2010-09-05, 22:58
Medlem
vitraevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Det där är väll ett klassiskt symtom på att man inte är insatt i ämnet? Själv tycker jag death metal låter likadant men om man skulle fråga någon som lyssnade på det så skulle han ju självklart höra skillnad mellan olika band och låtar. Innan jag började bli intresserad av "meningslöst klotter" så tyckte jag ochså att det såg mer eller mindre lika dant ut, och jag tyckte att tags var skit fula och så vidare fast när man börjar bli lite intresserad så ser man skillnaderna och när du vet mera om hur folk gör det så är det lättare att uppskatta. Desto mer du ser desto djupare och mer nyanserat blir det du kollar på. Nu mera tycker jag väll att en ner klottrad vägg är 100 gånger roligare/snyggare/intressantare än en tråkig, tom vägg.

Som sagt, en grå betongvägg tilltalar knappast ögat. Det är bara trist att man ska behöva bli irriterad så fort man går förbi en nedklottrad betongvägg. Är medveten om att du använder Death Metal-genren som ett exempel för att förtydliga din åsikt men även inom metalvärlden kritiseras otaliga band för att producera material som låter precis likadant som alla andra, och det av inbitna fans. Tycker det är märkligt att inbitna klottrare inte reagerar mer på den fantasilöshet som råder. Eller är det bara jag som missat de väggar med motiv som föreställer annat är sketna signaturer?
Citera
2010-09-05, 23:09
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitraev
Som sagt, en grå betongvägg tilltalar knappast ögat. Det är bara trist att man ska behöva bli irriterad så fort man går förbi en nedklottrad betongvägg. Är medveten om att du använder Death Metal-genren som ett exempel för att förtydliga din åsikt men även inom metalvärlden kritiseras otaliga band för att producera material som låter precis likadant som alla andra, och det av inbitna fans. Tycker det är märkligt att inbitna klottrare inte reagerar mer på den fantasilöshet som råder. Eller är det bara jag som missat de väggar med motiv som föreställer annat är sketna signaturer?

Du blir irriterad, jag blir glad, det är en smak fråga. Själv föredrar jag bilder framför bokstäver då jag tycker det är roligare tillex som denna Fast jag föredrar allt över en tom färglös vägg.

Och med sketna signaturer menar du graffiti målningar eller taggs, Jag erkänner att jag personligen kan tycka att taggs kan vara en aning fantasilösa men jag tycker ändå att det är roligt. Speciellt om det är taggs man känner igen. Tror jag gjorde en liknelse om det förut:

Tänk dig att du läser en bok, det är en skit bra bok fast inte särskilt känd. Och en dag ser du en film med en referens till en boken, Du är den enda i hela bio salongen som märker det och det blir lite som en kul hemlighet mellan dig och filmen som ingen annan riktigt förstår.

Det är väll lite så jag ser det
Citera
2010-09-05, 23:10
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Är det verkligen något att störa sig så hårt på?
Citera
2010-09-05, 23:13
Medlem
vitraevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillForSatan
man måste vara insatt för att se skillnaden, så enkelt är det. antar att du säger till operasångare att variera sig lite mer och inte vara så fantasilösa? eller ta förresten annan valfri hobby.

Visst, i grund och botten är väl allt samma skit egentligen. Lyckligtvis står inte operasångare i varje gatuhörn och stör mig när jag är ute och går. De huserar i sina lokaler där de har rätt att utöva sitt gemensamma intresse. Kanske något lagstridiga klottrare borde tänka på. Förstår inte varför jag ska behöva välja mellan pest eller kolera. ”Sätt dig in i konsten eller forsätt vara irriterad.” Härliga resonemang ni för!
Citera
2010-09-05, 23:21
Medlem
KillForSatans avatar
Citat:
Visst, i grund och botten är väl allt samma skit egentligen. Lyckligtvis står inte operasångare i varje gatuhörn och stör mig när jag är ute och går. De huserar i sina lokaler där de har rätt att utöva sitt gemensamma intresse. Kanske något lagstridiga klottrare borde tänka på. Förstår inte varför jag ska behöva välja mellan pest eller kolera. ”Sätt dig in i konsten eller forsätt vara irriterad.” Härliga resonemang ni för!
Vafan är det du vill egentligen? Du vill att graffitin ska utvecklas till nått slags landskapsmålande med rävar och älgar samtidigt som du vill att den ska försvinna eftersom det är olagligt? Graffiti är bokstäver och kommer alltid att vara.
Citera
2010-09-05, 23:26
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:

Snarare sätt dig in i konsten eller fortsätt att inte förstå dig på den. Klotter hör hemma på gatan, desvärre.
Citera
2010-09-05, 23:58
Medlem
vitraevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillForSatan
Vafan är det du vill egentligen? Du vill att graffitin ska utvecklas till nått slags landskapsmålande med rävar och älgar samtidigt som du vill att den ska försvinna eftersom det är olagligt? Graffiti är bokstäver och kommer alltid att vara.

Ja, ser mycket gärna att gatukonsten utvecklas. Har inte skrivit att jag vill att den ska försvinna, däremot att verksamheten är olaglig och att den stör, så som den är idag. Det är en viss skillnad.

Tänker mig bara att rabiata klottrare kan kompromissa med oss som inte orkar eller vill sätta oss in i spektaklet. Som tidigare nämnt, "win-win situation".

Men antar att medelåldern är ganska låg bland dem som målar och därför saknas respekt för övriga som inte delar samma intresse.
Citera
2010-09-06, 00:05
Medlem
KillForSatans avatar
Citat:
Ja, ser mycket gärna att gatukonsten utvecklas. Har inte skrivit att jag vill att den ska försvinna, däremot att verksamheten är olaglig och att den stör, så som den är idag. Det är en viss skillnad.

Tänker mig bara att rabiata klottrare kan kompromissa med oss som inte orkar eller vill sätta oss in i spektaklet. Som tidigare nämnt, "win-win situation".

Men antar att medelåldern är ganska låg bland dem som målar och därför saknas respekt för övriga som inte delar samma intresse.
okej bra då har vi förstått varandra.
Citera
2010-09-06, 01:22
Medlem
Viva-La-Revolucion-Motherfucker.s avatar
Jag ser varje tag på varje stolpe typ.
Att graffa är som hacking ifall du är med intresserad av det, vet inte.
Finns folk som hackar sidor och lägger upp sin egen sida/bild på deras framsida.
Av olika anledningar, vissa vill synas eller bara jävlas och förstör för att dem bryr sig inte om ett piss, andra vill sprida budskap (jävligt många från mellanöstern som lägger upp bild där det står en massa om att dem har det dåligt, folkmord etc men att ingen bryr sig.) och vissa hackar sidor som de har något emot så som KKK eller sidor som stjäl kredikort (ev. hämnd). + Det är kul.

Klotter är likadant. Förstår du likheten? Sen blir detta en stor community i stan, man klottrar för klottrare. Man vill att klottrare ska se det, vanligt folk märker inte det. Man bygger upp ett namn och får respekt.

...tycker/tror jag.

(Tyckte också det var fult etc, gillade konsten graffiti men inte klottret. När jag väl blev insatt "got in the game" så ändrades allt.)
Citera
2010-09-06, 01:24
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Eftersom jag befarar att du kommer få en hel del sura inlägg med skiftande innehåll tar jag mig tid att redogöra för (åtminstone min syn) på graffitin. Det borde fan göras en FAQ för oinvigda eller något, för det känns ofta som att man får reda ut vad graffitin faktiskt innebär för dess utövare.

Jag har full förståelse för att det är svårt att se kvaliten i en hel del graffiti (framförallt tags) för den utomstående. Man måste följa scenen och kanske även själv ha deltagit i den för att uppskatta graffitins alla element. Det är en på många sätt introvert rörelse som skiter i vad resten av samhället tycker, vilket dock inte är så konstigt med tanke på samhällets ständiga strävan efter att omintetgöra graffitin. Därtill alla kulturidioter som berömmer nån famebög för en färgglad musse pigg-målning men ratar writers som är ute fem dagar i veckan med polisen i ryggen, dinglande tio meter över ett tågspår, bara för att målningen inte är utförd med samma precision.

Traditionell graffiti är ju just typografi. Till skillnad från exempelvis naturavbildande konst så ska graffitin förvränga en redan abstrakt figur såpass mycket att den blir orginell, men ändå läsbar. Eventuellt med viss ansträngning.

Detta är mycket svårare än gemene man förstår, och ställer mycket högre krav på konstnärsådra än vid andra konstuttryck. Teknisk skicklighet räcker liksom inte, om man inte är en bajtare förstås.

Vidare, så räcker det inte med att man kan ska kunna måla skiten. Man måste kunna måla skiten under de tio minuterna det tar för ett tåg att vända vid slutstationen, samtidigt som chauffören står och skriker åt dig att väktare är på väg. Eller på en garageport i stan, på en vältrafikerad gata sent på natten. Och det räcker inte med att klara det en gång, du måste klara det flera gånger. Om du ska vara bäst ska du ut och måla pieces minst fyra gånger i veckan, på vältrafikerade rutter, och ändå hålla kvalitet. Och undvika att åka fast.

Som du förstår så är det inte helt upp till de som målar hur stilutvecklingen sker. Tidsbegränsning, torskfrekvensen och lämpliga spots är nog det som påverkar kontemporära stilar mest, eftersom man får anpassa sig till de förutsättningar man har. För oss som själva målar (eller som i mitt fall, har målat) är det kanske lättare att uppskatta de snabba målningarna i gångtunnlarna, just för att vi sett samma namn längst linjen och på höga höjder och vet hur dedikerade de är. En graffitimålare döms efter sin hängivenhet till scenen, och inte efter hur snygga drakar han kan måla på ett plank i trädgården. Man målar inte i första hand för sig själv eller för svensson, utan man målar för att vinna uppskattning bland sina likar.

Kan dock hålla med om att folk bajtar i väldigt stor utsträckning i Sverige, speciellt inom gatukonsten som har blivit ett jävla träsk. Tyvärr går det ut över utvecklingen av nya stilar. Tycker dock mycket har hänt senaste åren. Gamla crews har lagt ner till förmån för en ny generation och en del gamla lirare. Den punkiga stockholmsstilen har blivit mer och mer flummig, kanske pga. streetarthajpen för några år sedan. Ska bli spännande att se vad den nya generationen hittar på
Senast redigerad av Utopia. 2010-09-06 kl. 01:29.
Citera
2010-09-06, 11:00
Medlem
vitraevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-La-Revolucion-Motherfucker.
Sen blir detta en stor community i stan, man klottrar för klottrare. Man vill att klottrare ska se det, vanligt folk märker inte det. Man bygger upp ett namn och får respekt.

Misstänkte just detta. Anar att vi närmar oss pudelns kärna i och med det här. Har egentligen inte mycket mer att tillägga än det som redan skrivits. Tack för klargörandet.
Citera
2010-09-06, 11:08
Medlem
zporpnittegs avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte varför man kladdar ner andras väggar med totalt jävla meningslösa motiv. Tänker främst på dem man finner i valfri gång- och cykeltunnel, på tåg samt under viadukter. Är kanske trångsynt, men det kan inte finnas en jävel som bryr sig om dessa fantasilösa verk; någon som faktiskt stannar upp och beundrar dess ”skönhet”. Om ni som sysslar med detta prompt måste sätta färg på väggarna kan ni väl åtminstone göra något mer intressant och nyskapande. Annars kan ni väl hålla er klotterdynga på era egna väggar så ni själva får erfara hur det är att gå och störa sig på skiten samtliga dagar i veckan. Jag förstår inte, vad är vitsen? Är det uppmärksamhet det handlar om eller är det en inbördes tävling om vem/vilka som besitter minst fantasi? I'm pretty sure you owe me an explanation!

Bara med denna tråd visar att du bryr dig. även om det är negativt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in