2010-04-08, 22:08
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
För att göra klart hur allvarlig krisen i Grekland är så ska man ha klart för sig att det nu inte handlar om att rädda Grekland utan att dölja hur mycket de andra länderna har att förlora på att Grekland ställer in sina betalningar. Det handlar om hundratals miljarder Euro på spel. Bara pinsamt att följa ECB:s uttalanden i kombination med grekiska politikers pajkastning mot tyskar o annat folk. Jag har aldrig sett något liknande utspela sig.

Jo stabiliteten inom EMU, ja hela EMUs trovärdighet är förmodligen det högsta priset i detta spektakel. Vi har såklart aldrig skådat något liknande tidigare då Europa aldrig har varit sammanbunden på detta vis. Jag tror på tyskarnas tanke att Grekland får sälja ut de enda tillgångar de har, dvs. terroteriella
Citera
2010-04-08, 22:32
Medlem
borat4evers avatar
Greklands låneränta har höjts vilket har fått börsen i Grekland att rasa ett par procent. EU har ju inte kommit med en lösning för Grekland såvitt jag vet. Dessutom så har USAs skuld växt med en halv biljon det senaste kvartalet.

Jag tvekar att man kan undvika en kollaps av ekonomin inom de närmaste två åren. Dessutom verkar vissa vilja ha en kollaps eftersom de då kan omstrukturera ekonomin (tydligen av intresse för EU och USA). Bland annat införa en global valuta.

http://news.yahoo.com/s/afp/20100408/bs_afp/greeceimfeconomyfinance
Citera
2010-04-09, 11:26
Medlem
Bara lyfta på hatten och säga grattis till AmandaPanda som hann sälja av allt innan raset
Citera
2010-05-01, 01:27
Medlem
fittas avatar
Kommer det ett ras så är det fan nu det kommer komma. Förutsättningarna finns där på alla möjliga sätt och vis. Jag har sålt av rubbet nu, med vinst. Dock pga att jag behöver pengar till annat just nu, men det känns bra.
Citera
2010-05-01, 12:39
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Bara lyfta på hatten och säga grattis till AmandaPanda som hann sälja av allt innan raset

Väldigt svårt att pricka in topp och botten. Satt man med en fet värdestegring från 2009 så kan det nog vara bra och kamma hem vinsten nu.

Ställer t ex Grekland in betalningarna på måndag skulle inte jag vilja sitta med hela mitt sparkapital på börsen.
Citera
2010-05-02, 21:42
Medlem
MFCs avatar
Nu har man pumpat in 110 miljarder Euro av dina och mina pengar via EU och IMF till Grekland. Då har man fördröjt lidandet en stund. Räkna dock med att Grekland går i konkurs. Folk kommer att gå bärsärkargång i Grekland över de åtstramningar som väntar. Helt omöjligt för Grekland att uppehålla ett fungerande samhälle under dessa förutsättningar.

Hörde dessutom via Reuters att grekerna sprängt entrédörren till HSBC's kontor nu ikväll. Vänta med orogligheter framöver. Grekland kommer att ställa in sina betalningar (gå i "konkurs"), fast tills dessa ska vi pumpa in lite slantar. Varför jag tror att Grekland kommer att ställa in sina betalningar är för att deras "åtaganden" är för stora för att kunna hanteras. Dels har de skulder på 300 miljarder Euro till olika länder där Frankrike och Tyskland är de största långivarna, sedan tillkommer de åtgärder som grekerna är tänkta att klara av bara för att få lånet. Märk väl att man varje kvartal ska kolla så grekerna följer sina åtstramningar, om inte så stryper man lånet. Jo visst.. jag önskar grekerna lycka till!

Man kanske lyckas skjuta på problemet några veckor eller någon månad men räkna med att Eurokorthuset är på väg att falla ihop totalt. Lehman-kraschen 2008 kommer att vara som en solskensserenad jämfört med vad som väntar när södra europa skiter ner sig.
Citera
2010-05-02, 21:56
Medlem
Rois avatar
+1 på ovanstående.

Samtidigt som man ska försöka plugga gapet i budgeten pågår massiva strejker och protester runt om i Grekland. Om detta lyckas ska jag fan skriva in mig på en kurs i nationalekonomi.
Citera
2010-05-03, 16:56
Medlem
Hur drabbar reglerna för lånet de grekiska medborgarna?

Varför är då så jäkla arga?
Citera
2010-05-03, 17:04
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Hur drabbar reglerna för lånet de grekiska medborgarna?

Varför är då så jäkla arga?
Nedskärningar i offentlig sektor, något man inte har varit van vid under magiåren.
Citera
2010-05-03, 17:11
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Nu har man pumpat in 110 miljarder Euro av dina och mina pengar via EU och IMF till Grekland. Då har man fördröjt lidandet en stund. Räkna dock med att Grekland går i konkurs. Folk kommer att gå bärsärkargång i Grekland över de åtstramningar som väntar. Helt omöjligt för Grekland att uppehålla ett fungerande samhälle under dessa förutsättningar.
---
Man kanske lyckas skjuta på problemet några veckor eller någon månad men räkna med att Eurokorthuset är på väg att falla ihop totalt. Lehman-kraschen 2008 kommer att vara som en solskensserenad jämfört med vad som väntar när södra europa skiter ner sig.

Ras lär komma på börsen snart. Men frågan är om det inte är tillfälligt. Att fixa fram 1000+ miljarder till Grekland och senare kanske ännu mer till Spanien, Portugal m.fl. sker ju knappast genom att man plockar ut pengarna från ett bankkonto. Istället är det nya pengar som skapas och dessa kommer att göra att värdet på papperspengar minskar (inflation). Då vill man inte ligga i kontanter och då är aktier säkrare; allt under förutsättning att vi inte går mot TEOTWAWKI - då rasar naturligtvis börsen också. Min gissning är alltså att i papperspengar mätt, så är vi inne i en uppåtgående trend som kommer att kantas av diverse ras. (Dock torde det vara säkrare att ha sina tillgångar i silver/guld eller mark/skog).
Citera
2010-05-03, 17:19
Medlem
Är väl ingen hemlighet att för eller senare kommer det komma en rejält sättning i börskurserna, när den kommer är ju såklart rätt svår att förutspå. Dock skulle jag tippa på att vi får en rejäl neråtsväng i samband med att spanien och andra stora europeiska ekonomier havererar..

Vi har ju fått ett par kraftiga -dagar i samband med dåliga nyheter gällande Greklands ekonomi, om vi skulle få se liknande scenarion i Spanien så kan du lita på kraftiga nergångar..

Dock är jag pessimist, hoppas det kommer många dåliga dagar framöver då jag föredrar att daytradea i baisse.
Citera
2010-05-03, 19:54
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Ras lär komma på börsen snart. Men frågan är om det inte är tillfälligt. Att fixa fram 1000+ miljarder till Grekland och senare kanske ännu mer till Spanien, Portugal m.fl. sker ju knappast genom att man plockar ut pengarna från ett bankkonto. Istället är det nya pengar som skapas och dessa kommer att göra att värdet på papperspengar minskar (inflation). Då vill man inte ligga i kontanter och då är aktier säkrare; allt under förutsättning att vi inte går mot TEOTWAWKI - då rasar naturligtvis börsen också. Min gissning är alltså att i papperspengar mätt, så är vi inne i en uppåtgående trend som kommer att kantas av diverse ras. (Dock torde det vara säkrare att ha sina tillgångar i silver/guld eller mark/skog).

Den "återhämtning" vi ser idag är helt baserad på stimulanser.. problemet är att när vi nu är inne i rond två kommer vi få en ny likviditetskris. Förra krisen var tack vare att bankerna hade likviditetsproblem, denna gången kommer nationer att ha likviditetskris. Det är med andra ord dags för Federal Reserve att starta upp sedelpressen igen (avslutades ironiskt nog nyligen om jag inte har fel). ECB/Euroländerna lär köra igång sin sedelpress... valutaswapparna kommer dugga tätt framöver. Robert Mugabe kan inte annat än bli avundsjuk!

Med detta sagt så kan vi få ett nytt rally som varar några månader, säg 6-9 månader på börsen. Detta är dock sista trudelutten... personligen har jag inga tankar på att gå in i något. Känner mig helt trygg med lite kontanter och lite fysiska... "tillgångar". Ni som vill chansa önskar jag lycka till. Gör det inte på inrådan av detta inlägg för jag tar inte ansvar för det som väntar framåt hösten eller ännu tidigare!
Senast redigerad av MFC 2010-05-03 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in