Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bla bla...
Blir du aldrig rädd för att du har fel? Jag gissar att du inte ens vågar tänka tanken.
Dessutom gissar jag att du i din egen beskrivning av dig själv som "nettoköpare" inte har någon bortre gräns. Om aktierna går ned i ytterligare tio år, och ytterligare tio år etc etc så är du fortfarande en nettoköpare till dina framtida barnbarn. Du hoppas med flera decennier slippa konfronteras med frågan "vad blev det för avkastning per år?".
Du får gärna ha din åsikt. Jag hade respekterat den mer om du var mer intellektuellt hederlig och deklarerade den mer ödmjukt.
Är man rädd ska man inte syssla med aktier. Jag är fullt medveten om att vi alla gör misstag och jag kan missta mig när jag köper ett bolag, men det innebär inte att jag är rädd. Konfronteras? Det är inget otroghetsdrama, men pratar vi tio år, då borde det fundamentala värdet vara någorlunda reflekterat i aktiekursen. Att ett bolag exempelvis dubblar sin vinst på tio år, men går ner 75 % brukar inte hända, såvida värderingen vid startpunkten inte var grotesk eller om ytterst extraordinära händelser spelat in. Årlig avkastning är intressant på tio års sikt, men inte på ett eller två års sikt, vilket det verkar vara för många.
Hur ska jag vara med ödmjuk när jag balanserar den negativa bild som ges av medier, som basuneras ut här och på börssnack etc? Dina anklagelser som intellektuell ohederlighet kan du som sagt ta i tråden om finanskrisen eller på annat ställe, men jag är ganska trött på att du ofta kommenterar mina inlägg med samma grejer, det är tröttsamt.