2011-07-30, 18:04
Medlem
Ni som tror på prisfall ala 90 talet är ni medvetna om att man fick dra av 50% på räntekostnaden då samt att den största orsaken var en upphaussad företagsmarknad.

Ekonomin är inte den samma idag som den var på 80talet
2011-07-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Ni som tror på prisfall ala 90 talet är ni medvetna om att man fick dra av 50% på räntekostnaden då samt att den största orsaken var en upphaussad företagsmarknad.

Ekonomin är inte den samma idag som den var på 80talet

Naturligtvis kan du hitta skillnader i detaljerna. Precis som detaljerna skiljer mellan USA/Irland/Spanien/Australien ... Dessa skillnader hindrar dock inte de likheter i beteende som man kan hittar mellan de olika bubblor som spricker.
2011-07-31, 20:30
Medlem
black-swans avatar
Jag var i skärgården över helgen och pratade med en bekant som är nationalekonom. Han tipsade bland annat om en rapport som Statens Bostadskreditnämnd utfärdat. Citaten nedan är från denna rapport där det även fanns en hel del intressant resonemang.
Citat:
Bostadspriserna är fortfarande höga i många länder och anpassningen nedåt av bostadspriser och hushållens skulder är inte avslutad

Citat:
Det sägs ofta att ingen förutsåg den nuvarande krisen och att det inte går att förutsäga tillgångsbubblor. Vi menar att båda påståendena är fel. Flera bedömare förutsåg krisen och det går att prognostisera utvecklingen av tillgångs-priser även om ”market timing” inte är möjlig.

Källa: http://www.bkn.se/Documents/Marknadsrapport_feb11.pdf
2011-08-01, 20:11
Medlem
black-swan, din bekanta, äger h*n bostad, tänkt sälja osv osv. Vad är dennes plan?
2011-08-04, 21:12
Medlem
SparkMans avatar
Vad tror expertpanelen? Kommer vi få se lika stort ras på bostadsmarknaden som på aktiemarknaden inom kort?

Efter att ha blivit grillad av många ekonomiskt kunniga flashbackare, om att amortering inte är säkraste sparandet och istället blivit hänvisad till att satsa de lånade pengarna på börsen, kan man undra hur många av "medelsvensson" som gjort på just detta sättet och vad det kan få för konsekvenser när marknaden faller.
2011-08-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad tror expertpanelen? Kommer vi få se lika stort ras på bostadsmarknaden som på aktiemarknaden inom kort?

Efter att ha blivit grillad av många ekonomiskt kunniga flashbackare, om att amortering inte är säkraste sparandet och istället blivit hänvisad till att satsa de lånade pengarna på börsen, kan man undra hur många av "medelsvensson" som gjort på just detta sättet och vad det kan få för konsekvenser när marknaden faller.

Bara för att man är ekonomiskt kunnig betyder inte det att man resonerar rätt i alla lägen. De som här tror på att det blir en bostadsbubbla gör det troligtvis på grund av ”bandwagon effect”.
2011-08-05, 00:29
Medlem
Inom kort vet jag inte men jag säger såhär, ge det 6 månader.

Jag köper inte argumenten om att "folk måste bo nånstanns osv." ni har alla hört dessa argument, jag har ett annat som inte alls är lika vanligt, nu för tiden bor många själva i bostäder som förr huserade hela familjer, 2 vuxna, 3~4 barn.

Börsraset kan få konsekvenser som inte ens de smartaste hjärnor än har lyckats räkna ut, det blir nog inte som de sämsta avsnitten ur bibeln men folk får nog vara beredda på att livet kanske inte blir lika bekvämt, att göra en del uppoffringar.
2011-08-05, 00:45
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Inte inom kort. Bostadspriser rör sig långsamt, nedgången kommer att pågå i minst ett år eller mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkuk
De som här tror på att det blir en bostadsbubbla gör det troligtvis på grund av ”bandwagon effect”.
Visst är det en snöbollseffekt, bostadsmarknaden är ju beroende av köparnas tro på framtiden och deras krav på hur och var de skall bo. Som vi har konstaterat har lattemorsorna i Vasastan hetsat varandra till att renovera köken, på samma sätt kommer de att sprida negativa vibbar på kaféerna nu. (De har redan börjat, jag har överhört ett antal konversationer mellan oroliga bolånetorskar)

Jag själv har förväntat mig att priserna skall krascha när som helst sedan ungefär 2005. 2008 fick jag rätt - men bara i tre-fyra månader innan Riksbanken satte räntan till nästan noll. Då drog bostadspriserna iväg igen, och därför finns det idag ytterligare tiotusentals familjer som är överbelånade.
Men snart är vi tillbaka på en mer normal räntenivå, lånereglerna har blivit lite mer restriktiva, och framför allt så har folk börjat förstå att priserna åtminstone inte alltid går "upp, upp, upp". De senaste månaderna har media börjat skriva om riskerna, för ett-två år sedan fanns det inte på kartan att sådana budskap syntes...
2011-08-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte inom kort. Bostadspriser rör sig långsamt, nedgången kommer att pågå i minst ett år eller mer.

Visst är det en snöbollseffekt, bostadsmarknaden är ju beroende av köparnas tro på framtiden och deras krav på hur och var de skall bo. Som vi har konstaterat har lattemorsorna i Vasastan hetsat varandra till att renovera köken, på samma sätt kommer de att sprida negativa vibbar på kaféerna nu. (De har redan börjat, jag har överhört ett antal konversationer mellan oroliga bolånetorskar)

Jag själv har förväntat mig att priserna skall krascha när som helst sedan ungefär 2005. 2008 fick jag rätt - men bara i tre-fyra månader innan Riksbanken satte räntan till nästan noll. Då drog bostadspriserna iväg igen, och därför finns det idag ytterligare tiotusentals familjer som är överbelånade.
Men snart är vi tillbaka på en mer normal räntenivå, lånereglerna har blivit lite mer restriktiva, och framför allt så har folk börjat förstå att priserna åtminstone inte alltid går "upp, upp, upp". De senaste månaderna har media börjat skriva om riskerna, för ett-två år sedan fanns det inte på kartan att sådana budskap syntes...

Säg ett datum så kan vi kolla hur det har gått då.
2011-08-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkuk
Säg ett datum så kan vi kolla hur det har gått då.

Världen är inte så enkelt.

Jag tror visserligen inte på någon krasch på bostadsmarknaden, men prisfall lär ske, och marknaden behöver antagligen en prisjustering (inte givet, men troligt). Denna tror jag sker genom direkta prisfall på cirkus 10% samt en period på 4-6 år där priserna ligger still vilket pga. inflation och dylikt de facto innebär att priserna sjunker med ytterliggare ca 10% (5 år a 2% inflation).

Min modell är givetvis beroende av konjunkturen.
2011-08-05, 12:26
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
De senaste månaderna har media börjat skriva om riskerna, för ett-två år sedan fanns det inte på kartan att sådana budskap syntes...
Jag har också märkt att media har börjat rapportera mer om negativa trender beträffande bostadspriserna.

Det faktum att de inte har rapporterat eller varnat för det tidigare, hur tolkar du detta?

Jag vill inte verka konspiratorisk men som du och många andra har sakligt argumenterat för beträffande stundande bostadsprisproblematiken så kan det knappast ha undgått etablerad media att det fanns tydliga orosmoln på marknaden.
2011-08-05, 12:51
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Jag har också märkt att media har börjat rapportera mer om negativa trender beträffande bostadspriserna.

Det faktum att de inte har rapporterat eller varnat för det tidigare, hur tolkar du detta?

Jag vill inte verka konspiratorisk men som du och många andra har sakligt argumenterat för beträffande stundande bostadsprisproblematiken så kan det knappast ha undgått etablerad media att det fanns tydliga orosmoln på marknaden.

Faktum är att det visst har rapporterats om detta de senaste åren. Dessutom med relativt väl underbyggda argument. Dock har det inte fått genomslag pga den stora massans osannolika förmåga att hålla för öronen i kombination med att mäklare och banker eldat på den euforiska stämningen. Att lugnt och sansat informera om att kejsaren är naken när folk är upptagna med att leva på illusionen om gemenskap där samtalsämnen i deras bekantskapskretser rör renoveringar och hur mycket pengar dom har tjänat (dock oftast ej realiserade) har tyvärr ingen genomslagskraft. I slutändan rapporterar media om det som folk vill eller kan höra .

Jag är av uppfattningen att bostadsmarknaden redan har ändrat karaktär och att det i slutändan kommer pratas om "en bubbla". Därav information om det uppenbara som nu avlöser varandra. Dom som är osäkra bör bege sig ut på lite visningar kommande helger och följa upp objekten för att sedan återkomma.

Hur snabbt det kommer att gå är svårt att sia om. Dessutom är statistiken ej tolkningsbar i traditionella termer. Anledningen är att dom få avslut som sker är där säljaren får i närheten som dom förväntar sig medan lejonparten av alla objekt förblir osålda då buden betraktas som för låga. Ett intressant mått på den egentliga nedgången är att räkna med alla objekt som läggs ut och inkludera de osålda efter det högsta budet. I de fall när det inte finns ett enda bud som jag känner till också förekommer idag kan vi räkna högt och gå på utgångspriset. Detta skulle garanterat visa på en signifkant nedgång på 10-30 %.

Statistik från: http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/
Där kan man se den signikanta nedgången i avslut sista månaderna. Dom senaste åren har antalet transaktioner under juni och juli månad varit ca 300. 2011 under samma period 100 avslut. Således en nedgång på ca 67%.

Fortsättning följer...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in