2010-08-25, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag orkade inte svara på just detta tidigare i debatten (sid 70) eftersom man måste leta upp en länk som bevisar ens ståndpunkt, men idag kom det just ett sådant inlägg på Zero Hedge.

Fannie Mae har skulder på $3.257 Trillion

Freddie Mac har skulder på $2.345 Trillion

Dessa skulder är de amerikanska skattebetalarnas skulder så detta gör att den amerikanska statsskulden ingalunda är 90% av BNP utan 130% av BNP.

http://www.zerohedge.com/article/guest-post-true-national-debt

Det här är inte de vanliga överdrifterna av den alltid lika pessimistiska bloggen Zero Hedge utan jag läste samma sak i en intervju med Peter Orszag som var Obamas Director of the Office of Management and the Budget innan han avgick tidigare i år. Det var någon journalist som tog mod till sig och frågade om det inte var mer rätt att inkludera bolåneinstitutens skulder i statsskulden eftersom de helt ägs av staten. Peter Orszags svar var ungefär att "ja det kan man göra om man vill, men vi har valt att inte göra det".

Vi bör nog vänja oss vid att USA:s statsskuld redan idag är 130% av BNP och kommer att vara 140% när Obama avgår om två år. Om räntan går upp bara några procent så kan det fullständigt knäcka statsfinanserna vilket innebär att sedelpressarna inom kort kommer att gå på högvarv.

Aj då..Redan Grekland.
Citera
2010-08-25, 07:50
Medlem
Du menar Quantitative easing som tidigare? Vet inte exakt vad det innebär dock. När Fed tidigare gjorde detta så steg räntan och sjönk när de avslutade
Citera
2010-08-25, 08:47
Medlem
Äre neråt att vänta idag med eftersom det gick neråt i usa under natten?

Lika bra att sova och avvakta bättre tider? =P

Hade ju blivit trevligt om man kunde hoppa på när det skall upp igen sen. Skall man vänta på första amerikanska dag då det går uppåt över natten o sedan köpa på sig på morgonen o hoppas att det var bra priser kanske?

Eller skall man räkna med en period av nedgångar?

Satsa på högoddsare eller tillfälliga grejer under nedåtgång skulle nog gå rejält åt helvete för en annan

Sjunker grejer i asien med så det blir billigare där med nu under de här dagarna eller?
Citera
2010-08-25, 09:02
Medlem
Rois avatar
Om du nödvändigtvis måste tradea kan du ha förändringen i AUD/JPY som riktlinje för var S&P500 ska öppna dagen.
Citera
2010-08-25, 09:08
Medlem
Kunde ju legat på bear x3 hela dagen? Lär ju ge 3-4% plus i slutet av den, eller?

Vet inte när jag skall börja köpa sen, om man skall göra det typ varannan dag för att få handla billigt lite här o där, eller typ en gång i veckan, eller en större andel först för att "det är billigt" och sedan plocka på med lite mer allteftersom med några dagar emellan beroende på hur det går.
Citera
2010-08-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Om du nödvändigtvis måste tradea kan du ha förändringen i AUD/JPY som riktlinje för var S&P500 ska öppna dagen.
Jag kan välan inte sådant däringa. Jag har ingenting investerat men hade ju velat köpa något, men finns ju ingen mening med att göra det just nu .. Lär ju bara rasa på ett tag till.

Vad vill man ha för effekt på valutorna då? Starkare yen mot dollarn så de handlar mer men svagare aud för billigare råvaror?
Citera
2010-08-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Du menar Quantitative easing som tidigare? Vet inte exakt vad det innebär dock. När Fed tidigare gjorde detta så steg räntan och sjönk när de avslutade

Jo det är riktigt men om du trycker pengar för att betala statsskulden så behöver du inte bekymra dig om att räntan stiger.
Citera
2010-08-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jo det är riktigt men om du trycker pengar för att betala statsskulden så behöver du inte bekymra dig om att räntan stiger.

Nja då garderar sig marknaden antagligen med ännu högre räntor. Dessutom skulle oljan nå nya toppar.
Citera
2010-08-25, 11:56
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag kan välan inte sådant däringa. Jag har ingenting investerat men hade ju velat köpa något, men finns ju ingen mening med att göra det just nu .. Lär ju bara rasa på ett tag till.

Vad vill man ha för effekt på valutorna då? Starkare yen mot dollarn så de handlar mer men svagare aud för billigare råvaror?
Det man vill åt är den robotstyrda "carry traden" som till stor del verkar vara kopplad till just AUD/JPY. Jag kan inte riktigt detaljerna, men grundiden är att låna yen och köpa på NYSE. AUD vet jag inte hur det kommer i i bilden, men det är i varje fall den som ger bäst överensstämmelse mellan intradagsgrafer.

www.freestockcharts.com kan du kolla upp det själv genom att lägga grafer över varandra.
Senast redigerad av Roi 2010-08-25 kl. 12:00.
Citera
2010-08-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Nja då garderar sig marknaden antagligen med ännu högre räntor. Dessutom skulle oljan nå nya toppar.
Räntan på statslånen? De kör inte med bunden ränta? ;D

Fast jag förstår inte riktigt grejen, vet inte hur statsfinanserna fungerar men vad gäller personlån så visst, kanske människor i USA är skuldsatta. Och skulle de få för sig att de behöver betala av sina lån så skulle de ju spara pengar till det, köpa färre grejer och företagen hade gjort lägre vinster.

Men gör det så mycket? Förr eller senare måste de ju ta itu med det och betala av saker o ting? Att ge konstgjord andning med massa spenderande (?) på lånade pengar borde ju inte lösa problemet. Skuldsätter väl bara nationen än mer när det rör statsskulder?

Men sådant där förstår jag mig ju inte på. Jag är tekniker inte ekonom
Citera
2010-08-25, 16:21
Medlem
Hopp, då fortsätter slakten =P

"Bettade" ju på det på kommentarer på facebook med en annan och menade att man skulle köpt den däringa bear 3x, men det fanns ju visst bara 2x? Iaf som jag hittade. Meeen man borde ju egentligen ändå gjort det för det kändes ju som att det var rätt självklart vartåt det skulle dra, och nu när det ju fortsätta dagen ut med tanke på att DJ o NASDAQ gick ner 0.8% direkt.

Frågan är ju bara hur långvarigt det blir? När skall man haka på?

Klurar på om man skulle gå in med mindre delar med några dagars mellanrum (eller ännu mindre med varje dags mellanrum?), eller ja, kanske bara neråtdagar eller något typ. Skitsamma, småplocka in saker och försöka ta del av när det vänder uppåt men ändå inte riskera att det fortsätter rasa ännu mer, alltför mycket iaf.

Läste ju någon spekulation på realtid eller var det var inatt.
Citera
2010-08-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Räntan på statslånen? De kör inte med bunden ränta? ;D

En stat finansierar sin statsskuld genom att sälja obligationer med olika löptider, 3 mån, 6 mån, 1 år, 2, 3, 10, 15 år och så vidare. När de säljer obligationerna så är det marknaden (köparna) som bestämmer värdet på obligationerna (räntan) när de lägger bud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in