Ser inte hur du lyckas dra in fildelning i det hela. Skattebetalarna tvingas inte betala mer i skatt för att folk laddar ner filmer. Någon klottrar på en vägg, det kostar att ta bort graffitin. Folk blir sura över att de blir tvungna betala för saneringen. Någon laddar ner en film, företaget förlorar i missade intäkter. Rör inte skattebetalarna. Right? Förstår inte det resonemang.
Han menar nog snarare oviljan att betala för saker som kan vara gratis rent generellt, man slipper gärna skatter så långt det går liksom man laddar ner en film gratis om man kan. Och visst snuvar man staten på skatt när man inte betalar momsen för en film, skiva eller dylikt.
Ser inte hur du lyckas dra in fildelning i det hela. Skattebetalarna tvingas inte betala mer i skatt för att folk laddar ner filmer. Någon klottrar på en vägg, det kostar att ta bort graffitin. Folk blir sura över att de blir tvungna betala för saneringen. Någon laddar ner en film, företaget förlorar i missade intäkter. Rör inte skattebetalarna. Right? Förstår inte det resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Han menar nog snarare oviljan att betala för saker som kan vara gratis rent generellt, man slipper gärna skatter så långt det går liksom man laddar ner en film gratis om man kan. Och visst snuvar man staten på skatt när man inte betalar momsen för en film, skiva eller dylikt.
Sen kan det mycket väl utvecklas till att musik, film och annan kultur får sponsras av staten genom en gemensam skatt. Det här avviker väl egentligen från ämnet och det var mest för att påpeka hur motsägelsefullt sånt tänkande är. Faktum är att mycket av saneringen är onödig och att resultatet långt ifrån alltid är bättre än vad det var tidigare. Jag står fast vid min åsikt men har varken lust eller ork att diskutera den med dig. Och vad du tycker skiter jag faktiskt fullständigt i. TonyBystrom
Sen kan det mycket väl utvecklas till att musik, film och annan kultur får sponsras av staten genom en gemensam skatt. Det här avviker väl egentligen från ämnet och det var mest för att påpeka hur motsägelsefullt sånt tänkande är. Faktum är att mycket av saneringen är onödig och att resultatet långt ifrån alltid är bättre än vad det var tidigare. Jag står fast vid min åsikt men har varken lust eller ork att diskutera den med dig. Och vad du tycker skiter jag faktiskt fullständigt i. TonyBystrom
Ja, kan hålla med dig om att sanering i många fall är onödigt. Om du inte vill/klarar av att debattera så ska du nog inte skriva i en sån tråd.
Om man tillåter graffiti på allmän egendom så kan vem somhelst måla vad som helst och kalla det för konst hur mycket förstörelse det än blir. Det skulle bilda anarkism som iallafall inte jag vill ha.
Om man tillåter graffiti på allmän egendom så kan vem somhelst måla vad som helst och kalla det för konst hur mycket förstörelse det än blir. Det skulle bilda anarkism som iallafall inte jag vill ha.
Om man tillåter graffiti så lär det inte bli mer "förstörelse" än att färgen ändrats på väggen, där de snyggaste målningarna stannar kvar längst. Jag förvånas över din slutsats att det på något sätt skulle bilda anarki, vet du vad anarki är eller?
Jag kan tycka graffti är helt OK om motiven är välgjorda och platsen är någon bro, viadukt, mur, kulvert eller dylikt som ändå bara är en trist betongyta. Det är lite kreativt och har ofta ett visst estetiskt och konstnärligt värde.
Däremot hatar jag sprayfärg på husfasader, statyer, tåg, stationer och liknande allmänna platser. Vad är vitsen med att sätta en tag på en nyputsad husfasad eller statysockel? Det ser ju bara slummigt och sjabbigt ut! Dessutom verkar en tag inbjuda till än mer sprayande, vilket i sin tur gör att hela området blir nedklottrat, skräpigt och förslummat.
Det ser inte bara sjabbigt ut, det ger även allmänna vibbar av laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället.
Min fråga till er graffare: vad driver er? Är det bara allmän förstörelselusta, spänningen i att göra något förbjudet eller någon slags revirmarkering?
Jag är absolut ingen graffare, men jag kan tänka mig att det handlar mycket om adrenalinet man får. Och sen är det väl lite sport också? Olika crew och sånt..
Efterblivna skitungar som inte har minsta respekt för andras egendom.
Men du lär inte få svar här eftersom det är 18 års gräns på FB och jag har väldigt svårt att tro att det är "myndiga skattebetalande" personer som sysslar med det här jävla otyget.
Vad är vitsen med att sätta en tag på en nyputsad husfasad eller statysockel?
Att göra den till något mer än bara en steril husfasad eller statysockel utan liv.
Citat:
Det ser ju bara slummigt och sjabbigt ut!
Tycker du ja. Det finns också vi som tycker att allt klotter är bra klotter. Att allt som visar att staden lever är positivt.
Citat:
Det ser inte bara sjabbigt ut, det ger även allmänna vibbar av laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället.
Vilket kan vara en hälsosam motvikt mot det annars så allenarådande paragrafrytteriet och nickedockande livlösheten.
Citat:
Så kom igen med era motargument nu, graffare!
Jag tror de flesta är ganska ointresserade av att debattera graffitins existens. Du får uppröra dig bäst du vill medan graffarna faktiskt gör någonting kreativt.
Jag finner det intressant att anti-graffiti människor (ja, jag särskriver det) drar slutsatser om alla graffitimålare. Det finns olika grupper inom graffitin, de som målar för konsten, för att det är kul, för att förstöra, för att synas.
Jag kan säga att min syn på graffiti är olika, jag håller mig till platser där jag har tillåtelse (jag är oäkta ) men jag gillar när jag ser att andra har varit framme vid t.ex ett elskåp eller en vägg utmed tågspåren.
Vitsen, för mig är det en kul hobby, som jag tyvärr inte utövar speciellt ofta numera (p.g.a brist på tid och håller på att lära mig lite mer om en annan hobby jag har), samt att det inte finns någon vägg där jag bor, jag måste åka buss 3-4 mil för att få utöva något jag tycker är kul och intressant.
Jag har full förståelse att folk målar olagligt, men ni anti-graffiti människor, förstår inte er på hur mycket tid folk spenderar på graffiti och hur jobbigt det kan vara att behöva resa för att måla lagligt eller för de som målar olagligt, vill sprida sin konst.
Jag tackar alla ni som röstat på Alliansen, tack för att jag och många andra inte får en laglig vägg i Stockholm eller lokalt, hoppas ni är nöjda nu, stort tack!