2010-09-26, 22:21
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Akademiker/nationalekonomer är alltid luddiga, något jag plockade upp var att han tyckte de låga räntorna gör att investerare tar större risker än de vill för att möta avkastningskrav.
Ja, och det är ju ett ganska chockerande tecken på hur sjukt marknaderna funkar. Jag menar, vem fan bryr sig om avkastningen?! Det relevanta är den riskjusterade avkastningen, men den verkade placerarna inte bry sig om...
Citera
2010-09-26, 22:22
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charp
Kanske inte passar i denna tråd men har viss anknytning.

Svara endast UPP eller NER på denna fråga.
Kommer börsen gå upp eller ner imorgon, vad tror du? Ingen motivering behövs.
BAKLÄNGES.
Citera
2010-09-27, 00:11
Medlem
Jag säger upp, folk verkar ju vilja det =P

Indien o ryssland med bara för att
Citera
2010-09-27, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
SIP-nordic/Börstjänaren rekade köp igår på TA, och hade turen med sig

Mål 1: 1110
Mål 2: 1300
Nödutgång: 975
Tack för tipset, hade fått veckopdfen nu, stiligt
Citera
2010-09-27, 02:58
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charp
Kanske inte passar i denna tråd men har viss anknytning.

Svara endast UPP eller NER på denna fråga.
Kommer börsen gå upp eller ner imorgon, vad tror du? Ingen motivering behövs.
Väldigt spontant tror jag att S&P-500 kommer att sluta dagen neråt - ifall det inte är POMO även på måndag.
Citera
2010-09-27, 07:47
Medlem
Ska jag köpa tillbaka det jag var dum o sålde i torsdags (drygt halva innehavet, men bara typ 8400) även om börsen drar upp någon procent idag eller hur skall jag göra? Så surt, den hade ju åtminstone kunnat gått neråt så jag inte tappade hela 2%. Dumt dumt.

Men fortsätter det uppåt länge till känns det ju dumt att inte vara med. Kaaasst.

Är ju Zero så kan inte köpa tillbaka omedelbart. Med typ handelsbankens bull omx hade det ju gått iofs. Men men.
Citera
2010-09-27, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Väldigt spontant tror jag att S&P-500 kommer att sluta dagen neråt - ifall det inte är POMO även på måndag.
Tror snarare dessa likvid injektioner och stimulans med stimulans bara blir deflation i slutändan.

Hyperinflation är så otroligt långsökt och oklart med tanke på makthavarnas position av makt. Vad skulle de göra för vinning av att bara inflatera?
Citera
2010-09-27, 09:28
Medlem
sue-ellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Tror snarare dessa likvid injektioner och stimulans med stimulans bara blir deflation i slutändan.

Hyperinflation är så otroligt långsökt och oklart med tanke på makthavarnas position av makt. Vad skulle de göra för vinning av att bara inflatera?

Varför skulle det leda till deflation, låter väldigt motsägelsefullt i mina öron.
Citera
2010-09-27, 11:37
Medlem
Ser ju ut att gå åt rätt håll för mig om jag skall ångra mitt "misstag", men å andra sidan skall vi ner på sikt var det ju inget misstag och då äre ju dumt att ångra det =P, då blir det ju snarare ett ännu större misstag eftersom jag köper dyrare än vad jag fick

Så vad gör man? OH vad intressant ni tycker att det är! ;D
Citera
2010-09-27, 17:41
Medlem
Rois avatar
Citat:

I slutändan ja. På kort sikt har det dock ganska stor inverkan på börsen.

Kreditdeflation kan potentiellt vara farligt för statsskulden - vilket skulle kunna leda till en smärre panik i treasuriesr. Blir paniken tillräckligt stor betyder det slutet för dollarn - oavsett om FED försöker parera underskottet i finansiering genom att trycka FRN:s'

Hyperinflation har alltid uppstått när fundamentet för en valutas förtroende rubbats. Först efter att flykten från valutan är i full gång har pengatryckandet börjat.

Med andra ord är oddsen för hyperinflation betydligt lägre ifall FED verkligen lyckas skapa inflation i M3.
Citera
2010-09-27, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
I slutändan ja. På kort sikt har det dock ganska stor inverkan på börsen.

Kreditdeflation kan potentiellt vara farligt för statsskulden - vilket skulle kunna leda till en smärre panik i treasuriesr. Blir paniken tillräckligt stor betyder det slutet för dollarn - oavsett om FED försöker parera underskottet i finansiering genom att trycka FRN:s'

Hyperinflation har alltid uppstått när fundamentet för en valutas förtroende rubbats. Först efter att flykten från valutan är i full gång har pengatryckandet börjat.

Med andra ord är oddsen för hyperinflation betydligt lägre ifall FED verkligen lyckas skapa inflation i M3.

Ok, så är det nog. Fast hur lång tid menar du att det har förflutit när du säger "slutet"?

Från det att de trycker pengar nu, hur lång tid tror du effekten av deflationen spåras på marknaden?
Vi har ju faktiskt fått kreditkontraktion, något som vi inte haft på 80 år i USA.
Citera
2010-09-27, 18:30
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ok, så är det nog. Fast hur lång tid menar du att det har förflutit när du säger "slutet"?

Från det att de trycker pengar nu, hur lång tid tror du effekten av deflationen spåras på marknaden?
Vi har ju faktiskt fått kreditkontraktion, något som vi inte haft på 80 år i USA.
Jag tror det kan dröja något år till innan deflationen börjar få allvarliga effekter på statsskulden. Treasuries ses ju fortfarande som en av världen säkraste investeringar - om vi få tro vad räntan säger. Blir det mer problem på börsen kommer det därför fortfarande vara populärt att placera i "the safe haven".

När FED puttar ut en skopa pengar på marknaden får det ju en kortsiktigt effekt just för att det kommer i en enda stöt, medan kreditdeflationen är en mer utdragen process.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in