Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
kan du komma med något konkret istället för ordbajseri, hur mycket till går det upp i sthlm i procent innan det planar ut, eller faller, hur mycket faller det, och när, och vad blir den utlösande faktorn?
jag tror 15% till, planar ut 2015-2016, inget ras kommer inom 5 år.
Det värdelöst med en procentsats från mig eftersom 1) alla gissar bara, och 2) jag har som sagt inte ens analyserat förväntad avkastning vilket gör det ännu dummare att komma med en viss procent. Men här kommer mina tankar. Långt inlägg kommer du dock inte undan, jag gillar området.
I stora drag gissar jag att marknaden går upp under våren och att vi får en utplaning under sensommaren och hösten. Gissningen för året är god avkastning (givet att vi hittar köpare!). Gissningen är vidare att vi relativt snart, låt säga inom 2 år, kommer se långa perioder där det är väldigt problematiskt att sälja. Detta
behöver inte innebära att priserna går ner, åtminstone inte mycket. Men det är likväl ett stort problem för de allra flesta eftersom de plötsligt låst hela sitt (och sitt lånade) kapital och banken har svalt nyckeln. Ajaj. Detta är A till O över vad du
inte vill göra med ditt kapital, och A till O till Z över vad du inte vill göra med ditt lånade kapital.
Jag är vidare inte Cornucopia, jag gör inget anspråk på att säga att vi de facto har en bostadsbubbla och att den kommer att spricka den 12e november 2014 klockan 23:30, utlöst av en ovanligt vacker fullmåne.
Vad jag däremot hävdar är att vi har en utveckling där grundantagandet är att det är en spekulationsbubbla (varför har jag dragit tidigare). Vad det innebär att ha en bostadsbubbla är extra extrema konsekvenser när marknaden vänder, både för landet i allmänhet och för drabbade individer i synnerhet (lycka till att magpumpa ut nyckeln från den där banken). Här kommer Sveriges höga belåningsgrad in och berättar att situationen är riktigt, riktigt jobbig.
Till detta hör att oavsett hur marknaden ser ut har jag en lite annan syn på dessa köp-kalkyler än den generella svensken. Den generella svensken
ser knappt att kalkylen och investeringssituationen ens är konkav (begränsad uppsida samt bottenlös nedsida för de utfall som ligger utanför ditt konfidensintervall). Detta gör skillnaden till hur jag ser det häpnadsväckande stor, kalkylens konkavitet är nämligen mitt största fokus för den här typen av investering.
Jag tycker självfallet att det är jag som har rätt och att de flesta andra inte vet vad de pysslar med (annars skulle jag ju inte ens ha denna inställning till kalkylen). Jag har även en hel del stöd för detta, både logiskt och teoretisk, och jag har inte hittat någon anledning till varför det är fel. Vidare är det intressant att de amerikaner jag pratat med till skillnad från svenskar plötsligt fångat in den här konkaviteten i kalkylen (även om de inte nödvändigtvis kallar det så). Jag tolkar det som att intuitiva kalkyler görs baserat på modern historik och de råkar bara lägligt nog ha ett tail-event i sin historik, Sveriges senaste tail-event ligger för långt tillbaka i tiden. Eftersom tail-events till sin natur är ovanliga ska inte detta spela någon roll i analysen och skillnaden är alltså snarare att amerikaner har tillgång till bättre information än svenskar har.
Ska jag gissa prisfall (
rejält sådant alltså, inga smådippar) gissar jag på..... innan 2030. Notera att detta är en gissning med värderad sannolikhet över 50%. Så för att ge en roligare gissning kan jag slänga ur mig något mer givande: jag tror att sannolikhet för rejäl dipp före 2018 över är över 15%, före 2016 över 10% och före 2015 över 3%. I ett land fyllt av konkava kalkyler är detta vidriga siffror.
För att ge en bättre bild åt dem som tycker dessa tre procent är fåniga, så är 3% en tillräckligt stor siffra för att fångas upp av ett rimligt konfidensintervall för den här typen av investering. Det vill säga: givet mina siffror ska många stockholmare i sin kalkyl haft ett tydligt utfall
innanför sitt konfidensintervall som säger "ditt ekonomiska liv är förstört inom ett år, du kommer aldrig ikapp detta".
Vad jag tror utlöser prisfallet? Höga priser/övervärderad marknad. Duh.
Precis som varje gång något speciellt händer på en marknad kommer Aftonbladet nämna en utlösande orsak och många här inne kommer att haka på. Vid nästa bubbla kommer ni sedan peka på och minnas den här så kallade utlösande faktorn. Sanningen är att en övervärderad marknad inte behöver en utlösande faktor, vi ska ned till normalläget och därmed basta. Jag ser ingen poäng i att skylla på den sista droppen i bägaren bara för att den landade sist.
På samma vis som priserna ska ned (
om vi är övervärderade) så ska dock räntan upp. Så vill du ha något så kan vi väl säga att en god anledning till att den här marknaden förr eller senare kommer wobbla är att räntorna förr eller senare går upp.