Jag personligen klottrar nog för att:
1. Jag aldrig kan ta ut min aggression på något annat (har inte heller gjort..), det är väl bättre att bomba sönder stan istället för att gå ut o slå ner folk som jag förmodligen hade gjort annars?
2. Det rensar huvudet extremt bra, under tiden man är ute o målar tänker man inte på annat än vart nästa tag ska sitta, "där skulle man köra en piece", vilka färger hade passar här osv.. Man slipper helt enkelt tänka på sin jobbiga vardag!
3. Vänskapen, kretsarna man bygger upp, som man litar på och även har hållhakar på varandra, obeskrivligt utan att ha varit där! Du kan snacka med en okänd graffitimålare på internet eller liknande, bestämma plats o bara måla ihop, samtidigt skulle ja tro att alla har samma känslor involverade. Vem njuter inte av en öl i vänster hand, en burk i höger, lyssna till burkarnas speciella ljud och samtidigt göra sitt bästa för att lägga en snygg piece, dessutom en varm sommardag då man kan stå o måla i kalsonger om man känner för de!

Allt handlar egentligen om känslor på olika nivåer..
4. Vänskapen åter igen, du skaffar vänner för livet som du umgås med utanför väggen/tågen, man super ihop, skissar var o varannan natt, snackar skit o bara lever det jävla goa livet! (nåt ni moralkärringar borde testa nån gång..)
5. Att synas, ptjaa.. Jag personligen har inget jättebehov av det även om fame alltid är kul, jag tävlar mot mig själv och gillar främst att köra lagligt, varje piece ska vara en förbättring mot den förra, det kan räcka med en liten detalj! Kör man däremot olagligt så är klottret som ett litet knark, man vill ha mer o mer hela tiden, syns man mest så leder man helt enkelt ligan och är "kung" i stan.. Samtliga ser upp till dej som målare (om man nu är duktig), precis som i vilken sport eller spel som helst! Ingen kan komma o säga att det INTE är en skön känsla att vara lite kung, det är nåt som alla tycker om..
6. Det konstnärliga, jag har haft det i generna hela livet och har nu hittat en konstgenre som passar mig bra! Graffiti är så mycket mer än klotter, det är som att måla akryltavlor fast i XXL, alla som är konstintresserade tror jag oxå skulle gilla spraymåleri om dom testade.. Bara för man målar med sprayburkar behöver det inte vara graffiti?
7. Adrenalin, ännu ett knark som gör att du orkar med vardagen.. Utan adrenalin skulle livet inte va mkt värt att leva!

Här kommer den olagliga delen med in i bild, det är oerhört lätt att bygga upp lite adrenalin en kväll om man känner för det, om man nu jämför med andra sporter och sånt. En grå vardag blir som sagt färgglad och spännande, nåt jag inte skulle kunna klara mig utan tror ja - adrenalin då!
8. Dom som målar för att dom har något mot demokratin o göra är typ AFA, NSF o liknande skulle ja tro - o nej, dom målar inte.. dom klottrar, så jag ser ingen anledning för oss målare att köra för demokratin? möjligtvis då att vissa tycker det är skönt att få ge igen på staten, samtidigt som man gör sitt jobb med färgburkarna, men det låter jag ni andra svara för, demokrati är inget jag
bryr mig om!
9. Jag tror jag pratar för 80% av målarna när jag säger att vi inte bryr oss om politik, eller har jag helt fel?`:P
10. Ett tidsfördriv, en livsstil, ett jobb.. Ja, dom flesta målarna ser det på olika nivåer, antagligen beroende på hur seriös man är eller hur pass aktivt man kör.. För min del är det livsstil då jag för ett tag sedan kom fram till att det tar upp större delen av mitt liv - alltså inte längre ett tidsfördriv? Men jag kan inte heller säga att jag målar och skissar så mkt att det blivit ett jobb för mig, vill man finns det pengar att tjäna, men det är långt dit! Vem vet, man kanske är påväg?
11. Ett personligt mål, den är helt klart upp till individen själv och beror helt o hållet på varför man började måla och vad man har för historia.. Jag började måla för att jag är konstintresserad och såklart för att man tyckte det var coolt när man var mindre, men nu kör jag för att slå mig själv hela tiden! Det här är en jävla utmaning, som att spela ett tv-spel som aldrig tar slut?

Man kommer till nya nivåer och banor hela tiden, testar på nytt och spelar ihop med andra.. Graffiti är helt enkelt jävligt roligt!