Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag skall analysera OMX lite senare idag och bygga ut det jag sist konstaterade, det börjar nästan bli dags för lite teknisk analys nämligen!
Sedan mitt senaste uttalande om börsen har den mycket riktigt återhämtat sig och inget långtgående börsras har inträffat - nu då? Faller börsen när OMX nästan stabiliserat sig över YTH?
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0f1201084140Pf9e9
- Inte så säkert det inte. Tittar vi på min bifogade länk ligger MACD stabilt och divergerar positivt i en uppåtgående trend. Nu gäller det att MACD inte divergerar negativt och bryter sig under den röda linjen i diagrammet vilket i sådana fall skulle signalera en nedgång. MACD indikerar alltså en fortsatt balanserad uppgång
Tittar vi däremot på Stochchastic ser vi att OMX är något överköpt och det finns en tendens för rekyl för att åter ta sig till mer, i pessimistisk folkmun, realistiska nivåer (realistiska nivåer är för mig rika nivåer

). Däremot indikerar den samtidigt en köpsignal om vi tolkar FS (fast stockchastic) som påväg uppåt att bryta SS (slow Stockchastic) vilket det på kort sigt mycket väl kan göra och det ser nästan ut som så!
Sist men inte minst indikerar Bolingerbanden (de blåa som följer kursen i OMX) på fortsatt uppgång, stärkt av en stark volatilitet och att kursgrafen tagit sig utanför bolingerbanden vilket är ett typiskt köp-tecken.
SUmma summarum: Det ser, tekniskt sett, ut som att vi på kort sikt kommer fortsätta upp - konsolidera i sin helhet, och inte "rasa" ner.
Men så småningom måste Stoch Chastic ner till lägre nivåer varpå vi kommer ha en nedåtgående konsolidering. Förhoppningsvis sker detta till låga nivåer.
Kom ihåg att Index är väldigt känsliga för sina konkurrenter och makro- vilket försvårar TA arbete med index ytterst mycket. Men detta är i alla fall en riktlinje och min tro på kort sikt om, som sagt, inga dåliga nyheter kommer in. OBS. marknaden har mycket volatilitet just nu vilket garanterar stora rörelser, både ner och upp, men på kort sikt bör vi inte förvänta oss något ras utan en uppgång/konsolidering.
Analysen är baserad på en 3-månadersgraf (Tillbaka i tiden)