Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Ras lär komma på börsen snart. Men frågan är om det inte är tillfälligt. Att fixa fram 1000+ miljarder till Grekland och senare kanske ännu mer till Spanien, Portugal m.fl. sker ju knappast genom att man plockar ut pengarna från ett bankkonto. Istället är det nya pengar som skapas och dessa kommer att göra att värdet på papperspengar minskar (inflation). Då vill man inte ligga i kontanter och då är aktier säkrare; allt under förutsättning att vi inte går mot TEOTWAWKI - då rasar naturligtvis börsen också. Min gissning är alltså att i papperspengar mätt, så är vi inne i en uppåtgående trend som kommer att kantas av diverse ras. (Dock torde det vara säkrare att ha sina tillgångar i silver/guld eller mark/skog).
Den "återhämtning" vi ser idag är helt baserad på stimulanser.. problemet är att när vi nu är inne i rond två kommer vi få en ny likviditetskris. Förra krisen var tack vare att bankerna hade likviditetsproblem, denna gången kommer nationer att ha likviditetskris. Det är med andra ord dags för Federal Reserve att starta upp sedelpressen igen (avslutades ironiskt nog nyligen om jag inte har fel). ECB/Euroländerna lär köra igång sin sedelpress... valutaswapparna kommer dugga tätt framöver. Robert Mugabe kan inte annat än bli avundsjuk!
Med detta sagt så
kan vi få ett nytt rally som varar några månader, säg 6-9 månader på börsen. Detta är dock sista trudelutten... personligen har jag inga tankar på att gå in i något. Känner mig helt trygg med lite kontanter och lite fysiska... "tillgångar". Ni som vill chansa önskar jag lycka till. Gör det inte på inrådan av detta inlägg för jag tar inte ansvar för det som väntar framåt hösten eller ännu tidigare!