Jag tycker att klotter/tags på tåg, på bussäten, offentliga byggnader etc. är så jävla fult och onödigt, man ser ju inte ens vad ni skriver. Fick ni verkligen godkänt på skrivdelen i svenska? Tveksamt.
Grafittimålningar, street art eller vad fan det heter kan däremot vara riktigt snyggt.
Även fast jag inte gillar dig, (haha, som om du skulle gilla mig. ) så tycker jag faktist att du prickat mitt i prick där, och börjat förstå en gnutta.
Möjligen så skulle jag tro som sagt att punkt nr.3 om 'unisont agg mot normer och demokrati' inte är speciellt vanligt, men är ju i mina kretsar och det finns säkert en och annan klottrare där ute med dom tankarna.
Att säga att vi inte "förstör" och vandaliserar är att ljuga, det är helt klart, och att även dra upp värre exempel är rätt fegt. Jag rättfärdigar inte mitt beteende, men vi har alla våra "brister" som vi håller på med, min brist är riktigt roligt though
Nja, jag vet ju inte vem du är, men jag kan säga att jag absolut inte gillar att se hur stan förfulas - min och många andras uppfattning - om och om igen, dag för dag. Det enda jag skulle önska, det är att kluddandet skulle decimeras till några få legala platser i samhället där de som gillar klotter, tags och målningar kunde ha ett utbyte av varandra. Om nu inte klottrare kan lösa detta på egen hand.
Jag orkar inte bli arg längre, utan jag känner nog mig snarare nedstämd när jag dagligen ser hur empatilösa svin har målat ner snygga husfasader, stenmurar, ja till och med berggrunden och även levande träd.
Utan att gå in för långt på flumsnack nu, men det mesta av klottret verkar också att härkomma ur dålig energi - frustration, aggression, önskan om att provocera etablissemanget och så vidare.
Vidare så tror jag faktiskt att det stämmer påfallande ofta hos klottrare att det finns någon grad av samhällelig indignation med i bilden. Vill man värna om demokratin så följer man reglerna och ger fasen i att kludda ner kollektivtrafikens fordon, husfasader och berg. Ger man sig på berg och träd så skulle jag vilja hävda att man inte följer samhällets normer. Alltså sätter sig många klottrare sig emot demokrati och normer - som de själva anser sig ha rätten att bryta. För övrigt så respekterar jag ditt inlägg, tro det eller ej, trots att jag starkt ogillar din verksamhet..
Jag har precis nu skickat ett meddelande till Admin om att du har outat en medlem - mig! Räkna med att bli avstängd för all framtid!!! Detta är verkligen inte okej!!! Vart hittade du den bilden..? Skall inte detta vara ett anonymt forum..?!
Jag betalar skatt, jag skänker pengar till olika välgörande organisationer. Ibland klottrar jag på en vägg någonstans. Sen kommer "samhället" och prioriterar att just den väggen ska vara ren även om det sker på bekostnad av gamla, sjuka, utsatta osv osv. Säg vad du vill men jag har inga moraliska dilemman pga mitt målande. den skada jag orsakar samhället uppstår tack vare byråkrati och inget annat.
Så om jag går ut och slår ner nån så grovt att han behöver läkarvård och ligger på sjukhus i två veckor så är det samhällets fel att det kostar pengar, menar du? För det är ju de som har valt att behandla honom. Det är inte mitt fel som misshandlade honom?
Utan att gå in för långt på flumsnack nu, men det mesta av klottret verkar också att härkomma ur dålig energi - frustration, aggression, önskan om att provocera etablissemanget och så vidare.
Vidare så tror jag faktiskt att det stämmer påfallande ofta hos klottrare att det finns någon grad av samhällelig indignation med i bilden. Vill man värna om demokratin så följer man reglerna och ger fasen i att kludda ner kollektivtrafikens fordon, husfasader och berg. Ger man sig på berg och träd så skulle jag vilja hävda att man inte följer samhällets normer. Alltså sätter sig många klottrare sig emot demokrati och normer - som de själva anser sig ha rätten att bryta. För övrigt så respekterar jag ditt inlägg, tro det eller ej, trots att jag starkt ogillar din verksamhet..
Mja, när jag kluddar så känner jag mig inte som en rebell vars syfte är att störta demokratin direkt, visserligen så gillar jag inte staten så värst till 100%, fast jag känner inte behov att starta någon slags revolt emot dom genom att klottra.
Jag, och antagligen de flesta, klottrare värnar nog om demokratin även fast vi klottrar. För mig så hör inte politik och mina hobbys ihop, även om graffiti faktiskt gör det ofta. '
Som sagt, jag vet att jag gör fel och även fast jag vet det så vet jag att jag inte kommer sluta bara för den anledningen. Det är en satans rolig hobby som är både kreativ, spännande och olaglig.
Men ingen har alla kornen rena i påsen, verkligen inte jag heller.
Även om lågnivåklotter lätt kan misstas för pojkstreck så handlar systematisk skadegörelse om andra faktorer än uppror. Även om vem som helst är välkommen att dra in både sina låtsaskompisar ("högre makter") eller degenererade politiska åsikter så härrör dessa beteenden (samt andra systematiska beteenden i livet som utförs utan större hänsyn till regler och omgivning och som inte genererar någon traditionell personlig vinning) om livsåskådning. Man kan säkerligen urskönja en mikromodell/tolkning av Thelema i det hela.
Oavsett ens akademiska bakgrund kan man välja att antingen se det som mental sjukdom eller livsglädje - två koncept som är likvärdiga och utbytbara.
Även om lågnivåklotter lätt kan misstas för pojkstreck så handlar systematisk skadegörelse om andra faktorer än uppror. Även om vem som helst är välkommen att dra in både sina låtsaskompisar ("högre makter") eller degenererade politiska åsikter så härrör dessa beteenden (samt andra systematiska beteenden i livet som utförs utan större hänsyn till regler och omgivning och som inte genererar någon traditionell personlig vinning) om livsåskådning. Man kan säkerligen urskönja en mikromodell/tolkning av Thelema i det hela.
Oavsett ens akademiska bakgrund kan man välja att antingen se det som mental sjukdom eller livsglädje - två koncept som är likvärdiga och utbytbara.
vet inte om ja tycker det e okej at du lägger sånna här inlägg i den magiska timmen kaffe som fan men ändåinte riktigt vaknat, tur ja har mitt rabiatex lexicon/tolk framme så man fattar va du snackar om
Livsglädjen att tillfredställa sina egna lustar, oavsett vem det än drabbar, kallas kort och gott för egoism. DU vill ha kul. DU struntar i om andra blir ledsna. DU får en kick, och så vidare. Trots dina tafatta försök till ett slags pseudoavancerat snack för att få det att verka som om även akademiskt skolade personer minnsannemig också tycker det är kul att odla sitt ego, faller helt platt till marken. Vem bryr sig?! Ty du är bara en simpel klottrare, oavsett vilken nivå av koprolali du än levererar i tråden - "Urskönja en mikromodell/tolkning av Thelema i det hela"..? Är du seriös - dum - på riktigt!?
Vissa behöver kaffe för att försöka förstå vilket skit du skriver, vi andra behöver inget kaffe...
PS. "Lågnivåklotter"??? Hahaha... Ett rätt i allafall!
Livsglädjen att tillfredställa sina egna lustar, oavsett vem det än drabbar, kallas kort och gott för egoism. DU vill ha kul. DU struntar i om andra blir ledsna. DU får en kick, och så vidare. Trots dina tafatta försök till ett slags pseudoavancerat snack för att få det att verka som om även akademiskt skolade personer minnsannemig också tycker det är kul att odla sitt ego, faller helt platt till marken. Vem bryr sig?! Ty du är bara en simpel klottrare, oavsett vilken nivå av koprolali du än levererar i tråden - "Urskönja en mikromodell/tolkning av Thelema i det hela"..? Är du seriös - dum - på riktigt!?
Vissa behöver kaffe för att försöka förstå vilket skit du skriver, vi andra behöver inget kaffe...
.
det kan inte vara lätt för dig att läsa såna avancerade texter, bättre att sitta och ändra användarnamnen till små ordvitsar som du sitter och fnissar till bakom skärmen? om du nu är polis så hade fan tobbe i köping också kunnat blivit det
.
hallå där lilla pajas.. det var ett tag sen..
för det första.. ditt frekventa användande av smilies indikerar ett dåligt ordförråd.. vuxna mannen, ensam framför datorn, fnissade åt sina kvasiintelligenta och "underfundiga" inlägg.. tycker uppriktigt synd om dig..
("pseudoavancerat snack" ha ha ha.. det kom verkligen från rätt käft)
jag förmodar att du bor i din mammas källare och googlar våldsporr/ "best of cops" hela dagarna.. sedan när skymningen faller på.. tja då tar du knallpulverpistolen du fick av mamma i 50 års present och ska ut och jaga...
Dock: Tydligen går det sisådär.. mina polare har just pyntat gröna linjen i flertalet färgnyanser men icke dök du upp inte..
lilla lilla gubben du får allt göra ett bättre jobb..
f.ö.
tiden för dina inlägg indikerar att du inte lever ett alltför aktivt/ dramatiskt liv. (tips: ring jourhavande kompis)
seså ut och jaga nu.. gör lite samhällsnytta, och framförallt, gör mamma stolt!
Personligen är jag inte särskilt insatt i hela den här grafitti-debbaten. Jag hör folk berätta att det kostar si och så mycket för staten att få bort skiten från väggar, tåg osv... Det kan vara min allmäna föräkt mot akturiteter och myndiheter som färgar mig nu men helt ärligt så bryr jag mig inte om vad det kostar, förstår inte ens varför vi ska ta bort något som gör om våra annars gråa och tråkiga betongblock till något lite mer intressant att titta på.
Med det här inlägget vill jag egentligen bara säga att jag inte har något annat än kärlek och respekt för dem som gör mitt kära Malmö ännu vackrare med lite färg! Och jag känner för dom som åker fast och blir tvingade till hutlösa summer i böter..keep ya head up, som 2pac skulle säga! Ni gör ett bra jobb och om vi har tur kommer antalet graffare (för det är väl det allmänt acepterade uttrycket för er som målar grafitti?) bara öka!