Citat:
Ursprungligen postat av lalalalala
Det var dåligt skrivet såsom jag skrev, jag undrade egentligen om aktier och fonder i andra regioner såsom sydamerika, asien whatever, ifall de påverkas utav att amerikanska och aktier inom europa skulle sjunka?
jag tänker eftersom att vi alla styrs utav hur dollarkursen ligger och så ?
Kina har sin egen lilla bubbla, men de är oklart hur denna kommer tillåtas påverka börsen av regeringen. Kommer de ta till någon variant av QE eller liknande kommunistmetoder när SHTF(vilket räddar utlänska investerare, för stunden), eller kommer man reformera jordbruket och dumpa dollarn istället för arbetarnas löner? Man kan spekulera rätt mycket, men i grund och botten blir det mest bara gissningar när man har att göra med ett kommunistparti.
Något man med lite större säkerhet kan säga, är att en kreditcrunch i västvälden kommer påverka alla börser och finansmarknader där västerländska pengar finns investerade. Både genom att pengar viktas om och investerare tvingas sälja och att exportmarknader krymper.
Hursomhelst funderar jag på hur bra Sverige kommer klara sig. OMX är trotts omständigheterna tillbaka för att nosa på årets toppnivåer. Är det tack vare att vi ses som säkra, att vissa flyttar om sina Europeskia investeringar till Sverige, eller ser OMX-sthlm lika jävligt ut som S&P500 räknat i dollear?