2010-02-15, 22:30
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Det är möjligt att börsen går upp rejält inom 5 år, men inom det närmsta året tycker jag risken för ett till stort ras gör att jag gärna står över möjligheten att få de 5-20% uppgång jag skulle kunna få om börsen går bättre än jag trott.

Jag tror chansen att börsen går upp stort i år är väldigt nära noll, men risken för ett rejält ras är påtaglig. Jag ser vissa likheter med perioden 1928-1929.

Och vad är det för risker du ser? Denna nu-kommer-nedgången är driven analytikerhus och media. Det finns ett helt drös av bolag på börsen med väldigt attraktiva värderingar, varför allt detta tjat om det stora raset? Vad är alternativet? Att ha pengarna på banken med en sparränta på 1%? På börsen får man utdelningar i alla fall och dessa är betydligt högre än bankräntan.

Jag köper stabila bolag och sover gott om nätterna, sedan får dr Doom & Co leka spåkärringar så mycket som de vill.
Senast redigerad av alpha-beta 2010-02-15 kl. 22:54.
Citera
2010-02-15, 22:49
Medlem
Lommis avatar
För min del får börsen gärna "rasa". Vem vill inte få dubbelt så mycket aktier för pengarna?

Extremt få kan förutspå börscykler, desto fler kan dock känna igen ett lågt värderat bolag. Köper man bra bolag på låga kurser så slipper man oroa sig överhuvudtaget, och det är betydligt lättare att göra när alla kortsiktiga spekulanter paniksäljer, än när dom köper.
Citera
2010-02-15, 23:22
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
För min del får börsen gärna "rasa". Vem vill inte få dubbelt så mycket aktier för pengarna?

Extremt få kan förutspå börscykler, desto fler kan dock känna igen ett lågt värderat bolag. Köper man bra bolag på låga kurser så slipper man oroa sig överhuvudtaget, och det är betydligt lättare att göra när alla kortsiktiga spekulanter paniksäljer, än när dom köper.

Fast visst får jag medge att det inte känns roligt när aktierna går ner väldigt mycket. Då känns det givetvis att man borde väntat någon dag till. Men sådan är alltid lätt att säga i efterhand, men precis som du säger så får man helt enkelt tänka långsiktigt.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-16, 08:18
Medlem
S&p500 bröt under en viktig nivå den 4/2. Usa var inte så långt ifrån en misslyckad obligations-auktion nyligen. Samtidigt har priserna på försäkringar för inställda betalningar på dessa obligationer ökat ordentligt. Vissa spekulerar i att om lånen blir för dyra så kommer man krascha börsen för att fler skall placera i ett "säkert" alternativ som obligationer istället.
Citera
2010-02-16, 11:04
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Det är möjligt att börsen går upp rejält inom 5 år, men inom det närmsta året tycker jag risken för ett till stort ras gör att jag gärna står över möjligheten att få de 5-20% uppgång jag skulle kunna få om börsen går bättre än jag trott.

Jag tror chansen att börsen går upp stort i år är väldigt nära noll, men risken för ett rejält ras är påtaglig. Jag ser vissa likheter med perioden 1928-1929.

Detta är ett bra svar och jag instämmer 100%. Det är möjligt börsen fortsätter uppåt, men någon 30% uppgång ser jag som extremt osannolikt. Det skulle i så fall innebära att börsen når samma toppar vi såg sommaren 2007 innan nedgången började - och det under den värsta ekonomiska recession/depression sedan 30-talet med enorma risk-variabler.
Citera
2010-02-16, 17:42
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi

För dem som redan har aktier så får man tyvärr inte fler bara för att börsen rasar, det är hela poängen med aktiebolag...
Citera
2010-02-16, 17:52
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
För dem som redan har aktier så får man tyvärr inte fler bara för att börsen rasar, det är hela poängen med aktiebolag...

Har man 100 % av sitt kapital i aktier så får man skylla sig själv. Har man inte det så kan man utan problem köpa mer aktier när kursen går ner. Utdelningar innebär också pengar att köpa mer aktier för.
Citera
2010-02-17, 10:26
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
S&p500 bröt under en viktig nivå den 4/2. Usa var inte så långt ifrån en misslyckad obligations-auktion nyligen. Samtidigt har priserna på försäkringar för inställda betalningar på dessa obligationer ökat ordentligt. Vissa spekulerar i att om lånen blir för dyra så kommer man krascha börsen för att fler skall placera i ett "säkert" alternativ som obligationer istället.

Good point!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8518438.stm
Citera
2010-02-17, 16:41
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Och vad är det för risker du ser? Denna nu-kommer-nedgången är driven analytikerhus och media. Det finns ett helt drös av bolag på börsen med väldigt attraktiva värderingar, varför allt detta tjat om det stora raset? Vad är alternativet? Att ha pengarna på banken med en sparränta på 1%? På börsen får man utdelningar i alla fall och dessa är betydligt högre än bankräntan.

Jag köper stabila bolag och sover gott om nätterna, sedan får dr Doom & Co leka spåkärringar så mycket som de vill.

Risken jag ser är att det usla skick många länders ekonomier befinner sig i gör att vi får ett till stort ras. Jag tycker börserna har återhämtat sig på ett sätt som inte stämmer med hur den ekonomiska situationen ser ut i världen och risken är inte inprisad fullt ut medan möjligheterna är det, människor verkar tycka att alla lågkonjunkturer är v-formade.

Sveriges ekonomi har återhämtat sig bra tycker jag, men vi är beroende av länder som klarat sig mycket sämre.
Citera
2010-02-17, 22:51
Medlem
Citat:
Risken jag ser är att det usla skick många länders ekonomier befinner sig i gör att vi får ett till stort ras. Jag tycker börserna har återhämtat sig på ett sätt som inte stämmer med hur den ekonomiska situationen ser ut i världen och risken är inte inprisad fullt ut medan möjligheterna är det, människor verkar tycka att alla lågkonjunkturer är v-formade.

Sveriges ekonomi har återhämtat sig bra tycker jag, men vi är beroende av länder som klarat sig mycket sämre.

Så du tror att börserna alltid borde återspegla den ekonomiska situationen i världen?
Citera
2010-02-17, 22:57
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Så du tror att börserna alltid borde återspegla den ekonomiska situationen i världen?

Och du menar att börserna har noll korrelation med den reala ekonomin i världen?
Citera
2010-02-17, 23:04
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito

INTE återspegla ekonomiska situationen i världen?
Bara sådant som ett Nordkoreanskt atombombsprov eller finländska arbetslöshetssiffror har direkt påverkan på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in