Citat:
Ursprungligen postat av vitraev
Ja, ser mycket gärna att gatukonsten utvecklas. Har inte skrivit att jag vill att den ska försvinna, däremot att verksamheten är olaglig och att den stör, så som den är idag. Det är en viss skillnad.
Tänker mig bara att rabiata klottrare kan kompromissa med oss som inte orkar eller vill sätta oss in i spektaklet. Som tidigare nämnt, "win-win situation".
Men antar att medelåldern är ganska låg bland dem som målar och därför saknas respekt för övriga som inte delar samma intresse.
Eftersom jag befarar att du kommer få en hel del sura inlägg med skiftande innehåll tar jag mig tid att redogöra för (åtminstone min syn) på graffitin. Det borde fan göras en FAQ för oinvigda eller något, för det känns ofta som att man får reda ut vad graffitin faktiskt innebär för dess utövare.
Jag har full förståelse för att det är svårt att se kvaliten i en hel del graffiti (framförallt tags) för den utomstående. Man måste följa scenen och kanske även själv ha deltagit i den för att uppskatta graffitins alla element. Det är en på många sätt introvert rörelse som skiter i vad resten av samhället tycker, vilket dock inte är så konstigt med tanke på samhällets ständiga strävan efter att omintetgöra graffitin. Därtill alla kulturidioter som berömmer nån famebög för en färgglad musse pigg-målning men ratar writers som är ute fem dagar i veckan med polisen i ryggen, dinglande tio meter över ett tågspår, bara för att målningen inte är utförd med samma precision.
Traditionell graffiti är ju just typografi. Till skillnad från exempelvis naturavbildande konst så ska graffitin förvränga en redan abstrakt figur såpass mycket att den blir orginell, men ändå läsbar. Eventuellt med viss ansträngning.
Detta är mycket svårare än gemene man förstår, och ställer mycket högre krav på konstnärsådra än vid andra konstuttryck. Teknisk skicklighet räcker liksom inte, om man inte är en bajtare förstås.
Vidare, så räcker det inte med att man kan ska kunna måla skiten. Man måste kunna måla skiten under de tio minuterna det tar för ett tåg att vända vid slutstationen, samtidigt som chauffören står och skriker åt dig att väktare är på väg. Eller på en garageport i stan, på en vältrafikerad gata sent på natten. Och det räcker inte med att klara det en gång, du måste klara det flera gånger. Om du ska vara bäst ska du ut och måla pieces minst fyra gånger i veckan, på vältrafikerade rutter, och
ändå hålla kvalitet. Och undvika att åka fast.
Som du förstår så är det inte helt upp till de som målar hur stilutvecklingen sker. Tidsbegränsning, torskfrekvensen och lämpliga spots är nog det som påverkar kontemporära stilar mest, eftersom man får anpassa sig till de förutsättningar man har. För oss som själva målar (eller som i mitt fall, har målat) är det kanske lättare att uppskatta de snabba målningarna i gångtunnlarna, just för att vi sett samma namn längst linjen och på höga höjder och vet hur dedikerade de är. En graffitimålare döms efter sin hängivenhet till scenen, och inte efter hur snygga drakar han kan måla på ett plank i trädgården. Man målar inte i första hand för sig själv eller för svensson, utan man målar för att vinna uppskattning bland sina likar.
Kan dock hålla med om att folk bajtar i väldigt stor utsträckning i Sverige, speciellt inom gatukonsten som har blivit ett jävla träsk. Tyvärr går det ut över utvecklingen av nya stilar. Tycker dock mycket har hänt senaste åren. Gamla crews har lagt ner till förmån för en ny generation och en del gamla lirare. Den punkiga stockholmsstilen har blivit mer och mer flummig, kanske pga. streetarthajpen för några år sedan. Ska bli spännande att se vad den nya generationen hittar på