2011-04-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Då kommer det dumpa ner ett kuvert i brevlådan där det står att jag ska dryga ut min kontantinsats så att det blir jämvikt i systemet, alltså ett krav på kanske 200 000.

Nej, det kommer inte att ske. Även om bankerna hade haft juridiska möjligheter att agera på det sättet (vilket de inte har) så skulle det knappast ligga i deras intresse att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Var det inte precis så det gick till i USA?

Nej, det var det inte.
2011-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Ja den är helt fri att manipuleras av centralbanken (ingen annan). Räntan (som dikteras av centralbanken) är priset på pengar och priset på pengar styr utbudet/efterfrågan.

Centralbankens påhittade ränta skapar bubblor då den aldrig (exakt) motsvarar en fri marknadsränta, de senaste tio åren har den påhittade räntan varit långt under marknadsräntan vilket man lätt kan förstå då den varit negativ realt sett (lägre ränta än inflation, vilket är omöjligt under längre period om det vore marknadsränta). Detta har skapat en enorm oblanas på t.ex bomarknaden där bankerna lånat ut pengar till ett/en pris/ränta som är för låg. Så bankerna har under tio år pumpat ut billiga pengar på bomarknaden i samband med sin statliga garanti (banken kan aldrig gå i konkurs) så banken bryr sig inte om lånen är dåliga eller om bubblor skapas, dom bryr sig bara om sina intäkter. Detta garanterar en enorm bobubbla och den dag Sverige inte längre har råd att subventionera de låga räntorna kommer korthuset kollapsa.

Jag är med på resonemanget men medan vi subventionerar de låga räntorna med att trycka mer pengar borde väl även lånen inflateras bort i samma takt som värdet?
Det lär ju bli lite skakigt på bostadsmarknaden om två starka krafter ska mötas men jag tror faktiskt inte att vi kommer att få se något realt prisfall förrän det byggs mer.

Stockholms bostadsmarknad beskrivs bäst med den enklaste utbud/efterfrågemodellen och ett helt plockepinn av restriktioner som skapar en situation som knappt går att analysera. Det kan lika gärna vara så att marknaden är undervärderad därför att hyresrätterna är mycket billigare än de måste vara och staten subventionerar de kommunala bostadsbolagen i mångfaldens namn. Det är svårt att analysera en marknad som är så omgärdad av regler och statlig inblandning som denna. Man får inte heller glömma att staten har stor makt över bostadsmarknaden och när staten styr kan marknadskrafterna bli undertryckta och dyka upp någon annanstans istället. Man vet fan aldrig, särskilt inte om det sitter sossar vid makten, men vad man vet är att man behöver någonstans att bo.
2011-04-08, 11:11
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Nej, det kommer inte att ske. Även om bankerna hade haft juridiska möjligheter att agera på det sättet (vilket de inte har) så skulle det knappast ligga i deras intresse att göra det.
Du tror inte banken får problem när de inser att tillgångarnas säkerhet har tappat i värde och de tvingas göra nedskrivningar (återigen: marked to market)?
2011-04-08, 12:44
Medlem
Väntar med spänning in lite mer räntehöjningar och efterföljande prisras... Eftertraktade objekt ligger kvar på samma prisnivå idag, men lägenheter utan det "lilla extra" säljs redan nu för lägre priser. Då menar jag lägenheter på nedre botten, utan balkong och några kvarter bort från riktigt heta lägen.

Eftersom jag kollat på lägenheter i snart ett år har jag fått en bild av marknaden. Många minipriser är bluffar och säljarna är i själva verket beredda att släppa lägenheten under deras påstådda uppnådda minimum. Utgångsbudet sätts lågt, sen får man reda på säljarens minimipris (säljaren försöker så att säga mjölka fram 100k till eller mer från den som vann budgivningen

Jag har också fått uppfattningen att mäklarna reggar högsta budet som det pris lägenheten gick för, oavsett om det skrivs under på det budet eller om budgivaren sen inte fullföljer köpet.

Ni som under en längre tid (helst 6 månader) tittat på lägenheter i Stockholms innerstad, vad är er uppfattning om marknaden idag?
2011-04-08, 13:05
Medlem
JohnnyMnemonical: Jag har snarare en fråga till dig som varit aktiv, har det funnits ett större utbud än vanligt de senaste veckorna?

Jag tyckte att de nuvarande 1100-1200st objekten till salu i innerstan verkade många jämfört med några år sedan, men det kanske inte är särskilt exceptionellt?
2011-04-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
JohnnyMnemonical: Jag har snarare en fråga till dig som varit aktiv, har det funnits ett större utbud än vanligt de senaste veckorna?

Jag tyckte att de nuvarande 1100-1200st objekten till salu i innerstan verkade många jämfört med några år sedan, men det kanske inte är särskilt exceptionellt?

Svårt att avgöra på så kort tid, men ja, det är min uppfattning också. För 6 månader sedan fanns det tid att kolla på varje objekt i min sökprofil (tvåor i en viss stadsdel). Senaste veckorna så hann jag inte med det, utan skulle behöva extravisningarna också för att hinna med. Och nu sätts objekt ut för 3 visningar, det skulle aldrig ha hänt för 6 månader sedan. Ett annat tecken är att om man går på en måndagsvisning så har knappt någon budgivning kommit igång efter söndagsvisningen. För 1 år sedan skulle lägenheten redan ha blivit såld
2011-04-08, 14:02
Medlem
Magnerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Väntar med spänning in lite mer räntehöjningar och efterföljande prisras... Eftertraktade objekt ligger kvar på samma prisnivå idag, men lägenheter utan det "lilla extra" säljs redan nu för lägre priser. Då menar jag lägenheter på nedre botten, utan balkong och några kvarter bort från riktigt heta lägen.

Eftersom jag kollat på lägenheter i snart ett år har jag fått en bild av marknaden. Många minipriser är bluffar och säljarna är i själva verket beredda att släppa lägenheten under deras påstådda uppnådda minimum. Utgångsbudet sätts lågt, sen får man reda på säljarens minimipris (säljaren försöker så att säga mjölka fram 100k till eller mer från den som vann budgivningen

Jag har också fått uppfattningen att mäklarna reggar högsta budet som det pris lägenheten gick för, oavsett om det skrivs under på det budet eller om budgivaren sen inte fullföljer köpet.

Ni som under en längre tid (helst 6 månader) tittat på lägenheter i Stockholms innerstad, vad är er uppfattning om marknaden idag?

Jag har tittat under 6-7 månader i ett specifikt område (Högalid) och delar din uppfattning om prisutvecklingen. De mindre attraktiva lägenheterna tar längre tid att sälja och antalet försäljningar till acceptpris har ökat litet. Däremot går fina lägenheter fortfarande dyrt, nu i veckan ökade en lya på 26 kvm från utropspriset 1.39 till 2.11 mSEK på två dagar, det ger över 81000 Kr/kvm. Utbudet har inte ökat dramatiskt utan är nog relativt normalt för årstiden.

Gemensamt för de vinnande buden tycks generellt vara att köpet finansieras av föräldrar...
2011-04-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magners
Jag har tittat under 6-7 månader i ett specifikt område (Högalid) och delar din uppfattning om prisutvecklingen. De mindre attraktiva lägenheterna tar längre tid att sälja och antalet försäljningar till acceptpris har ökat litet. Däremot går fina lägenheter fortfarande dyrt, nu i veckan ökade en lya på 26 kvm från utropspriset 1.39 till 2.11 mSEK på två dagar, det ger över 81000 Kr/kvm. Utbudet har inte ökat dramatiskt utan är nog relativt normalt för årstiden.

Gemensamt för de vinnande buden tycks generellt vara att köpet finansieras av föräldrar...

Inte fel om köpet finansieras av dem, frågan är om man har tillräcklig inkomst att betala ev. lån m.m. Jag har också med mig föräldrarna i köpet, fastän jag är över 30 år. Det tar lite för lång tid för en förstagångsköpare att spara ihop en 500 000 kr i insats annars. Min taxerade inkomst är dock stabil och kommer i år troligen ligga på ca 600 000 kr.

Så jag laddar elefantbössan inför köpet, men det måste kännas rätt som sagt.
2011-04-08, 14:55
Medlem
Magnerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Inte fel om köpet finansieras av dem, frågan är om man har tillräcklig inkomst att betala ev. lån m.m. Jag har också med mig föräldrarna i köpet, fastän jag är över 30 år. Det tar lite för lång tid för en förstagångsköpare att spara ihop en 500 000 kr i insats annars. Min taxerade inkomst är dock stabil och kommer i år troligen ligga på ca 600 000 kr.

Absolut inget fel med att ta hjälp av föräldrarna. I dagens samhälle får vi ju hjälpa våra närmaste så gott vi kan, oavsett om det gäller första eller sista bostaden. Jag menar bara att det verkar vara mer regel än undantag att högsta budgivaren på dessa små lägenheter är helt finansierad av sina föräldrar.

Jag har full förståelse för att man som nyinflyttad från mindre orter kanske inte förstår att det finns billigare alternativ utanför tullarna. Skulle kunna raljera vidare men det blir alltför off topic.
2011-04-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magners
Absolut inget fel med att ta hjälp av föräldrarna. I dagens samhälle får vi ju hjälpa våra närmaste så gott vi kan, oavsett om det gäller första eller sista bostaden. Jag menar bara att det verkar vara mer regel än undantag att högsta budgivaren på dessa små lägenheter är helt finansierad av sina föräldrar.

Jag har full förståelse för att man som nyinflyttad från mindre orter kanske inte förstår att det finns billigare alternativ utanför tullarna. Skulle kunna raljera vidare men det blir alltför off topic.

OT:Ja, som infödd Stockholmare så börjar man bli trött på att höra från utbölingar boende i innerstan "oj, så du är stockholmare, det är ovanligt".

OnT: att små lägenheter finansieras av föräldrar, hur tolkar man det mot en bubbla? Kan vara tecken på att det inte är bubbla eftersom föräldrar fortfarande har råd att finansiera bostad åt studenter i innerstan. Eller som att det är osunt spekulation som blåst upp bubblan. Det är dock intressant fenomen, när räntan stiger måste studenterna klara högre månadskostnad, då kanske många avstår och det påverkar efterfrågan.
2011-04-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Riksbanken är snubblande nära att blåsa faran över.
http://di.se/Default.aspx?pid=1214373__TelegramPageProvider&eps language=sv
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46526
Du har förmodligen inte läst rapporten eller följt debatten kring den. Rapporten är inte särskilt positiv.
2011-04-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Du tror inte banken får problem när de inser att tillgångarnas säkerhet har tappat i värde och de tvingas göra nedskrivningar (återigen: marked to market)?

Du begriper uppenbarligen inte vad marked to market innebär, så vad vill du egentligen ha sagt?

Vad betyder det att "tillgångarnas säkerhet har tappat i värde" och varför skulle det ge bankerna problem? Bankerna får problem om låntagarna inte kan betala sina räntor.
Senast redigerad av voodoodaddy 2011-04-09 kl. 00:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in