2011-08-05, 17:26
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Jag har också märkt att media har börjat rapportera mer om negativa trender beträffande bostadspriserna.

Det faktum att de inte har rapporterat eller varnat för det tidigare, hur tolkar du detta?

Jag vill inte verka konspiratorisk men som du och många andra har sakligt argumenterat för beträffande stundande bostadsprisproblematiken så kan det knappast ha undgått etablerad media att det fanns tydliga orosmoln på marknaden.
Nej, jag tror inte att det är någon centralt styrd konspiration eller så. Men journalister är rätt så stressade i sina jobb, och det är enklast att skriva artiklar då någon har något att berätta, dvs skickar ut ett pressmeddelande. Vilket mäklarorganisationer och banker gör stup i kvarten. Då ringer man upp dem, ställer några frågor och får svar som man bygger sin artikel på. Kritiska röster som varnat för överpriser har kommit fram från t.ex. ett par professorer och Bostadskreditnämnden, men de skickar inte ut pressmeddelanden särskilt ofta...

Nu är det däremot skillnad. Till och med Mäklarstatistik nämner att priser kan sjunka i sina pressreleaser, och då får journalisterna en ny tråd att nysta i. Men det märkliga är att först nu får "nya" kritiska röster komma till tals, som t.ex. Lars Wilderäng a.k.a. bloggaren Cornucopia. Han har sagt samma sak i åratal, väl underbyggt med motiveringar, men blev inte uppringd av SVT förrän då hans varningar faktiskt blivit verklighet. Det har jag svårt att förstå.
2011-08-05, 17:28
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkuk
Säg ett datum så kan vi kolla hur det har gått då.
Det är som sagt långsamma rörelser, och du kommer knappast att hitta en speciell dag/månad då trenden plötsligt vänder. Men priserna är på väg ned sedan ett halvår eller så, och om jag skall vara någorlunda försiktig så tror jag att de kommer att falla med ca 10% under 2011, och ytterligare 15% under 2012. Och ytterligare en del under 2013, åtminstone första halvåret.

Vad tror du?
2011-08-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det är som sagt långsamma rörelser, och du kommer knappast att hitta en speciell dag/månad då trenden plötsligt vänder. Men priserna är på väg ned sedan ett halvår eller så, och om jag skall vara någorlunda försiktig så tror jag att de kommer att falla med ca 10% under 2011, och ytterligare 15% under 2012. Och ytterligare en del under 2013, åtminstone första halvåret.

Vad tror du?

Jag tror att priserna kommer fortsätta stiga nominellt inom den tidsramen du anger.
Senast redigerad av Bitterkuk 2011-08-05 kl. 18:05.
2011-08-05, 18:23
Medlem
blir så jäkla trött på Ingves efterblivna sett att styra reporäntan.
han motiverar att höja pga inflationen.(lönehöjning)!
men all reell löneökning sväljs av energipriserna!
tex om industriarbetare får 400 netto sek xtra i mån!då höjs energiskatten med 4-500 sek!
.allltså bensinen blir dyrare,elen suger mer.där har du lönehöjningen=reallön köpkraften väck med en gång.
det behövs inge repo räntehöjning!energipriserna sköter det åt svea!
2011-08-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
blir så jäkla trött på Ingves efterblivna sett att styra reporäntan.
han motiverar att höja pga inflationen.(lönehöjning)!
men all reell löneökning sväljs av energipriserna!
tex om industriarbetare får 400 netto sek xtra i mån!då höjs energiskatten med 4-500 sek!
.allltså bensinen blir dyrare,elen suger mer.där har du lönehöjningen=reallön köpkraften väck med en gång.
det behövs inge repo räntehöjning!energipriserna sköter det åt svea!

Ehh...? Du tycker inflationen inte är ett problem därför att priserna går upp så mycket?
2011-08-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Priserna i Stockholm kan redan ha rasat mer än 10% - statistiken släpar efter, men det finns många tecken på det. Se bl.a. http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/bostadsdata-lagenheter-ner-195-i.html
Och det är bara början som vi ser nu...

Enligt samma kælla, "Augustistatistik för Stockholm kommun visar på stigande bostadspriser, med en ökning på 60.27 procent sedan föregående månad"

De ær volatila de dær bostadspriserna ...

2011-08-08, 10:53
Medlem
finanskris deluxe på g igen nu sänker vi räntan snart igen
2011-08-08, 11:08
Medlem
Mesmeros avatar
Ny artikel som visar på att förväntningarna vad gäller framtida bopriser dämpats ytterligare.

http://di.se/Artiklar/2011/8/8/241934/SEB-HUSHALLEN-TROR-PA-SJUNKANDE-BOPRISER-I-AUGUSTI-NY/

""Det är första gången sedan våren 2009 som indikatorn ligger på minus, säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström till di.se.

"Det är bara några få tillfällen sedan vi började mäta för 8,5 år sedan som boprisindikatorn legat på minus", säger hon.""

I övrigt är bostadsräntans framtida nivå betydligt mer känsligt för systemrisker (särskilt vid stora globala event) än för riksbankensräntenivå vilket innebär att om riksbanken som ett svar på en ny global finanskris sänker räntan så är det inte säkert att boräntorna följer med.
2011-08-08, 13:59
Medlem
black-swans avatar
Inflation är per definition en en ökning av penningmängden. Höjda priser är bara en naturlig följd av detta. Det är viktigt att hålla isär begreppen.
2011-08-09, 11:25
Medlem
Mesmeros avatar
Redan innan nuvarande globala turbulens på finansmarknaderna var bostadsmarknaden ur balans. Att tro på en pysande bubbla i nuläget är aningen optimistisk. Tror på fortsatt extremt låga nivåer på avslut och en stigande rädsla hos säljare varvid marknaden snabbare kommer att anpassa sig till den minskade efterfrågan (som vi all vet är betydligt mer beroende av möjligheten till krediter än bostadsbristens vara eller icke vara).

Kommer bli allt tydligare framöver. All statistik som kommer under hösten kommer att bekräfta detta trots att den släpar efter och ej som jag tidigare beskrivit ger en helt sanningsenlig bild. Således alltmer troligt att begreppen "bostadskrasch" och "bostadsbubbla" gradvis cementeras under denna period. Vi kommer även i ett sådant läge få se mängder med artiklar i ämnet och även reportage i tidningar och TV där "offer" och "skyldiga" är huvudrollsinnehavare.

Spännande tider i alla fall oavsett fortsättning på denna följetong.
2011-08-09, 11:46
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Inflation är per definition en en ökning av penningmängden. Höjda priser är bara en naturlig följd av detta. Det är viktigt att hålla isär begreppen.

Du anser inte att omsättningshastigheten spelar någon roll? Om låt oss säga Riksbanken trycker upp en miljard miljarder och låser in dessa så har vi alltså inflation så det står härliga till?
2011-08-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Redan innan nuvarande globala turbulens på finansmarknaderna var bostadsmarknaden ur balans. Att tro på en pysande bubbla i nuläget är aningen optimistisk.

Du startade 2007 en tråd där du spekulerade i att priserna var på väg nedåt. Du skrev att:

* Budgivningarna går långsamare.
* Trots att dom haft högsta budet har ett köp inte blivit av pga att säljaren inte varit nöjd med priset. Prisnivån vi pratar om är en klar nedgång mot toppnoteringarna med ett cirkapris på 50-60 tkr/kvm i innerstaden.
* Mindre folk på visningarna.

Det är väl ungefär samma läge som idag då kanske? Tror du inte att ett prisfall undviks om styrräntan inte höjs (eller t o m sänks), precis som förra gången? Eller vad är det som gör dig så säker denna gången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in