2011-09-11, 00:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du kanske glömde läsa vad jag skrev. Sade jag att skitbolag är en bra affär på sikt? Sade jag att alla bolag fått ökad aktiekurs? Morphic technologies är så nära definitionen på skitbolag som man kan komma, men visst, funderar någon på att köpa skräpbolag, då är det bättre att ligga likvid. Bolagen som gått bra har gemensamt att det inte är haussade börssnack-aktier, utan ofta bortglömda bolag i "tråkiga" branscher. Håll dig till finanskristråden och samla in ryggdunkningar från dysterkvistarna där.
Bla bla...

Blir du aldrig rädd för att du har fel? Jag gissar att du inte ens vågar tänka tanken.

Dessutom gissar jag att du i din egen beskrivning av dig själv som "nettoköpare" inte har någon bortre gräns. Om aktierna går ned i ytterligare tio år, och ytterligare tio år etc etc så är du fortfarande en nettoköpare till dina framtida barnbarn. Du hoppas med flera decennier slippa konfronteras med frågan "vad blev det för avkastning per år?".

Du får gärna ha din åsikt. Jag hade respekterat den mer om du var mer intellektuellt hederlig och deklarerade den mer ödmjukt.
Senast redigerad av Madagascar 2011-09-11 kl. 00:56.
Citera
2011-09-11, 01:43
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bla bla...

Blir du aldrig rädd för att du har fel? Jag gissar att du inte ens vågar tänka tanken.

Dessutom gissar jag att du i din egen beskrivning av dig själv som "nettoköpare" inte har någon bortre gräns. Om aktierna går ned i ytterligare tio år, och ytterligare tio år etc etc så är du fortfarande en nettoköpare till dina framtida barnbarn. Du hoppas med flera decennier slippa konfronteras med frågan "vad blev det för avkastning per år?".

Du får gärna ha din åsikt. Jag hade respekterat den mer om du var mer intellektuellt hederlig och deklarerade den mer ödmjukt.

Är man rädd ska man inte syssla med aktier. Jag är fullt medveten om att vi alla gör misstag och jag kan missta mig när jag köper ett bolag, men det innebär inte att jag är rädd. Konfronteras? Det är inget otroghetsdrama, men pratar vi tio år, då borde det fundamentala värdet vara någorlunda reflekterat i aktiekursen. Att ett bolag exempelvis dubblar sin vinst på tio år, men går ner 75 % brukar inte hända, såvida värderingen vid startpunkten inte var grotesk eller om ytterst extraordinära händelser spelat in. Årlig avkastning är intressant på tio års sikt, men inte på ett eller två års sikt, vilket det verkar vara för många.

Hur ska jag vara med ödmjuk när jag balanserar den negativa bild som ges av medier, som basuneras ut här och på börssnack etc? Dina anklagelser som intellektuell ohederlighet kan du som sagt ta i tråden om finanskrisen eller på annat ställe, men jag är ganska trött på att du ofta kommenterar mina inlägg med samma grejer, det är tröttsamt.
Citera
2011-09-11, 02:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Är man rädd ska man inte syssla med aktier. Jag är fullt medveten om att vi alla gör misstag och jag kan missta mig när jag köper ett bolag, men det innebär inte att jag är rädd. Konfronteras? Det är inget otroghetsdrama, men pratar vi tio år, då borde det fundamentala värdet vara någorlunda reflekterat i aktiekursen. Att ett bolag exempelvis dubblar sin vinst på tio år, men går ner 75 % brukar inte hända, såvida värderingen vid startpunkten inte var grotesk eller om ytterst extraordinära händelser spelat in. Årlig avkastning är intressant på tio års sikt, men inte på ett eller två års sikt, vilket det verkar vara för många.

Hur ska jag vara med ödmjuk när jag balanserar den negativa bild som ges av medier, som basuneras ut här och på börssnack etc? Dina anklagelser som intellektuell ohederlighet kan du som sagt ta i tråden om finanskrisen eller på annat ställe, men jag är ganska trött på att du ofta kommenterar mina inlägg med samma grejer, det är tröttsamt.
Men det här är ju Flashback. Jag konfronterar ju dig. Du kan ju inte förvänta dig att jag ska konfrontera dig på exakt det sättet du önskar. Det verkar som att du hellre vill ha ryggdunk och du tycker att jag ska hålla mig i en annan tråd.

Och att man säger att man är trött kan vara ett intellektuellt ohederligt sätt att skyla över en obenägenhet att medge att man har fel...
Senast redigerad av Madagascar 2011-09-11 kl. 02:12.
Citera
2011-09-11, 02:15
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Men det här är ju Flashback. Jag konfronterar ju dig. Du kan ju inte förvänta dig att jag ska konfrontera dig på exakt det sättet du önskar. Det verkar som att du hellre vill ha ryggdunk och du tycker att jag ska hålla mig i en annan tråd.

Och att man säger att man är trött kan vara ett intellektuellt ohederligt sätt att säga att man är rädd för att medge att man har fel...

Om du bara kan repetera samma ord gång på gång tror jag att det är bättre om du tar den debatten i finanskristråden där det finns fler liksinnade. Det här är flashback, men innebär inte att du måste säga samma sak gång på gång. Kommer du med någon konstruktivt är jag idel öra, men när du inte har argument för en sakfråga, utan börjar repetera mantrat "intellektuell ohederlighet", då blir jag inte glad.
Citera
2011-09-11, 02:44
Medlem
Citat:
Caparzo är ju så härligt positiv... men också så utpräglat intellektuellt ohederlig. H*n verkar genuint oförmögen att balansera sina åsikter. Exemplena lyder att DET GÅR ATT HITTA bolag som utvecklats fantastiskt och att VISSA företag har ökat med faktor 8 på 10 år.

Då får väl jag rycka ut och fösöka balansera med att att säga att DET GÅR ATT HITTA bolag samt VISSA bolag har ------ sjunkit med faktor 100 på 3 år: https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216943

Caparzo har onekligen rätt när han (säger han då avataren är manlig) säger att det går att hitta bolag som går bra. Att du letar bolag som går dåligt får stå för dig och en stark rekommendation till dig är att du ska satsa på ett schysst räntekonto.
Citera
2011-09-11, 02:49
Medlem
Citat:
Om aktierna går ned i ytterligare tio år, och ytterligare tio år etc etc

Aktier är helt enkelt inte din grej... Fattar bara inte varför du tycks vara så insnöad på att företag omöjligt kan gå bra?
Citera
2011-09-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag tror att det kommer svänga rejält den närmsta tiden med övervikt på nersidan, dock tror jag även på rejäla upprekyler så personligen skulle jag välja att ligga likvid om valet står mellan tjurar och björnar. Din känsla av att det är ett lotteri är helt rätt.

Med facit i hand skulle jag ha köpt lite korta bulls, men det är lätt att vara efterklok! Ska gå in nu om 2-3 dagar när upprekylen är klar och köpa lite korta björnar iaf.
Citera
2011-09-15, 22:03
Medlem
Hur fasen skulle man vetat att börsen skulle hoppa upp flera procent per dag. Och när är det dags för den att falla igen? Det här är över mitt förstånd kan jag säga.
Citera
2011-09-15, 22:25
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leetje
Hur fasen skulle man vetat att börsen skulle hoppa upp flera procent per dag. Och när är det dags för den att falla igen? Det här är över mitt förstånd kan jag säga.

Skulle den information vara tillgänglig så vore vi alla rika
Citera
2011-09-15, 22:27
Medlem
Nyheterna om Att Merkel och Sarkozy inte skulle tillåta Grekland att falla samt Berlusconis framsteg i regeringen i Italien gav vissa indikationer att det skulle stiga idag. ECB gav det senare ännu mer lyft.
Citera
2011-09-15, 22:29
Medlem
Christopher.s avatar
Går det upp imorgon igen tro? USA gick starkt idag igen.
Citera
2011-09-16, 00:30
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Går det upp imorgon igen tro? USA gick starkt idag igen.

Ingen vet, det är det som gör det så roligt

Jag sålde av endel idag med lite vinst, dock lite för snabbt. Antar att det finns fler som tänker lika.

tror att vi kommer rasa under första timmarna imorn, för att sedan återhämta sig. Kommer nog bli en ojämn dag imorgon, fast vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in