2011-08-08, 18:04
Medlem
Caparzos avatar
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet? Nu när börsen har rasat 25 % sedan årsskiftet, då är det tydligen dags att sälja. När börsen sedan börjar gå uppåt kommer det att talas om björnmarknadsrally osv. När börsen sedan ökat väsentligt sedan botten då börjar småspararen att fundera: "Det kanske är dags att köpa nu". Genom att handla aktier på detta sätt riskerar ni att sälja på botten och köpa på toppen. Kom ihåg att efter varje stor nedgång kommer det alltid en stor uppgång. Historiskt sett har börsen gett ca 7 % avkastning efter inflation, per år. Det är ingen dålig siffra. Försöker ni slå detta genom att köpa och sälja stup i kvarten, är risken att ni får betydligt mindre avkastning än så.

Kommer bolagen att vara sämre bara för att aktiekurserna gått ner 25 %? Svar: Nej. Ni äger fortfarande en lika stor andel av samma bolag som tidigare. Kvalitetsbolag klarar konjunkturnedgångar därför att de är bättre än sina konkurrenter och de kan t o m gå stärka ur svackor. Köp kvalitetsbolag, var långsiktig och drabbas inte av panik. Lån är också en stor bov. Är ni belånade kan ni av banken tvingas att sälja på bottennivåer. Den som står utan lån kan endast bli tvingad att sälja av sitt eget psyke.
Citera
2011-08-08, 18:19
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet? Nu när börsen har rasat 25 % sedan årsskiftet, då är det tydligen dags att sälja. När börsen sedan börjar gå uppåt kommer det att talas om björnmarknadsrally osv. När börsen sedan ökat väsentligt sedan botten då börjar småspararen att fundera: "Det kanske är dags att köpa nu". Genom att handla aktier på detta sätt riskerar ni att sälja på botten och köpa på toppen. Kom ihåg att efter varje stor nedgång kommer det alltid en stor uppgång. Historiskt sett har börsen gett ca 7 % avkastning efter inflation, per år. Det är ingen dålig siffra. Försöker ni slå detta genom att köpa och sälja stup i kvarten, är risken att ni får betydligt mindre avkastning än så.

Kommer bolagen att vara sämre bara för att aktiekurserna gått ner 25 %? Svar: Nej. Ni äger fortfarande en lika stor andel av samma bolag som tidigare. Kvalitetsbolag klarar konjunkturnedgångar därför att de är bättre än sina konkurrenter och de kan t o m gå stärka ur svackor. Köp kvalitetsbolag, var långsiktig och drabbas inte av panik. Lån är också en stor bov. Är ni belånade kan ni av banken tvingas att sälja på bottennivåer. Den som står utan lån kan endast bli tvingad att sälja av sitt eget psyke.
En liten, liten tröst i mörkret är att läsa vad du skrivit. Är väl bara att hänga kvar nu, eftersom man inte sålde förra veckan.. eller sälja med förlust vid årsskiftet och åtminstone få tillbaka lite på skatten.
Citera
2011-08-08, 18:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Och hur har de senaste 11 åren varit per år?
Citera
2011-08-08, 18:23
Medlem
quanto_tempos avatar
Citat:
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet?

Nybörjare som jag är var jag dum nog att belåna aktier, jag blir alltså nu tvingad att sälja, känns inte helt bra. Tur att det bara är förlorade pengar
Citera
2011-08-08, 18:24
Medlem
Det är inte lönt att gå in på börsen förrän de tröga jävlarna i USA fattat att de måste höja skatterna för att reda ut situationen.
Citera
2011-08-08, 18:24
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet? Nu när börsen har rasat 25 % sedan årsskiftet, då är det tydligen dags att sälja. När börsen sedan börjar gå uppåt kommer det att talas om björnmarknadsrally osv.

Vi har precis upplevt ett 2,5 arigt Bear-market-rally. Detta vad du tror ar botten ar det inte, borsen kommer rasa mer. Det kommer vara bibliskt.

Salj allt vad ni kan. Ga kort.
Citera
2011-08-08, 18:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och hur har de senaste 11 åren varit per år?

Varför just de senaste 11?

Varför inte 13 eller 8?

Eller alla du känner gick all in år 2000 och köpte enbart aktier som inte ger utdelning?
Citera
2011-08-08, 18:25
Medlem
firres avatar
OK då har vi facit. OMX -5.1%. Vem kom närmst?
Citera
2011-08-08, 18:26
Medlem
rynefyzs avatar
Citat:

Om media lyft fram den här typen av sund argumentation istället för panikbudskap för att sälja lösisar hade vi troligen sluppit säljhetsen och klarat oss undan med en kontrollerad nedgång.
Citera
2011-08-08, 18:28
Medlem
Jag har ingen koll alls på aktier eller världsekonomin men har ärvt lite. De är främst Handelsbanken A, SCA och Volvo B, ser att de gått ner ganska mycket sedan årsskiftet. Är de aktier som är värda att sälja? Känns ju som typiskt svenska företag, ingen aning om hur de påverkas vad som händer i världen...

Förlåt om jag verkar helt korkad och FB är säkert inte en sådan bra källa men jag har ingen i mitt privatliv att fråga heller.
Citera
2011-08-08, 18:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför just de senaste 11?

Varför inte 13 eller 8?

Eller alla du känner gick all in år 2000 och köpte enbart aktier som inte ger utdelning?
Ta senaste 13 eller 8 eller 10 då.

Ta en titt på det här och fundera på om uppgiften att börsen har stigit med 7% varje år i genomsnitt är intressant för att nu gå in börsen och "vara långsiktig". Hur långsiktig ska man vara? Exakt 5 år? Mer än 15år?

http://www.simplestockinvesting.com/SP500-historical-real-total-returns.htm
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-08 kl. 18:36.
Citera
2011-08-08, 18:32
Bannlyst
Ligger back -12% på min aktiedepå sedan årsskiftet. Tycker det känns för sent att sälja nu, man vet ju aldrig när det vänder uppåt igen, för förr eller senare vänder det ju. Sparar på lite längre sikt så jag oroar mig inte alltför mycket, men visst känns det surt att det rasat så mycket på kort tid nu
Som tur är har jag ca: 60% av mina tillgångar i fasträntekonton/säkra placeringar och det är jag glad för i dagens läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in