2011-03-29, 15:30
Medlem
Caparzos avatar
Som alltid är det omöjligt att timea ras och liknande, men när placera.nu har en artikel om att "Supercykeln för råvaror varar ytterligare 20 år", då blir jag rädd, mycket rädd.

http://www.va.se/nyheter/2007/02/28/4teckenpasuperkonjunktur/index.xml "Fyra tecken på superkonjunktur".

http://www.ekonominyheterna.tv/magasinet/2007/20/fondspara-ratt-i-superkon/index.xml "Fondspara rätt i superkonjunkturen".

För varje dag som går blir jag allt räddare för att köpa aktier.
Citera
2011-04-07, 16:54
Medlem
Vad var triggern nyss?

ECB-räntehöjningen var ju väntad, att Portugal bad om pengar verkade ju inte beröra någon i ryggen, inflationen ses ju som ett problem skapat av behov i tillväxtländerna + riskpremie på oljan (och säkert stigande behov och lägre tillgång på sikt med.)

Läste att det var extremt få björnar där ute och att hedgefonderna tog till sig de uppgifterna eftersom det vid bara 3 fall av 20 hade varit så att börsen stod högre 3 månader senare när antalet var under 20%.

Hänger väl ihop med att om alla tror på uppgång är alla redan inne, vem skall då köpa om det börjar gå neråt?

Precis som Caparzos resonemang.

Sedan fick vi ju visst en 7.4 jordbävning med tsunamivarning i Japan, men det borde ju inte räcka kan jag tycka. Men kanske tillsammans med det andra, och väldigt nära de där 12.400 och årshögsta på dow jones. Frågan är ju det senare kommer vara av någon vikt eller om det är köpläge redan nu?

Eller bör man avvakta? Börsen anses väl vara rätt överköpt så borde ju finnas potential till bättre lägen senare.

Lycka till, och berätta ni som vet

(Sämre husförsäljning, lägre priser, missnöjda konsumenter, osv i USA ses ju bara som ett resultat på räntan, jobben och oljepriset, och var ju väntade.)

Sedan har vi ju det där med att regeringen kanske stänger ner där borta eller hur det är, men det är det väl ändå ingen som tror på? Och deras skuldtak som kanske inte är justerat ännu? Intressanta tider. Har ju varit förjävla trist sedan japanraset, risken är ju att allt blir trist och tråkigt omedelbart igen :/
Senast redigerad av aliquis 2011-04-07 kl. 16:56.
Citera
2011-04-07, 17:13
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Hänger väl ihop med att om alla tror på uppgång är alla redan inne, vem skall då köpa om det börjar gå neråt?

De som sålde till "alla"?
Citera
2011-04-07, 17:13
Medlem
Äsch, tråkigaste om det bara var japangrejen och datortrejdtrams som återställs direkt.

*suckar* ;D
Citera
2011-04-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
De som sålde till "alla"?
Kanske det =P
Citera
2011-04-07, 21:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Lite lustig tråd detta... i ett års tid har flera skribenter skrivit "nu kommer det, nu kommer raset, håll i er!". Sedan kan det dröja några år till innan det kommer, skribenterna kommer fortsätta som de gör, och när raset väl kommer, så kommer alla skribenter skriva "hah! vad var det jag sa! nu kom raset!".
Citera
2011-04-08, 00:22
Medlem
råvaror, metaller och dylikt kommer fortsätta uppåt. Börsen kommer va stabil tills de slutar och det kommer märkas när de slutar.
Citera
2011-04-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
råvaror, metaller och dylikt kommer fortsätta uppåt. Börsen kommer va stabil tills de slutar och det kommer märkas när de slutar.
Pga att det stärker råvarubolagen eller att det tyder på tillväxt och ökade behov?

Jordbävning på 7.4 kommer ju få noll effekt. Men resultatet kom ju på börsen innan det meddelandet kom så just då undrade jag ju vad det berodde på, om det var det eller något annat intressant. Men är ju sådana pytterörelser hur som, men ser ju lite kul ut när de sker under väldigt kort tid. Fast högfrekvenstradearna skall väl ha sitt .. Eller vilka det nu är
Senast redigerad av aliquis 2011-04-08 kl. 00:33.
Citera
2011-04-08, 13:15
Medlem
Var kan folk tänkas börja bry sig om oljepriset igen? Hårsmån från 112 dollar på andra sidan pölen. Brent närmare 123?

Först vid 140-200 det anses tillräckligt illa?
Citera
2011-04-08, 13:23
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Var kan folk tänkas börja bry sig om oljepriset igen? Hårsmån från 112 dollar på andra sidan pölen. Brent närmare 123?

Först vid 140-200 det anses tillräckligt illa?

Tror nog att en del bryr sig rätt rejält redan nu, men dollarn dalar så mot den är inte oljepriset i närheten av ATH, däremot: http://www.va.se/nyheter/2011/04/05/oljan-8-procent-fran-toppen-i-euro/index.xml
Citera
2011-04-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Tror nog att en del bryr sig rätt rejält redan nu, men dollarn dalar så mot den är inte oljepriset i närheten av ATH, däremot: http://www.va.se/nyheter/2011/04/05/oljan-8-procent-fran-toppen-i-euro/index.xml
Frågan jag indirekt ställer mig är ju "är börsen köpvärd nu?", rekylen upp blev ju kraftig, eventuella leverantörproblem från japan gäller väl fortfarande, oljepriset blev ännu högre?

Det har väl diskuterats om slut på QE2 utan en efterföljande QE3 skulle leda till någon temporär korrektion/nedgång/dip, men en del menar ju säkert att det redan är inräknat (vettefan) och att ekonomin kan stå på egna ben.

Olja på över 120 dollar kanske inte ensamt är avgörande heller, speciellt inte om det är på kortare sikt och spekulations/orolighetsdrivet och inte pga behov.

Fast frågan är ju vad det blir av summan? Även om det inte blir någon ny lågkonjunktur så undrar man ju om det skall uppåt eller neråt den närmaste tiden, eller kanske sidledes något halvår? =P

När rapportera börjar trilla in antar jag att vi kanske börjar få svaret?
Citera
2011-04-08, 15:41
Medlem
Det jag tror kommer hända är att man stänger suezkanalen. när detta händer kommer oljan gå mot 200dollar fatet.

jag har investerat i 4x bull olja för några dagar sen o ligger redan 10%+. jag köpte även mer idag. jag tror priset på olja kommer forsätta upp till minst 150.

när protesterna ökar i saudarabien kommer priset skena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in