Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Ja vi bråkar om färg på ytor. Det är det hela den här tråden handlar om.
Nu sa jag inte just grafittimålare utan onödig skadegörelse. Men du kanske förknippar de båda? Jag har då inte hört om nån grafittimålare som har åkt in på kåken. Jag vräker inte ur mig speciellt mycket skit över andra. De flesta brukar jag hålla ganska god ton mot. Men det är dessvärre något jag finner ytterst svårt mot det som bara förstör för andra. Så varför inte bara skita i att måla och staten kan sätta pengarna på ålderdomsvård, skola och annat istället för sanering.
Nu sa jag inte just grafittimålare utan onödig skadegörelse. Men du kanske förknippar de båda? Jag har då inte hört om nån grafittimålare som har åkt in på kåken. Jag vräker inte ur mig speciellt mycket skit över andra. De flesta brukar jag hålla ganska god ton mot. Men det är dessvärre något jag finner ytterst svårt mot det som bara förstör för andra. Så varför inte bara skita i att måla och staten kan sätta pengarna på ålderdomsvård, skola och annat istället för sanering.
Alla graffitimålare slår inte sönder rutor och skär upp buss-säten, men visst förekommer inom den kretsen också. Det finns några få som åkt in på kåken för graffiti-skadegörelse enligt lagboken. Jag ogillar också när folk förstör för andra, tex folk som repar personbilar. Skillnaden med graffiti är att graffitimålare aldrig är ute efter att "förstöra" något, snarare förfina eller förändra. Dessutom så är det ytterst sällan graffiti drabbar enskilda privatpersoner, som att någons villa eller personbil skulle bli målad.
Det sista du skrev håller jag nästan med fullt ut, varför kan inte staten/SL/SJ skita i att måla om eller tvätta så att man kan lägga pengarna på äldrevården, skola, sjukvård och annat vettigt? Klottret och graffitin återkommer iaf förr eller senare. Eller varför inte införa ett sparprogram där man sanerar en gång varannan månad? Jag tror att vi skulle spara massvis med pengar och att graffitin skulle bli snyggare.