Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad tror expertpanelen? Kommer vi få se lika stort ras på bostadsmarknaden som på aktiemarknaden inom kort?
Inte inom kort. Bostadspriser rör sig långsamt, nedgången kommer att pågå i minst ett år eller mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkuk
De som här tror på att det blir en bostadsbubbla gör det troligtvis på grund av ”bandwagon effect”.
Visst är det en snöbollseffekt, bostadsmarknaden är ju beroende av köparnas tro på framtiden och deras krav på hur och var de skall bo. Som vi har konstaterat har lattemorsorna i Vasastan hetsat varandra till att renovera köken, på samma sätt kommer de att sprida negativa vibbar på kaféerna nu. (De har redan börjat, jag har överhört ett antal konversationer mellan oroliga bolånetorskar)
Jag själv har förväntat mig att priserna skall krascha när som helst sedan ungefär 2005. 2008 fick jag rätt - men bara i tre-fyra månader innan Riksbanken satte räntan till nästan noll. Då drog bostadspriserna iväg igen, och därför finns det idag ytterligare tiotusentals familjer som är överbelånade.
Men snart är vi tillbaka på en mer normal räntenivå, lånereglerna har blivit lite mer restriktiva, och framför allt så har folk börjat förstå att priserna åtminstone inte alltid går "upp, upp, upp". De senaste månaderna har media börjat skriva om riskerna, för ett-två år sedan fanns det inte på kartan att sådana budskap syntes...