2012-08-01, 23:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Precis.

Sen förutsätter ju detta att ALLA tror att priset kommer sjunka och att ALLA kan fixa alternativt boende under dessa 12 månader och att ALLA är nya bostadsägare som inte sålt sin gamla bostad och behöver ny.
Vid krisen i början på 90 talet så försvann alla "bostadslösa" "andrahandshyrare" som bara "måste" köpa NU NU NU.
Om folk tror att priset är lägre om 12 mån än idag så väntar man med att flytta i så hög utsträcknng man bara kan och då sjunker efterfrågan vilket sänker priset vilket ökar tron på sjunkande priser vilket minskar efterfrågan vilket......
Tills det byggt upp en tillräckligt stor efterfrågan, då börjar folk handla igen och priserna stabiliseras och börjar stiga sakta... så dansar vi andra hållet.

Det har hänt förr och kan hända igen, eller så blir det som nu att priserna ligger still eller sjunker sakta sakta utom på en del objekt.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-08-01 kl. 23:10.
2012-08-01, 23:10
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
Att flytta ut på landet och pendla ger ingen ekonomisk fördel då en hyffsad pendlar bil för ca 150kkr kostar minst 4000/mån i amortering & ränta, sedan tillkommer kostnader för bensin service reparationer.
För mig som är sparsam är det ett alternativ.
Man måste inte köpa en bil för 150'000kr. Sedan går det ofta att pendla med kollektivtrafik.
2012-08-01, 23:22
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Jovisst men där det är bra förbindelser så är priserna höga..

edit. och även om den är betald så måste man spara mycket pengar så att man kan köpa en ny bil när den man har måste bytas. Kan lova dig att det i sånt fall är bättre att lägga 150kkr var 3:e år på att amortera din bostad istället för att lägga det på bilar som är ren förbrukningsvara.
En anledning till att folk bara betalar utan att tänka tror jag är att de är bekväma och initiativlösa. Vet inte hur många gånger jag hört "det går ju inte" när jag föreslagit vad andra ska göra. Konstigt eftersom jag själv oftast gjort precis det jag föreslår.
2012-08-01, 23:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Man måste inte köpa en bil för 150'000kr. Sedan går det ofta att pendla med kollektivtrafik.
Du får en bra bil för hälften.
2012-08-01, 23:34
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du får en bra bil för hälften.
Jag får en bra bil för under tio tusen.
2012-08-01, 23:41
Medlem
Citat:
En anledning till att folk bara betalar utan att tänka tror jag är att de är bekväma och initiativlösa. Vet inte hur många gånger jag hört "det går ju inte" när jag föreslagit vad andra ska göra. Konstigt eftersom jag själv oftast gjort precis det jag föreslår.

Jag är i den sitsen att jag nästan måste ha större bostad inom 6 månader. Och alternativen är följande.

1. Hyra radhus på ~100Kvm i Sigtuna för10600/mån, som efter 5 år kommer kosta 12300/mån vid en årlig ~3% hyreshöjning.
2. Köpa radhus på ~100Kvm för ca 2.5 mille i Upplandsväsby/Sollentuna/Järfälla till en kostnad av ca9500/mån, och amortera kraftigt första 5åren.
3. Bo kvar och invänta ett pris ras på okänd nivå och tidpunkt.

Om jag väljer att inte amortera och att räntan efter ca 5år skulle nå ca 7% så skulle det köpta radhuset kosta mig ca 13500/mån. Men skulle räntan gå upp så mycket kommande år så är jag ganska säker på att även hyrorna kommer att pressas upp betydligt mer.

Så den stora frågan för mig är inte att köpa eller hyra då jag ser det som en långsiktig investering. Däremot är man ju lite girig och vill så klart alltid köpa på botten
2012-08-02, 00:22
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Jag är i den sitsen att jag nästan måste ha större bostad inom 6 månader. Och alternativen är följande.

1. Hyra radhus på ~100Kvm i Sigtuna för10600/mån, som efter 5 år kommer kosta 12300/mån vid en årlig ~3% hyreshöjning.
2. Köpa radhus på ~100Kvm för ca 2.5 mille i Upplandsväsby/Sollentuna/Järfälla till en kostnad av ca9500/mån, och amortera kraftigt första 5åren.
3. Bo kvar och invänta ett pris ras på okänd nivå och tidpunkt.

Om jag väljer att inte amortera och att räntan efter ca 5år skulle nå ca 7% så skulle det köpta radhuset kosta mig ca 13500/mån. Men skulle räntan gå upp så mycket kommande år så är jag ganska säker på att även hyrorna kommer att pressas upp betydligt mer.

Så den stora frågan för mig är inte att köpa eller hyra då jag ser det som en långsiktig investering. Däremot är man ju lite girig och vill så klart alltid köpa på botten
Jag har svårt att se hur man nästan måste bo i ett 100m^2 radhus. Det handlar nog snarare om bekvämlighet. Inget fel i det. Dock har det sitt pris, en del av priset kanske är att ta en risk.
2012-08-02, 00:36
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag får en bra bil för under tio tusen.

Vad har du köpt för bil för under 10 000 som är "bra" dvs kräver lågt underhåll och hur långt har du kört den? Jag har nämligen köpt ett antal bilar i klassen 50-70k och alla har krånglat inom 2-3 år med STORA kostnader som följd. Har jag otur? kanske, men har svårt att tro att man får en bra bil för under 10 000. Överbevisa mig gärna vad jag ska köpa för modell.
Senast redigerad av lundagren 2012-08-02 kl. 00:39.
2012-08-02, 08:13
Medlem
Citat:

Parkering, Trängselskatt (nu är det Göteborgs tur), bensin, underhåll m.m

Som sagt, det blir några tusen i månaden och det lär inte bli billigare med bensin och trängselskatt.
2012-08-02, 11:12
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Vad har du köpt för bil för under 10 000 som är "bra" dvs kräver lågt underhåll och hur långt har du kört den? Jag har nämligen köpt ett antal bilar i klassen 50-70k och alla har krånglat inom 2-3 år med STORA kostnader som följd. Har jag otur? kanske, men har svårt att tro att man får en bra bil för under 10 000. Överbevisa mig gärna vad jag ska köpa för modell.
https://www.flashback.org/f224
Citat:
Parkering, Trängselskatt (nu är det Göteborgs tur), bensin, underhåll m.m

Som sagt, det blir några tusen i månaden och det lär inte bli billigare med bensin och trängselskatt.
Det finns pendelparkeringar om parkeringen och trängselskatten kostar för mycket.
Jag är inte säker på vad du argumenterar för eller emot.
2012-08-02, 11:25
Medlem
Citat:
https://www.flashback.org/f224

Det finns pendelparkeringar om parkeringen och trängselskatten kostar för mycket.
Jag är inte säker på vad du argumenterar för eller emot.

Det jag argumenterar mot är att du verkar påstå att det inte kostar särskilt mycket att pendla till jobbet 6-8 mil ToR varje dag med bil jämfört med att bo lite dyrare men kunna cyckla/gå/åka buss till jobbet. (Och då menar jag bussförbindelser som går typ var 7-10:e minut).
2012-08-02, 12:31
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Det jag argumenterar mot är att du verkar påstå att det inte kostar särskilt mycket att pendla till jobbet 6-8 mil ToR varje dag med bil jämfört med att bo lite dyrare men kunna cyckla/gå/åka buss till jobbet. (Och då menar jag bussförbindelser som går typ var 7-10:e minut).
Det jag påstod är att man inte behöver köpa en bil för 150'000kr. Om man dessutom måste skrota den och köpa nästa bil för samma summa efter tre år undrar jag vad man håller på med.
Nu var det förmodligen bara ett exempel, dock inget särskilt bra sådant om man är ute efter att jämföra kostnader.

Jag menar att man har alternativ till att köpa en lägenhet även om köerna till hyreslägenheter i Stockholm och Göteborg är ganska hopplösa.
Senast redigerad av PastorPrimarius 2012-08-02 kl. 12:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in