyrorna kommer att pressas upp betydligt mer.
Så den stora frågan för mig är inte att köpa eller hyra då jag ser det som en långsiktig investering. Däremot är man ju lite girig och vill så klart alltid köpa på botten