Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Fannie May och Freddie Mac finns väl rimligen med i mina siffror eftersom de redan satts av - var det 787 billion USD för att täcka upp för dem. Det är redan inkluderat i ett av alla dessa stimulanspaket så vitt jag kan förstå.
Jag orkade inte svara på just detta tidigare i debatten (sid 70) eftersom man måste leta upp en länk som bevisar ens ståndpunkt, men idag kom det just ett sådant inlägg på Zero Hedge.
Fannie Mae har skulder på $3.257 Trillion
Freddie Mac har skulder på $2.345 Trillion
Dessa skulder är de amerikanska skattebetalarnas skulder så detta gör att den amerikanska statsskulden ingalunda är 90% av BNP utan 130% av BNP.
http://www.zerohedge.com/article/guest-post-true-national-debt
Det här är inte de vanliga överdrifterna av den alltid lika pessimistiska bloggen Zero Hedge utan jag läste samma sak i en intervju med Peter Orszag som var Obamas Director of the Office of Management and the Budget innan han avgick tidigare i år. Det var någon journalist som tog mod till sig och frågade om det inte var mer rätt att inkludera bolåneinstitutens skulder i statsskulden eftersom de helt ägs av staten. Peter Orszags svar var ungefär att "ja det kan man göra om man vill, men vi har valt att inte göra det".
Vi bör nog vänja oss vid att USA:s statsskuld redan idag är 130% av BNP och kommer att vara 140% när Obama avgår om två år. Om räntan går upp bara några procent så kan det fullständigt knäcka statsfinanserna vilket innebär att sedelpressarna inom kort kommer att gå på högvarv.