2010-07-13, 23:11
Bannlyst
Ännu en bra rapport från ett stort bolag i usa!

Den här gången INTEL!

Rallyt pågår fortfarande!
http://www.marketwatch.com/investing/stock/intc

Fint med realtids siffror
Citera
2010-07-13, 23:48
Medlem
Alguiens avatar
Rapporterna styr just nu, undrar hur det blir efter det. Tror också på överhängande positiva rapporter. Men att krisen är över tror jag däremot inte.

Nåja tur att man köpte lite vid 980 så man åker med.
Citera
2010-07-14, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alguien
Rapporterna styr just nu, undrar hur det blir efter det. Tror också på överhängande positiva rapporter. Men att krisen är över tror jag däremot inte.

Nåja tur att man köpte lite vid 980 så man åker med.

Ja lurigt läge, men snart köper jag nog lite Björnar!

Samt säljer aktier som följer index i usa, men det ska nog upp en bit till.
Citera
2010-07-14, 00:34
Medlem
Alguiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
Ja lurigt läge, men snart köper jag nog lite Björnar!

Samt säljer aktier som följer index i usa, men det ska nog upp en bit till.
Vi delar åsikt.

Det är svårt när känslorna styr, jag tror på bolagen och rapporterna, främst industri- och byggsektorn som rapporterar snart. Hade tänkt sälja hälften av aktierna i vissa bolag efter rapport, går det sedan upp är jag nöjd, går det ner så är jag ännu mer nöjd och kan köpa mer aktier till ett billigare pris.
Men vi får se om jag har rätt eller fel, SKF rapporterar imorgon (den 15), dagen efter Atlas Copco, jag tror som sagt att det blir över förväntningarna.

Bästa köp på sistone var BP för tre dagar sedan, ~+10%.

Av det kan jag konstatera att massan blir lätt uppskrämd, inget nytt. Det gäller helt enkelt att sticka upp och inte lyssna på känslor och optimismen flödar just nu.
Citera
2010-07-15, 19:23
Medlem
totens avatar
Tror ni OMX bryter motståndet på 1070? vad får folk att tro att vi kommer till 900 nivån igen?
Citera
2010-07-16, 08:09
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toten
Tror ni OMX bryter motståndet på 1070? vad får folk att tro att vi kommer till 900 nivån igen?
Det som poppar upp i huvudet:
  • Bostadsbubbla i Kina, komplett med ett jättesortiment med tomma lägenheter och icke bokförda risker på bankernas böcker.
  • Nedskärningar och skatthöjjningar i EU
  • Comercial Real Estate i USA.
  • QE har slutat (kan dock mycket väl återupplivas)
Citera
2010-07-16, 20:31
Medlem
Prognoserna för tillväxten i USA är ett stort skämt; 3% i år och 4% nästa år. Närmare sanningen ligger 1% i år och nolltillväxt nästa år om man extrapolerar den statistik vi fått de senaste tre månaderna. Den som räknar med draghjälp från New York de närmsta åren kommer att bli besviken.

Dock går det ju ganska bra för Sverige för närvarande. Tror man på decoupling så kan det vara läge att ligga i aktier men själv tycker jag man ska vara väldigt försiktig.
Citera
2010-07-26, 13:29
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Sedan mitt senaste uttalande om börsen har den mycket riktigt återhämtat sig och inget långtgående börsras har inträffat - nu då? Faller börsen när OMX nästan stabiliserat sig över YTH?

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0f1201084140Pf9e9

- Inte så säkert det inte. Tittar vi på min bifogade länk ligger MACD stabilt och divergerar positivt i en uppåtgående trend. Nu gäller det att MACD inte divergerar negativt och bryter sig under den röda linjen i diagrammet vilket i sådana fall skulle signalera en nedgång. MACD indikerar alltså en fortsatt balanserad uppgång

Tittar vi däremot på Stochchastic ser vi att OMX är något överköpt och det finns en tendens för rekyl för att åter ta sig till mer, i pessimistisk folkmun, realistiska nivåer (realistiska nivåer är för mig rika nivåer ). Däremot indikerar den samtidigt en köpsignal om vi tolkar FS (fast stockchastic) som påväg uppåt att bryta SS (slow Stockchastic) vilket det på kort sigt mycket väl kan göra och det ser nästan ut som så!

Sist men inte minst indikerar Bolingerbanden (de blåa som följer kursen i OMX) på fortsatt uppgång, stärkt av en stark volatilitet och att kursgrafen tagit sig utanför bolingerbanden vilket är ett typiskt köp-tecken.

SUmma summarum: Det ser, tekniskt sett, ut som att vi på kort sikt kommer fortsätta upp - konsolidera i sin helhet, och inte "rasa" ner. Men så småningom måste Stoch Chastic ner till lägre nivåer varpå vi kommer ha en nedåtgående konsolidering. Förhoppningsvis sker detta till låga nivåer.

Kom ihåg att Index är väldigt känsliga för sina konkurrenter och makro- vilket försvårar TA arbete med index ytterst mycket. Men detta är i alla fall en riktlinje och min tro på kort sikt om, som sagt, inga dåliga nyheter kommer in. OBS. marknaden har mycket volatilitet just nu vilket garanterar stora rörelser, både ner och upp, men på kort sikt bör vi inte förvänta oss något ras utan en uppgång/konsolidering.

Analysen är baserad på en 3-månadersgraf (Tillbaka i tiden)

Såhär en månad efteråt, får det sägas ha gått som planerat. Vad händer nu?

Jag har inte den blekaste, alltid svårt att avgöra månaden innan höstens ingång, speciellt i rådande börsklimat. Men, jag tycker minsann att vi borde gå upp allt som allt med tanke på svensk exportstatistik och starka bolagsrapporter. We'll see
Citera
2010-08-05, 20:58
Medlem
http://www.affarsvarlden.se/hem/bank_finans/article793758.ece
Citera
2010-08-05, 21:15
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
http://www.affarsvarlden.se/hem/bank_finans/article793758.ece

Vi kommer alltså, enligt Prechter, snart se P/E-tal på i snitt ~1?
Citera
2010-08-11, 23:18
Medlem
http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/recessionen-ar-nara
Citera
2010-08-12, 01:37
Medlem
Äntligen börjar etablerad media vakna. Detta från Bloomberg igår.

Citat:
Based on the CBO’s data, I calculate a fiscal gap of $202 trillion, which is more than 15 times the official debt. This gargantuan discrepancy between our “official” debt and our actual net indebtedness isn’t surprising. It reflects what economists call the labeling problem. Congress has been very careful over the years to label most of its liabilities “unofficial” to keep them off the books and far in the future.

http://noir.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aiFjnanrDWVk

Detta är vad USA har att brottas med. I ett normalt västland hade det gått att fixa, genom en kombination av höjd pensionsålder, högre skatter och kraftigt minskade utgifter, men det politiska systemet i USA är så dysfunktionellt att ingenting av detta är möjligt att genomföra.

Hoppas inte på börsen förrän vi vet hur i helvete USA tänker sig lösa sina problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in