2004-11-06, 18:17
Medlem
memorexoneces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Då jag anser att en person inte har någon rätt att vandalisera andras privata egendomar så är jag emot graffiti.

Andra halvan då? Graffitin som gjorts som beställningsjobb eller med tillstånd. Eller för allmänheten laglig plats.

Tex. i norrköping(lagligt alternativ) är det hur mycket folk som helst som målar och åker dit från olika städer i Sverige. Men det är dessa du aldrig ser. Något som säkert är skönt för många. Så varför inte sätta upp en vägg i stockholm som inte stör någon? I norrköping har klottret tydligen minskat.
Citera
2004-11-06, 19:04
Medlem
skrikande_griss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_arne
Jag kan nog lova att den normala knegaren hellre åker i ett nerkladdat tåg 06.21 än tar ett försenat tåg 08.00 pga skadegörelse. Hur kan man tänka så?

SL gör väl fan vad dom vill med sina tåg. Vill dom köra rena fräscha tåg istället för tåg som stinker målarfärg så är det deras sak, knappast din iaf.

Citat:
Varför ställa in ett tåg en vinterdag och lämna den betalande massan frysande pga färgen på utsidan av ett tåg? Vad är problemet?

Det är väl en markering för att dom inte accepterar skadegörelse kanske.

Citat:
Kör med tåget som normalt sen varje söndag åker man med tågen och sanerar dem. Klart slut. Trött på att se Försening pga skadegörelse eller Vagnen avstängd pga skadegörelse. Låt tågen rulla säger jag!

Så dom ska köra omkring med skitiga tåg som ser ut som fan i en vecka? Det låter ju som något man skulle göra i ett U-land... Varför inte ta det ett steg längre genom att bara städa perongerna och tömma soptunnorna en gång i veckan också? Det skulle säkert bli jättretrevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av memorexonece
Så varför inte sätta upp en vägg i stockholm som inte stör någon? I norrköping har klottret tydligen minskat.

Jag håller helt klart med dig angeånde lagliga väggar. Med tanke på hur mycket pengar onödiga konstprojekt får borde man helt klart kunna avvara några kronor på detta. Det känns som det har blivit en ren principsak för dom styrande. Samtidigt tycker jag det är otroligt mycket gnäll från målarnas sida också. Att fixa lite saker själva är inte så svårt... Vill man verkligen måla lagligt så går det.
Citera
2004-11-06, 19:39
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Jag tycker att all form av Olaglig Graffiti/Klotter/Taggs är förjävlig.

Det är ungefär som om jag skulle tillhöra någon subkultur som tyckte att långhåriga hundar var väldigt fula, då skulle jag gå runt och sprida en massa argsinta loppor till alla långhåriga hundar, det skulle leda till att man fick klippa hundarnas päls och i värsta falla avliva hundarna.

Jag förstår inte hur man som graffitimålare kan Förvänta sig eller – indirekt - kräva att staten ska sätta upp lagliga väggar, bara för att man har ett intresse. Bara för att man har ett intresse (se hundliknelsen) så betyder det inte att staten Måste rätta sig efter det, och lägga ut pengar för att gynna utövandet av intresset. Och sedan att dom genom att staten "Vägrar sätta upp väggar och kränker/förtrycker deras kultur" rättfärdigar deras sabotage… det förstår jag inte riktigt.
Citera
2004-11-06, 19:47
Bannlyst
Jag tycker grafitti är rätt ok så länge den sitter på fula betongväggar och tåg och liknande - vilket den i 90% av fallen gör.

eller rättare sagt, jag bryr mig inte om grafitti så mycket då.

Fattar allvarligt talat inte varför SL måste kosta på skattebetalarnas pengar och göra massa onödiga "saneringar" såfortf nån kladdat på nån ful betongvägg. dom får väl skylla sig själv att det kostar om de måste skicka ut sanerings-teamet såfort en liten tagg dykt upp nånstanns.

Jag tycker reklamen som knullas upp i våra ansikten överallt i tunnelbanan är betydligt mer irriterande. Vi har inte valt den, vi vill inte ha den. Och SL ser till att klistra upp skiten på varenda yta där man kan vila ögonen. Till och med över fönstren på bussarna ibland..
Citera
2004-11-06, 19:54
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Jag kan nog lova att den normala knegaren hellre åker i ett nerkladdat tåg 06.21 än tar ett försenat tåg 08.00 pga skadegörelse. Hur kan man tänka så? Varför ställa in ett tåg en vinterdag och lämna den betalande massan frysande pga färgen på utsidan av ett tåg? Vad är problemet? Kör med tåget som normalt sen varje söndag åker man med tågen och sanerar dem. Klart slut. Trött på att se Försening pga skadegörelse eller Vagnen avstängd pga skadegörelse. Låt tågen rulla säger jag!
Man kör inte iväg med nedklottrade tåg därför att man vill inte ge klottraren glädjen att visa upp sitt alster. Om man gjorde det skulle det uppmana till fler brott. Det är helt rätt att göra så tycker jag.
Förseningen beror på skadegörelse, ingenting annat.
Citera
2004-11-06, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Förseningen beror på skadegörelse, ingenting annat.

Jag tror sällan att tågförseningar beror på grafitti.. Snarare på connex inkompetens. De brukar tala om "signalfel"...
Citera
2004-11-06, 20:15
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag tror sällan att tågförseningar beror på grafitti.. Snarare på connex inkompetens. De brukar tala om "signalfel"...

Oftast beror förseningarna på någonting annat, t ex signal-, vagn- eller spårfel. Men i detta fallet med grafitti beror det på skadegörelse.
Citera
2004-11-07, 01:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorexonece
Andra halvan då? Graffitin som gjorts som beställningsjobb eller med tillstånd. Eller för allmänheten laglig plats.

Tex. i norrköping(lagligt alternativ) är det hur mycket folk som helst som målar och åker dit från olika städer i Sverige. Men det är dessa du aldrig ser. Något som säkert är skönt för många. Så varför inte sätta upp en vägg i stockholm som inte stör någon? I norrköping har klottret tydligen minskat.

I sådant fall är det helt ok, dessutom väldigt estetiskt tilltalande i många fall. Kan tillägga att jag in min ungdoms dumma dagar klottrat väldigt mycket, allt från hus, tunnlar, tåg m.m. Det är saker jag ångrar djupt.
Citera
2004-11-07, 02:19
Medlem
t.montanas avatar
Jag är absolut för graffiti.

Bra:

Graffiti är för det mesta snyggt
Graffitin skapar gemenskap och ger utlopp för mycket
Graffitin är ett jävligt händigt verktyg
Graffitin glädjer, även om den ofta provocerar folk också

Dåligt:

Den hierarkiska uppbyggnaden som i sin tur leder till att lagliga väggar inte fungerar för alla. Inte direkt iaf.

Graffiti i händerna på destruktiva människor med tonårsångest, dvs onödig skadegörelse och även överdrivet mycket "klotter".

Bristen på respekt, speciellt då hos sk. "toys".

Äh, nu vill jag sova..
Citera
2004-11-07, 11:28
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Jag kan nog lova att den normala knegaren hellre åker i ett nerkladdat tåg 06.21 än tar ett försenat tåg 08.00 pga skadegörelse. Hur kan man tänka så? Varför ställa in ett tåg en vinterdag och lämna den betalande massan frysande pga färgen på utsidan av ett tåg? Vad är problemet? Kör med tåget som normalt sen varje söndag åker man med tågen och sanerar dem. Klart slut. Trött på att se Försening pga skadegörelse eller Vagnen avstängd pga skadegörelse. Låt tågen rulla säger jag!

Vad är det som är svårt att fatta???
Ge fan i att klottra på tågen då...!!!!!
Citera
2004-11-07, 11:30
Medlem
Forever Winters avatar
I övrigt gillar jag de flesta målningarna.

Önskar bara en sak... varför kan man inte måla så att det går att se vad det står? Det börjar bli som black/death-metalbandens logor. Totalt oläsliga!
Citera
2004-11-07, 12:02
Bannlyst
Dom andra metal-banden då? http://m-line.ghettot.org/tag/runtothehills.jpg
:smart:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in