Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I slutändan handlar det bara om att klubbarna inte vill satsa tillräckligt. Allsvenskan kommer alltid att ha kvar sin usla status när klubbarna inte kan ha bra planer förrän i juni. I Moskva spelar de CL-matcher i januari på mattor som är bättre än Råsundas är i slutet av maj, detta i en stad där medeltemperaturen på vintrarna är c.a 5 grader under Sthlms. I Norge har de också betydligt bättre planer än i allsvenskan. Minns att MFF mötte Rosenborg borta i RL i februari så var planen jämn och faktiskt relativt spelbar.
Visst är det inte omöjligt utan det handlar ju precis som du antyder om resurser. Resurser som inte läggs på allsvenskan tyvärr. Riktigt hur det ser ut på andra arenor vet jag inte riktigt. Men eftersom jag känner en av vaktisarna på Råsunda så har jag hygglig koll på hur det går till där. Där var/är det största problemet till mattans dåliga form det faktum att de inte har tillräckligt med folk. De har som sagt varit 4 personer som har fått skotta både läktare och plan. Och som jag tidigare skrev så krävs det en del arbete för att hålla planen varm om man nu skottar den. På Råsunda tex så har man plantäckning. Men den är manuell och på 4 pers går det inte pantersnabbt att dra på och av den direkt.
Jag tror stenhårt på att om klubbarna själva fick driva sina egna arenor så hade det sett annorlunda ut. Men då hade å andra sidan snowboardtävlingar(stadion), KentMaiden Springsteen konsterter(stadion), kalle anka-cup(damfotboll, Råsunda) och liknande arrangemang fått hålla till där de hör hemma. Dvs någon annanstans än på våra fotbollsarenor.