2009-03-04, 20:40
Medlem
Graffiti på bilar har inte kommit så mkt till sverige ännu, men som billackerare har man sett det ena och det andra! Det är stort i tyskland (främst lastbilar o vanar), men det lär komma mer hit då tågena knappt går att måla längre..

Förövrigt är det inte konstigt att bävern tappat gnistan, att samtala med en vägg är inte så jävla roande faktiskt!
Citera
2009-03-04, 20:40
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Av alla 100tals målare jag känner så är kanske 10 st av dem invandrare och dem pratar bättre svenska än jag 2-3 stycken av dem har svenska namn och dem flesta har gymnasie eller högskolekompetens.

Jag är så svensk man bara kan bli (om du som rasist räknar valoner som svenskar) skriver inte fuck the system på skolans väggar (varför klottra på skolor när man kan MÅLA tåg?) och jag äger inte ett plagg under femhundralappen ingen svart jävla munkjacka med färg på jag hatar att ha färg på kläderna.
Skulle man ställa upp 100 klottrare framför dig skulle du inte tro dina ögon jag tycker synd om dig som tror på stereotyper och passar på att lägga in lite rasiståsikter i dem även fast dem sjävklart är tagna ur luften.

Sitter du och tycker illa om andra för att själv må bra?

Det är nog ingen som blir imponerad av att det finns invandrare som pratar bättre svenska än dig. Då har man lagt ribban på marken.

Jag är ganska neutral i den här diskussionen men det är ganska intressant att se att relativt många av "målarna" skriver som om de gick i femman. Fördomarna stämmer tydligen.
Citera
2009-03-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Det är nog ingen som blir imponerad av att det finns invandrare som pratar bättre svenska än dig. Då har man lagt ribban på marken.

Jag är ganska neutral i den här diskussionen men det är ganska intressant att se att relativt många av "målarna" skriver som om de gick i femman. Fördomarna stämmer tydligen.

det handlar mycket om att vi har valt en väg som inte är accepterad i allmänhetens ögon för att några politiker har jämställt det med att slå sönder rutor, och vi umgås nästan uteslutande med likasinnade och på öppna forum är ett av få ställen där vi ställs mot väggen och krävs på svar för vårt handlande.
Citera
2009-03-04, 20:44
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857

Mjo jag vet att jag har svårt med svenskan, texten som du citerade är ju en grammatisk katastrof.
Citera
2009-03-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejvs
på öppna forum är ett av få ställen där vi ställs mot väggen och krävs på svar för vårt handlande.

Och i rätten såklart, men vem fan står för sitt handlande där?
Citera
2009-03-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiC_110"
Och i rätten såklart, men vem fan står för sitt handlande där?

nja, det är inte riktigt samma sak, där ser de på saken ur ett rättsligt perspektiv, vad det ska bli för påföljd av det hela och vad man än säger där spelar ingen roll, man får böter ändå.
här har vi en chans att prata med andra vanliga människor som har en annan syn på klotter, oftast bara den som lokala medier spär på och målar upp om att vi är farliga och bara vill förstöra. inte det som vi faktiskt vill, att göra det vi är bra på och synas, få vara stolt över det man gjort och kämpar hårt med mängder av timmars slit bakom
Citera
2009-03-04, 20:59
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Innerst inne bryr jag mig inte så mycket om andra människor.
Jag väljer att inte måla på villor och bilar för att det är helt säkert att det kostar någon pengar.

När man målar på ett hyreshus eller en tunnelbana känns det inte som att det kommer kosta någon pengar.

Om en ägare till ett hyreshus får höjda kostnader på grund av att han måste sanera huset ett par gånger om året, så kommer detta i slutändan slå till mot hyresgästerna som i sin tur kommer få en höjd hyra.
Så om du målar på ett hyreshus som kommer det att kosta någon pengar!

Citat:
Jag skiter egentligen helt i om det kostar någon kioskägare 5000 spänn att ta bort tags från dennes dörr, det är inte min kiosk eller hur?

Survival of the fittest gäller i allt man gör, jag håller på med något som får mig att må bra och detta är en av sakerna jag lever för då spelar det ingen roll om någon kommer i vägen.

Du skriver i den första delen av ditt inlägg som jag nu citerar:

Citat:
Jag väljer att inte måla på villor och bilar för att det är helt säkert att det kostar någon pengar.

Tror du på fullaste allvar att det inte kostar någon pengar om du taggar eller målar någons kiosk? Om det nu kostar 5000 kronor att sanera efter dig så måste ju dessa pengar betalas ut av någon och oftast blir det då kioskägaren. Och då har du ju orsakat en ekonomisk skada.
Och det går ju helt emot det du själv skriver! Du måste vara konsekvent. I alla fall i ett och samma inlägg!

För att gå On-T: Jag tycker att det är helt rätt att dessa tre personer blev dömda till böter. De gjorde något som var till en ekonomisk skada för andra och de bör ersätta detta. Synd bara att de inte blev dömda till att betala hela beloppet.
Finns det lagliga väggar så måla och tagga dessa. Finns det inte lagliga väggar så se till att skaffa det då.
Ta och skicka förfrågningar till ägare av hyreshus och inkludera en sketch av det ni vill måla. Vem vet ni kanske får måla mer än ni tror. Hade jag haft ett grått trist hyreshus så hade jag kunnat tänka mig att få en riktigt schysst målning på det. Men bara om jag själv fick bestämma.
Citera
2009-03-04, 21:04
Medlem
Bäver_s avatar
[quote=polemarchos]Om en ägare till ett hyreshus får höjda kostnader på grund av att han måste sanera huset ett par gånger om året, så kommer detta i slutändan slå till mot hyresgästerna som i sin tur kommer få en höjd hyra.

Tror du på fullaste allvar att det inte kostar någon pengar om du taggar eller målar någons kiosk? Om det nu kostar 5000 kronor att sanera efter dig så måste ju dessa pengar betalas ut av någon och oftast blir det då kioskägaren. Och då har du ju orsakat en ekonomisk skada.
Och det går ju helt emot det du själv skriver! Du måste vara konsekvent. I alla fall i ett och samma inlägg!
[quote]

Jag vet att det kostar pengar men det skiter jag i om jag skulle bry mig så skulle jag väl inte måla eller hur?

Om du skulle ha läst mitt inlägg som du svarade på långsamt och noga skulle du ha sluppit berätta saker för mig jag är fullt medveten om.
Citera
2009-03-04, 21:09
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Om en ägare till ett hyreshus får höjda kostnader på grund av att han måste sanera huset ett par gånger om året, så kommer detta i slutändan slå till mot hyresgästerna som i sin tur kommer få en höjd hyra.

Jag vet att det kostar pengar men det skiter jag i om jag skulle bry mig så skulle jag väl inte måla eller hur?

Om du skulle ha läst mitt inlägg som du svarade på långsamt och noga skulle du ha sluppit berätta saker för mig jag är fullt medveten om.

I det inlägget jag citerade skrev du följande:

Citat:

Och i nästa andetag skriver du att du skiter i om det orsakar en ekonomisk skada, dvs att det kostar en enskild person pengar.

Vilket är det nu? Kan du bestämma dig?
Citera
2009-03-04, 21:19
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
I det inlägget jag citerade skrev du följande:

Och i nästa andetag skriver du att du skiter i om det orsakar en ekonomisk skada, dvs att det kostar en enskild person pengar.

Vilket är det nu? Kan du bestämma dig?

Jag målar väl inte på villor för att jag kan relatera till att bo i en villa som jag gjorde när jag var ung antar jag, plus att det inte tjänar någonting till att göra det det blir bara en jävla massa liv då samt att villor oftast inte ligger på bra spots och det finns en risk att någon jagar en ifrån gården med en yxa eller något.
Det finns en massa anledningar till att olika personer gör olika saker, allt går inte att förklara.
Citera
2009-03-04, 21:24
Medlem
Mudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Klart att du inte gillar någon som tycker att du och din patetiska skadegörande verksamhet inte är okej. Det ligger lite i sakens sjuka natur att ogilla oss som sätter fast sådana som dig och dina löjliga kluddar-gelikar...

PS. Stor bokstav i början av en ny mening.

.

Har aldrig skrivit att jag varken målar eller stödjer graff i detta tråd så fattar inte vad du drar de slutsatserna på för fakta . kan hata dig bara för du är trångsynt.
Citera
2009-03-04, 21:28
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Jag målar väl inte på villor för att jag kan relatera till att bo i en villa som jag gjorde när jag var ung antar jag, plus att det inte tjänar någonting till att göra det det blir bara en jävla massa liv då samt att villor oftast inte ligger på bra spots och det finns en risk att någon jagar en ifrån gården med en yxa eller något.
Det finns en massa anledningar till att olika personer gör olika saker, allt går inte att förklara.

Titta! Det var väl inte så svårt att svara på ett ordentligt sätt?

Så orsaken till att du inte målar på en villa är alltså en mer psykologisk orsak?
Du kan relatera till att bo i en villa samt att du är skiträdd att faktiskt få stå till svars för din skadegörelse om villaägaren får tag i dig.

Du bryr dig egentligen inte om det ekonomiska sidan i det hela. Bra att veta.
Tufft!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in