Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Jag förstår inte varför folk som säger att de inte ens kan läsa graffiti ska yttra sig huruvida det är snyggt eller inte och tror sig ha rätt att veta bättre än andra (speciellt målarna själva) om det är något värde i graffitin eller inte.
Om du menar mig där så har du missförstått då jag är en målare själv.
Men i vilket fall håller jag endå inte med öht.
Alla har rätt till en åsikt, och om personen i fråga inte kan läsa, eller ens förstår sig på graffitin, så kan han endå känna och tycka att en tagg på sin affärs fönsterruta är sjukt fult och väldigt onödigt, eller en ful slarvig målning på ett 300år gammalt, ananrs jätte vackert hus. Han/hon behöver inte kunna läsa vad som står för att kuna bedömma det vara osmakligt och fult.
Citat:
Jag tror också att det har mycket med våra livsstilar att göra att vi känner oss tvingade att sanera, vi ska ha snyggare kläder, högre lön, finare och större hus och bilar, sen så kommer det en snorunge som ett finger i ögat på samhället som maniskt strävar efter perfektion och struktur istället för individualism och personlig prägel.
Det handlar ju självklart om att man inte kan låta ett samhälle förfalla och smutsas ner, klottras ner, trashas osv(Broken window theory spelar in här, då den stämmer väldigt väl), bara för att det ska få en "personlig prägel" eller att några få personer "kände för det" och ansåg det vara konst.
Ditt hem kan ha en personlig prägel, ditt hus, din bil, dina kläder mm, men sammhället kan inte ha det.
Sammhället är till för alla, om då alla ska sätta sin personliga prägel så håller det inte. Vart kommerr rättvisan in där?
Ska alla som känner för att utöva konst på satden ska få gå och göra det överallt? Du vill huset ska vara blått och grå, men jag vill ju att just det huset ska vara lila och med prickar, och han som ÄGER huset och har byggt det, vill det ska se ut som det gjorde när han gjorde det. Vem ska då få rätt? Självklart han som äger det.
Man kan inte leva i ett samhälle där alla får utöva och släppa ut alla sina viljor och lustar hur som helst överallt, det förstår vem som helst om man tänker ett steg längre.
Samhället behöver en relativt neutral och steril känsla överlag, lite färg här och där skadar såklart inte, och lite konst mm, men inom vissa gränser, för tro mig, alal vill olika, och alla kan inte få som just dom vill. Så vem ska då få rätt? Nej det går ju inte, därför behålls det relativt neutrallt.
Citat:
men eftersom jag står bakom att alla borde få uttrycka sig och måla i staden så kan jag inte kategorisera fult eller snyggt utan det är allt eller inget. Dessutom blir man väl bättre eller? Övning ger färdighet och graffitin är inget undantag.
Det måste ju vara en av dom mest puckade och igenom tänkta åsikter jag nånsin hört.
Hur gammal är du btw om jag får fråga?
Citat:
...Och Precis som med all konst så har graffitin lätt att bli utskälld. Vår inställning till den är så otroligt kräsen utan att vi är medvetna om det själva. Debatten om det är snyggt eller fult skulle aldrig fått sån stor uppmärksamhet om inte graffitin hade gått under benämningen konst, jämför med något annat som du ser varje dag som är fult (frisyrer, kläder, bilar mm..) och ingen reagerar särskilt på det eftersom det inte har som första uppgift att vara estetiskt tilltalande och därmed bedömmer vi det inte på samma sätt.
HAHA, herregud.
NEJ graffiti får inte skäll för att det klassas som konst. Graffiti får skäll för att det görs med respektlöshet och utan tillåtelse på andras ägodelar. Gjordes bara graffiti på utöverens egna tavlor eler väggar skule självklart det inte få massa "skäll".
NEJ debatten om det är fult eller snyggt finns inte för att det klassas som konst. Haha herreguuuud pojk.
Självklart grundar sig den debatten i att folk tar sig friheten att göra någonting på någon annans ägodelar, utan tillåtelse och påtvingar sammhället olika visuella verk. Sedan rättfärdigar dom det med att säga att dom tycker det är konst och snyggt. Där kommer debatten upp såklart.
Varför skulle folk diskutera hårfrisyrer? Om du gick runt och limmade fast olika peruker med olika frisyrer på folks ägodelar och förstörde fasader med dina frisyrer så JA, då skulle även den debatten komma fram såklart.
Jag vill tilläga här att jag älskar graffiti, jag målar själv, och jag är ej emot det.
Jag ogillar bara osmarta perosner resonemang och falska puckade teorier mm.
Tex att låtsas att de tär okey att trasha tunnelbane vagnar för att man anser det vara konst. BULLSHIT! det är inte okey.
Jag trashar jag med, inte så mycket längre dock, men iaf. Men jag gör det för att det är kul, och jag inser att det är sjukt egoistiskit coh riktigt puckat, men jag är ego ibland, och det står jag för. Jag tänker inte försöka gaya mig och låtsas som om jag gör det för det är konst och att det på något sätt är okey. fuck that.