2010-05-26, 12:55
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
1. Staten kommer aldrig köpa ut Swedbank.

Staten kommer låna eller ge pengar till Swedbank så de kan gå runt igen.

Inte utan krav på motprestation (helst ägande), det kan jag garantera, bank-bailouts är inte populära.

Citat:
2. Köper du en aktie i en relativt låg kurs och som är högt värderad just nu så kommer du alltid gå plus i slutändan.

En aktie vänder alltid. Nu kan du ju inte jämnföra med sas eller ericsson. Men tar du bankaktier och jämnför så är det få banker som kan växa sig riktigt stora.

Jag är av en annan uppfattning. Vilket bolag som helst kan börja gå dåligt och behöver inte hämta sig.
Citat:
4. Fråga till dig.

Tror du inte Swedbank har lite mer att komma med än att gå under så fort lite krediter inte kommer in?

Det beror på hur mycket "lite" är och de behöver inte gå under för att deras kurs skall förbli lägre än vad du köpte den för.
Citera
2010-05-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du tror inte att staten när den skjuter till pengar ser till att ta en stor andel (hela) av banken?

Eller tror du på fullaste allvar att den ger pengar utan motprestationer som nuvarande ägare bara kan lägga vantarna på?

Hur mycket är din andel i en bank värd när staten tar över den tror du?

Jo tänk om nu igen....

Har detta någonsin behövts?

Kan du ge mig något exempel du är 100% säker på har detta scenario?
Citera
2010-05-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurferII
Jag tycker vi ska uppmuntra kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande är inte samma som negativt tänkande. Det är enbart med logiska argument och fakta vi kan dra sunda slutsatser.

Hur mycket seriöst kritiskt tänktande har du läst här i tråden som du kan dra sunda slutsatser ifrån?

Vänsterpack och kommunister.
Citera
2010-05-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Inte utan krav på motprestation (helst ägande), det kan jag garantera, bank-bailouts är inte populära.

Jag är av en annan uppfattning. Vilket bolag som helst kan börja gå dåligt och behöver inte hämta sig.

Det beror på hur mycket "lite" är och de behöver inte gå under för att deras kurs skall förbli lägre än vad du köpte den för.

Om du ska köpa en aktie i en tillräckligt låg kurs för att inte kunna förlora på den så är det ett yperligt tillfälle nu.

Du får ju ändå erkänna att sverige befinner sig i en svacka?

Du får ju också erkänna att den större uppgången inte ens har börjat.

Att folk ens funderar på ekonomiska kriser hämmar tillväxten och fursurar för oss som har större kapital i spel just nu...

Det jag vill få fram är att allt som skrivs i tråden är långt ifrån sant.

Många blandar in en massa centralbanker, bank bail-outs (som förövrigt mig veterligen aldrig har behövts i Sverige) ska man hålla ett kritiskt tänkande och inte investera en massa pengar för att någon användare på flashback tycker att guld verkar hett just nu. Att komma med sådanna saker nu 2år efter guldruchen är som att köpa oljefot och förvara hemma...

När jag menar att "om du köper en aktie i en kurs som är relativt låg så kan du aldrig gå i förlust" så grundar jag det på att om kursen skulle rasa så kommer den gå upp igen. Det är en självklarhet. Visst det finns enstaka fall där detta har motbevisats men herregud handla på stora marknader inget rövbolag som ingen hört talas om innan.

Läste en gång en man här på fb som skrev att om man vill vara säker handla på large cap och håll dig där.

Låter som en relativt bra idé men enligt dig är ju allting relativt. Att alla som sitter här i denna tråden spelar medvetande börsmäklare är pinsamt. Tror lika lite på det som tomten.
Citera
2010-05-26, 16:15
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Jo tänk om nu igen....

Kan du ge mig något exempel du är 100% säker på har detta scenario?
Nordbanken under förra krisen, Carnegie under denna.
Citera
2010-05-26, 16:49
Medlem
Rois avatar
OffT: Jag har läst igenom haxxarns inlägg i tråden och vet knappt var jag ska börja. Tror jag nöjjer mig med att konstatera att h*n förlorat pengar på Swedbank, inte vet vad nyemmision är och tror att Sverige är helt oberoende av vad som händer i omvärlden.

Språkbruket, logiken samt att människan inte heller verkar veta vad som menas med en teknolog får mig att tro att det rör sig om en ung person, som fått en summa pengar och några tumregler av sin far.

Sen vill jag inflika att denna personattack är enbart på grund av att du kallade mig sosse.

OnT: Kryphål i den senaste bailoutplanen lämnar fortfarande dörren öppen för länder att dra sig ur: http://ftalphaville.ft.com/blog/2010/05/26/243161/those-secret-summarised-greek-bailout-clauses/

Citat:
  • If a country has to borrow to lend funds to Greece, and if its borrowing expenses are more than the interest rate paid by Greece, the lender can ask other eurozone states to pay the difference. If the latter refuse to pay the difference, the country could refuse to lend to Greece altogether.
  • If a constitutional court in a eurozone country, or the European Court, rules that the loan to Greece violates national or European Union law, the loan agreement for the country, or the eurozone as a whole, would be void.

The last two points are really where the contention comes in, as it looks, at first blush, like eurozone countries have just given themselves a lot of leeway to avoid das Bailout(s). A complaint, for instance, has already been filed in the German courts challenging the legal status of the move.
Citera
2010-05-26, 16:55
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Jo tänk om nu igen....

Japp, det har det. Din dumme fan.
Citera
2010-05-26, 17:22
Medlem
Citat:
Japp, det har det. Din dumme fan.

I Sverige?
Citera
2010-05-26, 17:26
Medlem
Lommis avatar
Citat:
I Sverige?

I Sverige.
Citera
2010-05-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
OffT:Jag har läst igenom haxxarns inlägg i tråden och vet knappt var jag ska börja. Tror jag nöjjer mig med att konstatera att h*n förlorat pengar på Swedbank, inte vet vad nyemmision är och tror att Sverige är helt oberoende av vad som händer i omvärlden.

Språkbruket, logiken samt att människan inte heller verkar veta vad som menas med en teknolog får mig att tro att det rör sig om en ung person, som fått en summa pengar och några tumregler av sin far.

Sen vill jag inflika att denna personattack är enbart på grund av att du kallade mig sosse.

Kunde inte ha mer fel. Relativt ung som de flesta andra här på fb. Självklart har händelser i omvärlden inverkan på den svenska börsen. Självklart är hårdare tag i tyskland och den totalt förödande krisen i Grekland en verklig sak som verkligen ställer till det för folk globalt. Och nästkommande scenarier skulle kunna hända så som stor brittanien, Portugal, Spanien m.m. Självklart har jag gått lite minus på mina bankaktier men de vänder precis som det mesta annat. Vill i övrigt säja att om någon anser sig uppmanade att komma med konkreta bevis varför bankaktier I SVERIGEskulle vara speciellt riskfullt så varsågod. Och då menar jag verkligen långsiktigt. Man får ju se detta som en investering. Att toksälja och svära hade bara en verklig idiot gjort.

Men som du själv vet som teknolog så vet du att "oftast" återhämtar sig alltid marknaden.

Att sen komplettera finanskrisen med börsras och tro att allt är utdömt är fel. Att gå runt och tro sig veta en massa utan relevant fakta är också fel. Mig veterligen så har Sverige en riktigt stark banksektor. Säger inte att allt kan gå åt helvete, visst kan det göra det men det krävs riktigt mycket innan dess. Och det tycker jag att de flesta här borde veta.

OnT: Kryphål i den senaste bailoutplanen lämnar fortfarande dörren öppen för länder att dra sig ur: http://ftalphaville.ft.com/blog/2010/05/26/243161/those-secret-summarised-greek-bailout-clauses/

Inte direkt dra sig ut som du kallar det.

Mer att om länder som har investerat vill ha ut sina pengar så måste andra länder gå med på att betala. Mer en teknitalitet än ett kryphål.

Off topic:

Tycker det behövs fler teknologer på flashback.
Citera
2010-05-26, 17:41
Medlem
Starvids avatar
Citat:
I Sverige.
https://www.flashback.org/sp23333624
Citera
2010-05-26, 17:43
Medlem
Bandhundens avatar
Pajkastning deluxe, börjar bli tjatigt

Jag hoppas att goldman sachs judarna känner för att börserna ska upp denna vecka så har man läge att gå ur och förhoppningsvis köpa tillbaka billigare, har noll förtroende för marknaden just nu, speciellt inte Stockholmsbörsen som är en jävla Kalle Anka börs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in