2010-12-09, 16:46
Medlem
Citat:
Detta är ju givet antagandet att man tänkt sig att man ska kunna amortera av hela sitt hus under sin livstid, vilket absolut inte är en självklarhet i dagens situation.

Det är väll jus det tänket som har blåst upp bubblan
2010-12-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Å andra sidan är inte värdet i att amortera självklart. Om vi tittar på de senaste 50 åren och bara tittar på KPI så har det ökat med strax över 1 100%. Det innebär att 3 000 000 idag motsvarade ungefär 270 000 kr 1959. Frågan är då, är det ett stort problem att sitta med en skuld på 270 000 kr idag?

Men efter den tiden har du betalat mångdubbelt mer än de 270 000 bara i räntor. Du lurar aldrig banken.
2010-12-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Men efter den tiden har du betalat mångdubbelt mer än de 270 000 bara i räntor. Du lurar aldrig banken.
Kanske inte, men du har ändå bott bra och relativt billigt under 50 år och du sitter nu på en bostad som är värd 10 gånger som mycket som ditt lån. Så nån gigantisk sucker tror jag inte att du känner dig som.
2010-12-09, 18:38
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten

Sant, men man kan lika gärna uttrycka det så här: Du kan inte bo gratis. För de flesta gäller det att man antingen får betala räntor till banken eller hyra till hyresvärden. Har jag betalat räntor så har jag i alla fall ett hus som förhoppningsvis är värt mer än skulden efter de där 50 åren.
2010-12-09, 20:11
Medlem
Citat:
Sant, men man kan lika gärna uttrycka det så här: Du kan inte bo gratis. För de flesta gäller det att man antingen får betala räntor till banken eller hyra till hyresvärden. Har jag betalat räntor så har jag i alla fall ett hus som förhoppningsvis är värt mer än skulden efter de där 50 åren.

Så resonerar inte en Japan efter 20 års nedåtgående huspriser. De ser fram emot 20 år till av sjunkande huspriser. Inte för att det behöver blir så, men folk funkar så.

Har man köpt på toppen ser man kanske aldrig pengarna igen.
2010-12-09, 20:28
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:

Fast sett över lång tid så rustar ofta hyresvärden upp delar i en lägenhet vilket inte räntan till bankerna gör... vilket också är att tänka på. (Reparationskostnader med mera)
2010-12-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Fast sett över lång tid så rustar ofta hyresvärden upp delar i en lägenhet vilket inte räntan till bankerna gör... vilket också är att tänka på. (Reparationskostnader med mera)
I en hyra ingår dessutom viss service. Icke att förglömma.
2010-12-10, 17:57
Medlem
Är det någon som har en graf över kreditexpansion sedan typ mitten på 80-talet fram till nu?
2010-12-11, 12:54
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Är det någon som har en graf över kreditexpansion sedan typ mitten på 80-talet fram till nu?

Om du tänker på skuldsättning vs inkomst så ser det ut så här:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/
2010-12-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Lite skrämmande att det inte har blivit någon dip efter 2008?! Dags att köpa Bear kanske?
2010-12-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Kurvan är intressant.

OM, obs att jag skriver OM, något skulle ske som driver tillbaka skuldsättningen till 95 års nivå (88%) eller tom 75 års nivå (77%) från nuvarande nivå (>158%), så innebär det rimligen betydande prissänkningar på objekt där man lånar mycket.

Om vi antar att hälften av hushållen har en så pass låg skuldsättning att dom inte skulle bli speciellt berörda av en reduktion på nationell nivå, då skulle antagligen den andra hälften få reducera sin skuldsättning med hälften. Och då kan man fråga sig vad som händer med prisnivåerna på hus/BR om köparna lånar häften mot vad dom gör idag.
2010-12-14, 01:35
Medlem
Einar Bergs avatar
Läste nyss i DI att huspriserna i Stockholm är nu högre än huspriserna i London. Samtidigt tror SEB att prisuppgången i storstäderna kommer att ta slut.

http://di.se/Artiklar/2010/12/13/222508/Bubbelvarning-i-Stockholm/?sr=6&tr=282144&rlt=0

Fler och fler indikatorer tyder på att vi har en bubbla av gigantiska mått men ändå verkar många förneka detta. Grafen som postades ovan tycker jag är väldigt talande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in