2010-08-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
En stat finansierar sin statsskuld genom att sälja obligationer med olika löptider, 3 mån, 6 mån, 1 år, 2, 3, 10, 15 år och så vidare. När de säljer obligationerna så är det marknaden (köparna) som bestämmer värdet på obligationerna (räntan) när de lägger bud.
Hur skriver man ner den då? Köper tillbaka dem?

Eller köper på sig andra staters så får det lösa sig senare? Jag menar om det liksom är svårt att få tillbaka sina egna, på något vänster.
Citera
2010-08-25, 21:44
Medlem
Nu ligger ju dow jones +, om man skulle gissa på att stockholm därför kommer vända upp imorrn och köpa avanza zero hur lång tid tar det innan den köps / till vilken kurs?

Det står ju att köp görs "samma dag" men görs köpet till kursen man ser ögonblickligen eller när som helst under dagen / senare?

Och sista tid att köpa på är kl 13:00 för att få den köpt samma dag eller? Eller vad betyder stopptid?

Naturligtvis antar jag att man hade kunnat köpt de där bullgrejerna istället om man trodde på uppgång?
Citera
2010-08-25, 22:08
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nu ligger ju dow jones +, om man skulle gissa på att stockholm därför kommer vända upp imorrn och köpa avanza zero hur lång tid tar det innan den köps / till vilken kurs?

Det står ju att köp görs "samma dag" men görs köpet till kursen man ser ögonblickligen eller när som helst under dagen / senare?

Och sista tid att köpa på är kl 13:00 för att få den köpt samma dag eller? Eller vad betyder stopptid?

Naturligtvis antar jag att man hade kunnat köpt de där bullgrejerna istället om man trodde på uppgång?

Ska du köpa AZ och äga i några år har det ingen (läs obetydande) betydelse exakt vilket klockslag köpet görs. Sedan skulle mitt tips även vara att inte tillämpa den mentaliteten du skriver i din första mening, även om det är mycket möjligt att du kanske har rätt imorgon. Men du kan även ha fel. Köp mer då det går ner, och ta det lugnare då det går upp.
Citera
2010-08-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Ska du köpa AZ och äga i några år har det ingen (läs obetydande) betydelse exakt vilket klockslag köpet görs. Sedan skulle mitt tips även vara att inte tillämpa den mentaliteten du skriver i din första mening, även om det är mycket möjligt att du kanske har rätt imorgon. Men du kan även ha fel. Köp mer då det går ner, och ta det lugnare då det går upp.
Nej, men om det är idé några år beror ju på vad som händer, dessutom vet jag inte om jag vill ha allt på ett kort heller, men man måste ju börja någonstans.

Nu verkar ni ju så negativa totalt sett även om det vände lite idag så är väl kanske för tidigt att köpa något ändå, hade som sagt kunnat ta det i småprocent av kapitalet allteftersom annars.

Klart jag kan ha fel, men ser man på enstaka dagar har jag ju inte så mycket annat att gå efter. Vore ju intressant att se en uträkning över hur ofta det var fel och hur ofta det var rätt dock =P, för jag antar att det finns en viss korrelation, hur det sedan går under dagen märker man väl om man kollar .. Kollar man över 3-4 timmars sikt eller så så? + nyhetssidor som kan tänkas påverka det hela.

Jag har ju vare sig den specifika företagskännedomen eller kollen på världsekonomin som ni har. Det enda jag kan ta till mig just _NU_ är nyhetsflöden, börsen i allmänhet och historik.

Jag förstår ju att det allmänna läget är svajigt med sådan "järnlunga" som försöker hålla igång saker och ting och det är väl ingen vidare långsiktig lösning, men dög för folk som var trötta på nedgången . Om sedan tillståndet förbättras på riktigt och hur lång tid det tar har ju inte jag någon uppfattning om.

Eller något, jag har inga problem med att vänta två månader till om det hade varit så. Hade det gått plus imorrn däremot så hade jag ju förväntat mig att det kommer rasa neråt en bit till men bara är någon slags "paus" eftersom det gav något litet positivt livstecken. Så därför vill jag kanske inte se det så långsiktigt och isf bara spela lite och då blir det ju viktigare när handeln faktiskt sker. Även om de inte investerar grejerna undrar jag ju lite till vilken kurs köp- och sälj görs.
Citera
2010-08-25, 23:55
Medlem
carrotcakes avatar
Jaha lite uppåt i Usa då, ett lättnadsrally imorgon eller fortsatt surdeg? Skulle testa stop-loss funktionen på Avanza men det gick ju inte så bra... Det slutade med att hela mitt innehav i Volvo såldes, var ju inte riktigt min plan men är man korkad får man stå sitt kast

Har nu mot min vilja lite över 50k i likvider. Ska man köpa tillbaks Volvo eller handla något annat tro? Gick några tusenlappar i vinst på min ofrivilliga affär men planen var ju att behålla aktien länge. Nu velar jag om jag ska handla tillbaks volvo på högre kurs eller satsa på något annat? Har funderat på att öka i Atlas, Sandvik och HM istället. Lååååångsiktigt ägande är min devis.
Citera
2010-08-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag orkade inte svara på just detta tidigare i debatten (sid 70) eftersom man måste leta upp en länk som bevisar ens ståndpunkt, men idag kom det just ett sådant inlägg på Zero Hedge.

Fannie Mae har skulder på $3.257 Trillion

Freddie Mac har skulder på $2.345 Trillion

Dessa skulder är de amerikanska skattebetalarnas skulder så detta gör att den amerikanska statsskulden ingalunda är 90% av BNP utan 130% av BNP.

http://www.zerohedge.com/article/guest-post-true-national-debt

Det här är inte de vanliga överdrifterna av den alltid lika pessimistiska bloggen Zero Hedge utan jag läste samma sak i en intervju med Peter Orszag som var Obamas Director of the Office of Management and the Budget innan han avgick tidigare i år. Det var någon journalist som tog mod till sig och frågade om det inte var mer rätt att inkludera bolåneinstitutens skulder i statsskulden eftersom de helt ägs av staten. Peter Orszags svar var ungefär att "ja det kan man göra om man vill, men vi har valt att inte göra det".

Vi bör nog vänja oss vid att USA:s statsskuld redan idag är 130% av BNP och kommer att vara 140% när Obama avgår om två år. Om räntan går upp bara några procent så kan det fullständigt knäcka statsfinanserna vilket innebär att sedelpressarna inom kort kommer att gå på högvarv.

Vi bör nog vänja oss vid att USA:s statsskuld redan idag är 130% av BNP och kommer att vara 140% när Obama avgår om två år. Om räntan går upp bara några procent så kan det fullständigt knäcka statsfinanserna vilket innebär att sedelpressarna inom kort kommer att gå på högvarv.[/quote]

Skuld eller investering? När alla har det dåligt, är det lönt att reda ut vem som har det värst? Låt marknaden avgöra vad som är rätt, inte journalister.
Citera
2010-08-26, 00:57
Medlem
Rois avatar
Fannie och Freddies skulder är förstås balanserade på papperet emot fodringar på husägare. Dock är frågan hur mycket av dessa fodringar som faktiskt kommer att betalas in, speciellt med tanke på forecosure-systemet där låntagaren kan lämna in sitt hus och bli kvitt lånet, även om detta är större än husets marknadsvärde. Av denna anledning drar sig många banker för att sparka ut låntagare som inte sköter sina betalningar, eftersom de då skulle tvingas skriva av mycket av lånet och därmed sabba sin balansräkning.

Däremot har jag sett en del som gillar att ta in "unfunded liabilities", dvs de framtida kosntaderna för pensions och äldrevård, som en del av statsskulden - vilket ger en siffra på ca 400-500%. Dock verkar USGOV ha buffrat en del, så att man har en kudde gentemot babyboomer-generationens pensionsavgångar.
Senast redigerad av Roi 2010-08-26 kl. 01:02.
Citera
2010-08-26, 01:06
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
En stat finansierar sin statsskuld genom att sälja obligationer med olika löptider, 3 mån, 6 mån, 1 år, 2, 3, 10, 15 år och så vidare. När de säljer obligationerna så är det marknaden (köparna) som bestämmer värdet på obligationerna (räntan) när de lägger bud.
Räntan på tyska tioåriga statsobligationer ligger för närvarande på 2,17 %. Det är den lägsta nivån någonsin. Amerikanska på 2,50 %. Svenska antagligen någonstans mitt i mellan, eller kanske till och lägre än de tyska. Marknadens budskap till politikerna är: vi har fullt förtroende för era statsfinanser, vi tror absolut inte på inflation, snälla låna mer pengar!!!!!1111
Citera
2010-08-26, 01:07
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Hur skriver man ner den då? Köper tillbaka dem?

Eller köper på sig andra staters så får det lösa sig senare? Jag menar om det liksom är svårt att få tillbaka sina egna, på något vänster.
Själva betydelsen av löptiden är att det är så lång tid innan obligationerna förfaller, och staten måste betala tillbaka lånen.
Citera
2010-08-26, 01:11
Medlem
Rois avatar
På tal om löptid så har jag för mig att USA har en relativt kort löptid på sina papper, vilket ger lägre räntekostnader, men även gör att de är mer exponerade mot kortsiktiga svängningar i räntemarknaden.
Citera
2010-08-26, 01:21
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
På tal om löptid så har jag för mig att USA har en relativt kort löptid på sina papper, vilket ger lägre räntekostnader, men även gör att de är mer exponerade mot kortsiktiga svängningar i räntemarknaden.
Jag vet inte hur det är med USA, men så är läget i alla fall för Japan.
Citera
2010-08-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Själva betydelsen av löptiden är att det är så lång tid innan obligationerna förfaller, och staten måste betala tillbaka lånen.
Men jag menade som när de sålde ut statliga bolag och minskade statsskulden, om de nu gjorde det, hur det går till. Men man kanske bara betalar av det man har efterhand och låter bli att utfärda nya statsobligationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in