Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Annars är ju ingen av den fina matten tillämpbar. Om utbud och efterfrågan inte skär varandra, var befinner man sig då i nummerekonomernas stora svarta fyrkant till diagram?
Förstår inte riktigt relevansen av det gällande en rent företagsekonomisk investeringskalkyl. Det är ingen som påstår att man har perfekt information varken gällande räntan eller andra faktorer som påverkar marknaden.
Sedan så är det ju inte så att t.ex. Rothbard inte använde sig av fina diagram som visar på när utbud och efterfrågan skär varandra. Men du kanske förkastar honom, vad vet jag.
Citat:
Eh, för att det är den som de faktiskt betalar på sina lån, liksom?
Om de får en fast ränta under hela upplåningstiden så är det inget problem, eller hur.
Citat:
I någon mån. Vad man kan veta är dock inte en funktion av vad som kommer att hända, utan av hur det är nu och av vad som har hänt förut.
Att staten förbjuder marknadsräntan, som balanserar människors lånande med människors sparande, så att den ersätts med en godtyckligt påhittad byråkratisk siffra, som oscillerar kaotiskt mellan negativt och +500%, underlättar inte precis investerarnas beslutsfattande. Eftersom räntan är det i särklass allra viktigaste av alla priser i hela ekonomin, så leder den risk som statsräntan orsakar till gigantisk ödeläggelse av ekonomiska resurser genom att lura folk att fatta felaktiga investeringsbeslut.
Man kan inte hålla en fiktivt låg ränta på lång sikt. Det är man överens om både inom mainstream och österrikisk ekonomiskteori.
Men det är lustigt att du skriver "i någon mån", Rothbard hade uppenbarligen större tilltro till entreprenörerna än vad du har.
Vad jag vänder mig emot är det du målar upp om att företag gällande långsiktiga kalkyler skulle utgå från den ränta som råder för närvarande. Jag antar att du själv förstår att det inte går till på det viset men att du inte vill skriva det.
Hade du själv agerat på det viset?