2009-01-19, 10:39
Medlem
fartfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det jag inte gillar är alla kommunister och andra som tycker att man minsann ska ha rätt att måla på statens egendom, och som sen tillägger "det är ju snyggare än betong".

Om det ändå fanns någon som sa att han målade för att han ville orsaka staten så stor ekonomisk skada som möjligt, skulle jag respektera det. Då har man ett bra syfte med sitt målande, och då skulle jag önska lycka till.

man klottrar på statens egendom för de är kul och för att man vill synas. man klottrar inte på privat egendom pga av respekt.

jag struntar i vad samhället tycker när jag klottrar,men jag vill inte förstöra för den enskilde genom att klottra på hans tex. någons privat ägda bil, hus etc . om du fattar vad jag menar när jag säger så haha
Citera
2009-01-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiMarzio
Det jag inte riktigt begriper är hurr denna forumdel ens kan existera. Det är ju som bekant 18års-gräns på Flashback. Det är alltså "vuxna" människor som springer runt och klottrar?

skulle kunna tänka mig att medelåldern på målare i sverige är mellan 20-22 år faktiskt (inte baserat på något, men ja tror det..), dom som är 14 har knappast någon stil.. dom klottrar, vi andra målar graffiti - stor skillnad!
Citera
2009-01-19, 17:18
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiMarzio
Det jag inte riktigt begriper är hurr denna forumdel ens kan existera. Det är ju som bekant 18års-gräns på Flashback. Det är alltså "vuxna" människor som springer runt och klottrar?

Mjo dem största klottrarna är ju mellan 18-35 år.
Citera
2009-01-19, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Mjo dem största klottrarna är ju mellan 18-35 år.

och äldre lär dom bli, fenomenet "graffiti" är ändå inte speciellt gammalt
Citera
2009-01-19, 21:45
Medlem
En fruktpizzas avatar
................

Citat:
Ursprungligen postat av fuckface
man klottrar på statens egendom för de är kul och för att man vill synas. man klottrar inte på privat egendom pga av respekt.

jag struntar i vad samhället tycker när jag klottrar,men jag vill inte förstöra för den enskilde genom att klottra på hans tex. någons privat ägda bil, hus etc . om du fattar vad jag menar när jag säger så haha

Äntligen ett ärligt svar på varför klottrare finns. Jag verkligen avskyr samtliga empatilösa klottrare som väljer att efter eget bevåg kludda ner allt som de själva anser vara rätt att kladda på. Men, jag uppskattar det ärliga svaret.

Inte försvara sin skadegörelse genom att reflexmässigt peka på andra dåliga företeelser i samhället som en slags ursäkt, utan att kort och gott säga som det är. Bra gjort. I alla fall efter omständigheterna...

Några tänkbara orsaker till varför det finns klottrare:
  • De små grå färglösa människorna vill synas och få andra klottrares bekräftelse
  • De skiter i, bryr sig inte om, struntar i vad andra (vi övriga..) tycker
  • De har ett slags unisont agg emot allt vad normer och demokrati heter
  • De söker spänning i sina annars så färglösa liv
  • De vill ha ett tidsfördriv
  • De söker en gemenskap som de aldrig fått på annat håll
  • De har en massa oförlöst frustration över sin tillvaro och sina liv

.
Citera
2009-01-19, 22:04
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
De små grå färglösa människorna vill synas och få andra klottrares bekräftelse
Mitt i prick.
Citat:
De skiter i, bryr sig inte om, struntar i vad andra (vi övriga..) tycker
Mitt i prick igen.
Citat:
De har ett slags unisont agg emot allt vad normer och demokrati heter
Nej. Att klottra på andras egendom är svårt att förena med samhällsnormer och demokrati men det finns nog ingen seriös graffitimålare som har som mål att få samhället att störta samman. Man bortser, blundar för eller struntar snarare i normer och demokrati. Och det är ju bara lite färg, när allt kommer omkring.
Citat:
De söker spänning i sina annars så färglösa liv
Ja. Fast något färglöst liv vet jag inte om jag har... kul att du hela tiden använder dig av färgrelaterade attributsbeskrivningar, jag älskar färg!
Citat:
De vill ha ett tidsfördriv
Som vilket tidsfördriv som helst. Vissa spelar fotboll, andra målar tåg.
Citat:
De söker en gemenskap som de aldrig fått på annat håll
Det finns nog en del som har svårt att passa in i andra miljöer ja, även om många också är helt vanliga, fullt funktionerande universitetsstudenter och heltidsjobbare.
Citat:
De har en massa oförlöst frustration över sin tillvaro och sina liv
Det är en vanlig missuppfattning att klottrare är arga människor som vill få ut aggressioner. I själva verket finns det ingen som målar för att de är arga. Man målar för att det är kul. Jag är glad när jag målar, jag blir glad när jag ser min egen och mina vänners signaturer.

.
Citera
2009-01-19, 23:06
Bannlyst
Citat:
.

stämmer ganska bra på dig tycker jag
Citera
2009-01-20, 05:25
Medlem
En fruktpizzas avatar
..................................................

Citat:
Ursprungligen postat av Onanarius
stämmer ganska bra på dig tycker jag

Ahh... Där fick du mig!

.
Citera
2009-01-20, 15:34
Medlem
MysigaBrallors avatar
Citat:
  • De små grå färglösa människorna vill synas och få andra klottrares bekräftelse
  • De skiter i, bryr sig inte om, struntar i vad andra (vi övriga..) tycker
  • De har ett slags unisont agg emot allt vad normer och demokrati heter
  • De söker spänning i sina annars så färglösa liv
  • De vill ha ett tidsfördriv
  • De söker en gemenskap som de aldrig fått på annat håll

.

Även fast jag inte gillar dig, (haha, som om du skulle gilla mig. ) så tycker jag faktist att du prickat mitt i prick där, och börjat förstå en gnutta.
Möjligen så skulle jag tro som sagt att punkt nr.3 om 'unisont agg mot normer och demokrati' inte är speciellt vanligt, men är ju i mina kretsar och det finns säkert en och annan klottrare där ute med dom tankarna.

Att säga att vi inte "förstör" och vandaliserar är att ljuga, det är helt klart, och att även dra upp värre exempel är rätt fegt. Jag rättfärdigar inte mitt beteende, men vi har alla våra "brister" som vi håller på med, min brist är riktigt roligt though.
Citera
2009-01-20, 17:39
Bannlyst
Ni snackar som om varje graffiti målare/klottrare har samma mål med sitt beteende. Ni måste förstå att det är helt OLIKA personer som klottrar som bara har KLOTTRANDET gemensamt. Inte samma skäl till klottrandet, inte samma livstil osv. Det finns vissa klottrare som är ute efter adrelalinet (stavning), även andra som anser att anarkism är den sanna demokratin och därför klottrar, andra som vill åstekomma så stor ekonomisk skada som möjligt. Vissa gör det för att jävlas, vissa för att det bara är kul och dont give a fuck.
Sen finns det andra som mig som lika gärna skulle kunna måla lagligt bara att jag inte gör det i brist på lagliga väggar.

Alla har olika mål inom graffiti. Så sluta prata om klottrare som om vi alla vore likadana. Då menar jag det till alla, både på för och emot sidan.
Så jag kan säga att "En fruktpizza" lista inte stämde in på mig på en ända punkt. Men jag kan mycket väl tänka mig att den kan stämma på någon annan klottrare.
Citera
2009-01-20, 19:18
Medlem
Jag personligen klottrar nog för att:

1. Jag aldrig kan ta ut min aggression på något annat (har inte heller gjort..), det är väl bättre att bomba sönder stan istället för att gå ut o slå ner folk som jag förmodligen hade gjort annars?

2. Det rensar huvudet extremt bra, under tiden man är ute o målar tänker man inte på annat än vart nästa tag ska sitta, "där skulle man köra en piece", vilka färger hade passar här osv.. Man slipper helt enkelt tänka på sin jobbiga vardag!

3. Vänskapen, kretsarna man bygger upp, som man litar på och även har hållhakar på varandra, obeskrivligt utan att ha varit där! Du kan snacka med en okänd graffitimålare på internet eller liknande, bestämma plats o bara måla ihop, samtidigt skulle ja tro att alla har samma känslor involverade. Vem njuter inte av en öl i vänster hand, en burk i höger, lyssna till burkarnas speciella ljud och samtidigt göra sitt bästa för att lägga en snygg piece, dessutom en varm sommardag då man kan stå o måla i kalsonger om man känner för de! Allt handlar egentligen om känslor på olika nivåer..

4. Vänskapen åter igen, du skaffar vänner för livet som du umgås med utanför väggen/tågen, man super ihop, skissar var o varannan natt, snackar skit o bara lever det jävla goa livet! (nåt ni moralkärringar borde testa nån gång..)

5. Att synas, ptjaa.. Jag personligen har inget jättebehov av det även om fame alltid är kul, jag tävlar mot mig själv och gillar främst att köra lagligt, varje piece ska vara en förbättring mot den förra, det kan räcka med en liten detalj! Kör man däremot olagligt så är klottret som ett litet knark, man vill ha mer o mer hela tiden, syns man mest så leder man helt enkelt ligan och är "kung" i stan.. Samtliga ser upp till dej som målare (om man nu är duktig), precis som i vilken sport eller spel som helst! Ingen kan komma o säga att det INTE är en skön känsla att vara lite kung, det är nåt som alla tycker om..

6. Det konstnärliga, jag har haft det i generna hela livet och har nu hittat en konstgenre som passar mig bra! Graffiti är så mycket mer än klotter, det är som att måla akryltavlor fast i XXL, alla som är konstintresserade tror jag oxå skulle gilla spraymåleri om dom testade.. Bara för man målar med sprayburkar behöver det inte vara graffiti?

7. Adrenalin, ännu ett knark som gör att du orkar med vardagen.. Utan adrenalin skulle livet inte va mkt värt att leva! Här kommer den olagliga delen med in i bild, det är oerhört lätt att bygga upp lite adrenalin en kväll om man känner för det, om man nu jämför med andra sporter och sånt. En grå vardag blir som sagt färgglad och spännande, nåt jag inte skulle kunna klara mig utan tror ja - adrenalin då!

8. Dom som målar för att dom har något mot demokratin o göra är typ AFA, NSF o liknande skulle ja tro - o nej, dom målar inte.. dom klottrar, så jag ser ingen anledning för oss målare att köra för demokratin? möjligtvis då att vissa tycker det är skönt att få ge igen på staten, samtidigt som man gör sitt jobb med färgburkarna, men det låter jag ni andra svara för, demokrati är inget jag bryr mig om!

9. Jag tror jag pratar för 80% av målarna när jag säger att vi inte bryr oss om politik, eller har jag helt fel?`:P

10. Ett tidsfördriv, en livsstil, ett jobb.. Ja, dom flesta målarna ser det på olika nivåer, antagligen beroende på hur seriös man är eller hur pass aktivt man kör.. För min del är det livsstil då jag för ett tag sedan kom fram till att det tar upp större delen av mitt liv - alltså inte längre ett tidsfördriv? Men jag kan inte heller säga att jag målar och skissar så mkt att det blivit ett jobb för mig, vill man finns det pengar att tjäna, men det är långt dit! Vem vet, man kanske är påväg?

11. Ett personligt mål, den är helt klart upp till individen själv och beror helt o hållet på varför man började måla och vad man har för historia.. Jag började måla för att jag är konstintresserad och såklart för att man tyckte det var coolt när man var mindre, men nu kör jag för att slå mig själv hela tiden! Det här är en jävla utmaning, som att spela ett tv-spel som aldrig tar slut? Man kommer till nya nivåer och banor hela tiden, testar på nytt och spelar ihop med andra.. Graffiti är helt enkelt jävligt roligt!
Citera
2009-01-20, 19:35
Medlem
Negots avatar
Jag tycker att klotter/tags på tåg, på bussäten, offentliga byggnader etc. är så jävla fult och onödigt, man ser ju inte ens vad ni skriver. Fick ni verkligen godkänt på skrivdelen i svenska? Tveksamt.
Grafittimålningar, street art eller vad fan det heter kan däremot vara riktigt snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in