Citat:
Nej, jag tror inte att det är någon centralt styrd konspiration eller så. Men journalister är rätt så stressade i sina jobb, och det är enklast att skriva artiklar då någon har något att berätta, dvs skickar ut ett pressmeddelande. Vilket mäklarorganisationer och banker gör stup i kvarten. Då ringer man upp dem, ställer några frågor och får svar som man bygger sin artikel på. Kritiska röster som varnat för överpriser har kommit fram från t.ex. ett par professorer och Bostadskreditnämnden, men de skickar inte ut pressmeddelanden särskilt ofta...
Ursprungligen postat av JamalKamal
Jag har också märkt att media har börjat rapportera mer om negativa trender beträffande bostadspriserna.
Det faktum att de inte har rapporterat eller varnat för det tidigare, hur tolkar du detta?
Jag vill inte verka konspiratorisk men som du och många andra har sakligt argumenterat för beträffande stundande bostadsprisproblematiken så kan det knappast ha undgått etablerad media att det fanns tydliga orosmoln på marknaden.
Det faktum att de inte har rapporterat eller varnat för det tidigare, hur tolkar du detta?
Jag vill inte verka konspiratorisk men som du och många andra har sakligt argumenterat för beträffande stundande bostadsprisproblematiken så kan det knappast ha undgått etablerad media att det fanns tydliga orosmoln på marknaden.
Nu är det däremot skillnad. Till och med Mäklarstatistik nämner att priser kan sjunka i sina pressreleaser, och då får journalisterna en ny tråd att nysta i. Men det märkliga är att först nu får "nya" kritiska röster komma till tals, som t.ex. Lars Wilderäng a.k.a. bloggaren Cornucopia. Han har sagt samma sak i åratal, väl underbyggt med motiveringar, men blev inte uppringd av SVT förrän då hans varningar faktiskt blivit verklighet. Det har jag svårt att förstå.
nu sänker vi räntan snart igen