2010-03-16, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Skulle malmö spela mot sig själva då menar du?

Det är väl bara att kolla hur arenorna i allmänhet ser ut för att hajja hur mycket resurser det läggs ner på både plan och annat. MFF har en ny fräsig arena som politiker och annat plöjer ner pengar i för att visa vad duktiga de är. Råsunda däremot ska enligt förbundets planer rivas om två år. De skiter ju uppenbarligen fullständigt i hur den ser ut.

Den gamla ursunkiga Malmö stadion hade alltid allsvenskans i särklass bästa matta inför varje premiär. Bra planskötare gör mycket.
Citera
2010-03-16, 09:28
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article6784583.ab

Ska alltså starta lika idiotiskt tidigt även nästa år, oklart varför då det inte är något mästerskap
Rätt bra ändå så slipper väntan bli så lång på ny säsong
Dock så tycker jag förbundet ska ställa stenhårda krav på planskötseln, usel plan=bortalaget får 3 poäng. Att Sveriges planskötare verkar vara dom sämsta i världen råder det väl ingen tvivel om. Ryssland som har ännu kallare och sämre väder än oss lyckas ju ha spelabara planer(Jag vet några har konstgräs)
Englands planer är det fint skick på trots kallt och risigt väder.
Fast det är väl inte så konstigt att Sveriges gräsmattor knappt är spelbara när man börjar skotta bort all snö en vecka(!) innan premiären
Citera
2010-03-16, 09:29
Medlem
Vicious_s avatar
Stabil seger för ÖSK igår. Borde kanske ha gjort 4 eller 5 mål.
Åtvid var helt chanslösa, de kommer få det tufft iår.
Citera
2010-03-16, 09:35
Medlem
kallesietes avatar
MFF gör ingen bra match, dock lite bättre än Gais. Försöker mer.

Martin Hansson är ett jävla kräk. Att Gais kan få en straff i gårdagens match men inte Di blåe är helt ofattbart. Sen är utvisningen riktigt jävla dålig också. Att släppa den situationen helt hade varit det bästa.

Har aldrig varit för konstgräs när naturplanerna har varit speldugliga men igår hade jag definitivt velat ha det. Hade gynnat oss, helt klart.

Bra insats av dom Malmöiter som var på plats. Sjöng ut gais helt och hållet. Fy fan vilken usel publiksiffra. Det är verkligen hockey som gäller i götet?

Johan Dahlin - kung!
Citera
2010-03-16, 10:05
Medlem
mishimas avatar
Vi ska inte bara gnälla på vaktmästarna för att ha misslyckats med planerna. Det största skulden i det här fallet är idioterna som förespråkade en utökade Allsvenska till 16 lag. En av de sämsta förändringarna i Allsvenskans historia. Med 14 lag hade vi kunnat vänta två-fyra veckor med att dra igång Allsvenskan och då hade planerna varit bättre.
Citera
2010-03-16, 10:30
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den gamla ursunkiga Malmö stadion hade alltid allsvenskans i särklass bästa matta inför varje premiär. Bra planskötare gör mycket.
På den gamla onda tiden, innan vargavintrar och fotboll mitt i vintern hade även Råsunda en väldigt bra matta (förutom västra sidan jag vet). Råsundas planskötare (Robban Limpar) finns det inget att klaga på kan jag lova. Han är bland de mest kunniga och duktiga vi har i det här landet. Men är man 4 personer och det två veckor innan match är -20 grader så blir det svårt att trolla. Det är ju nämligen lite dumt det där med snön. Den isolerar ju gräsmattan. Dvs att under snön så håller mattan en temp av 1-2 minus. Skottar du då bort snön så kommer istället den kalla luften ner till gräset och vips, så håller det 20 minus.
Citera
2010-03-16, 11:04
Medlem
Jag kan ge mig fan på att ett flertal golbanor redan har spelbara greener. Det är klart det går att lösa, det är en resursfråga. Planer som Råsundas (där planskötarens kreativa grepp var att måla lera grön!) ska inte tillåtas. Men då skulle ju SvFF underkänna sig själva och det lär ju inte hända, eller i alla fall lika lite som att domarbasen ger Martin Hansson en varning.

Sen när det gäller VM-uppehåll så tror jag sändningsrättigheterna spelat större roll än vilka spelare som ska dit. Ekwall måste vila upp sig lite innan han åker till sydafrika.
Citera
2010-03-16, 11:17
Medlem
Citat:
På den gamla onda tiden, innan vargavintrar och fotboll mitt i vintern hade även Råsunda en väldigt bra matta (förutom västra sidan jag vet). Råsundas planskötare (Robban Limpar) finns det inget att klaga på kan jag lova. Han är bland de mest kunniga och duktiga vi har i det här landet. Men är man 4 personer och det två veckor innan match är -20 grader så blir det svårt att trolla. Det är ju nämligen lite dumt det där med snön. Den isolerar ju gräsmattan. Dvs att under snön så håller mattan en temp av 1-2 minus. Skottar du då bort snön så kommer istället den kalla luften ner till gräset och vips, så håller det 20 minus.

I slutändan handlar det bara om att klubbarna inte vill satsa tillräckligt. Allsvenskan kommer alltid att ha kvar sin usla status när klubbarna inte kan ha bra planer förrän i juni. I Moskva spelar de CL-matcher i januari på mattor som är bättre än Råsundas är i slutet av maj, detta i en stad där medeltemperaturen på vintrarna är c.a 5 grader under Sthlms. I Norge har de också betydligt bättre planer än i allsvenskan. Minns att MFF mötte Rosenborg borta i RL i februari så var planen jämn och faktiskt relativt spelbar.
Citera
2010-03-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi ska inte bara gnälla på vaktmästarna för att ha misslyckats med planerna. Det största skulden i det här fallet är idioterna som förespråkade en utökade Allsvenska till 16 lag. En av de sämsta förändringarna i Allsvenskans historia. Med 14 lag hade vi kunnat vänta två-fyra veckor med att dra igång Allsvenskan och då hade planerna varit bättre.

Japp 16 lags systemet var dödsdömt från början vilket jag sagt hela tiden.
Citera
2010-03-16, 11:25
Medlem
Salorms avatar
Citat:
I slutändan handlar det bara om att klubbarna inte vill satsa tillräckligt. Allsvenskan kommer alltid att ha kvar sin usla status när klubbarna inte kan ha bra planer förrän i juni. I Moskva spelar de CL-matcher i januari på mattor som är bättre än Råsundas är i slutet av maj, detta i en stad där medeltemperaturen på vintrarna är c.a 5 grader under Sthlms. I Norge har de också betydligt bättre planer än i allsvenskan. Minns att MFF mötte Rosenborg borta i RL i februari så var planen jämn och faktiskt relativt spelbar.

Vilka klubbar har dom resurserna? HeIF kanske som är sponsrade av staten. Alla småstadsklubbar kanske som får pengar av staden. Storstadsklubbar har lite mer problem än så, man får inte ens plats att bygga en stadion om man inte vill flytta ut till långt bort i ghettot vilket man inte vill.
Citera
2010-03-16, 11:35
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Visst är det inte omöjligt utan det handlar ju precis som du antyder om resurser. Resurser som inte läggs på allsvenskan tyvärr. Riktigt hur det ser ut på andra arenor vet jag inte riktigt. Men eftersom jag känner en av vaktisarna på Råsunda så har jag hygglig koll på hur det går till där. Där var/är det största problemet till mattans dåliga form det faktum att de inte har tillräckligt med folk. De har som sagt varit 4 personer som har fått skotta både läktare och plan. Och som jag tidigare skrev så krävs det en del arbete för att hålla planen varm om man nu skottar den. På Råsunda tex så har man plantäckning. Men den är manuell och på 4 pers går det inte pantersnabbt att dra på och av den direkt.

Jag tror stenhårt på att om klubbarna själva fick driva sina egna arenor så hade det sett annorlunda ut. Men då hade å andra sidan snowboardtävlingar(stadion), KentMaiden Springsteen konsterter(stadion), kalle anka-cup(damfotboll, Råsunda) och liknande arrangemang fått hålla till där de hör hemma. Dvs någon annanstans än på våra fotbollsarenor.
Citera
2010-03-16, 12:17
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Jag tror stenhårt på att om klubbarna själva fick driva sina egna arenor så hade det sett annorlunda ut. Men då hade å andra sidan snowboardtävlingar(stadion), KentMaiden Springsteen konsterter(stadion), kalle anka-cup(damfotboll, Råsunda) och liknande arrangemang fått hålla till där de hör hemma. Dvs någon annanstans än på våra fotbollsarenor.

Anledningen till att klubbarna själva vill driva sina egna arenor är ju delvis just för att kunna göra vinster på sådana evenemang som du nämner ovan så varför skulle dom försvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in