Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Och vad var det som skedde i början av 2000-talet? Vad fick bankerna att släppa tyglarna lösa? Ränta = priset på pengar. Har banken mycket i likvida medel sjunker räntorna och har banken ont om likvida medel stiger räntan. Utbud och efterfrågan dvs.
Som bekant så är räntorna i dagsläget väldigt låga, trots att sparandet i landet är förhållandevis lågt. Du tror inte centralbanken och SBAB har något med det o göra?
Om du hade läst hela mitt inlägg så hade du nog förstått att jag tycker att SBAB har en stor skuld till dagens situation. Även SBAB är f.ö. en bank. Riksbankens räntesättning har visserligen eldat på prisökningarna, men jag anser att andra faktorer är viktigare. Amorteringsfria lån och slopade topplån var det som fick svenska folket att sluta tänka i termer av "klara av att amortera innan pension" och i stället använda måttstocken "klara av räntan". Det, och inredningsprogram med Martin Timell & c

, har fått priserna att gå igenom taket.
Ifall samma normer som för 15 år sedan hade gällt under hela 2000-talet - bottenlån på ca 80%, amortera av topplånet på ca 10 år och bottenlånet på ca 30 år, så hade priserna inte skjutit i höjden trots rekordlåg reporänta.