2008-09-15, 13:13
Medlem
embrosios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
jo, bara att man som målare påtvingar andra människor kostnader därtill, och förstör synvillorna (för de flesta) som en hel parad "poppare" och inte bara en enda.

självklart skulle han inte bry sig så mycket om vad du sa, gillar man det man gör så fortsätter man nog, så länge man kan stå till svars för sina egna handlingar och anpassa dem efter sin moral är det inga problem (ur personlig synvinkel)...

läs ovan...

problemet är att det är olagligt och kostar pengar, är inte det anledningar nog?

hade artisterna och filmmakarna stått för all saneringskostnad på samma sätt som nedladdningen drabbar dem i utebliven lön hade säkert klotter som samhällsproblem legat mycket längre ner i prioriteringsskalan hos politiker och det svenska folket, själviskt men troligtvis sant.

Men sen undrar jag hur mkt av dina pengar som går till saneringskostnader, skulle vilja att staten gjorde en kalkyl på det där, och sen hur mkt av våra "saneringspengar" som igentligen går till fallskärmar för pampar och för att bekosta saker som FRAmtiden.

Du har en bra point i det du skriver men samma sak så är det ju det att man kan aldrig jämföra, för det finns alltid något hos den ena sidan som är mer moraliskt rätt en det andra, jag själv tycker att det är mindre "elakt" mot folket att klottra en att tanka en artists musik, då det "sårar" en enskild person eller ett enskilt bolag, tillsammans är vi starka eller hur är det?

-E
Citera
2008-09-15, 13:43
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embrosio
Men sen undrar jag hur mkt av dina pengar som går till saneringskostnader, skulle vilja att staten gjorde en kalkyl på det där, och sen hur mkt av våra "saneringspengar" som igentligen går till fallskärmar för pampar och för att bekosta saker som FRAmtiden.

det första jag kan klargöra är att jag själv är målare, så skattepengar till klotter har jag inga större problem att betala

det är faktiskt en bra sak i sammanhanget, att uppvisa siffrorna för saneringen och vad de faktiskt går till och vad det ger, för med tanke på all uppståndelse kring de otroliga (som faktiskt är väldigt Osannolika) så tycker man att det borde granskas och utvärderas både en och två gånger. när det dessutom är som i dagsläget att miljarder spenderas borde man kanske prioritera ett uppfinnande av ett alternativmedel till saneringsmedlet som är mycket billigare samt kanske låta ungdomar anställas som sommarjobbare med uppdrag att sanera klotter för att kringgå kostnaden för riktiga arbetare som kräver mer i lön. detta skulle ju iallafall fungera på somrarna där sysselsättningen ökar för ungdomar samt fungerar som förebyggande mot klottrets utbredning bland unga. det kan hända att detta scenario är helt uppåt väggarna när det kommer till genomförbarhet men inte kan det vara helt otroligt?

att saneringspengarna skulle gå till annat än vad de är avsedda för har jag svårt att tro, om inte annat läggs de på lager i en saneringsbudget.

Citat:
Du har en bra point i det du skriver men samma sak så är det ju det att man kan aldrig jämföra, för det finns alltid något hos den ena sidan som är mer moraliskt rätt en det andra, jag själv tycker att det är mindre "elakt" mot folket att klottra en att tanka en artists musik, då det "sårar" en enskild person eller ett enskilt bolag, tillsammans är vi starka eller hur är det?

-E

jag kan hålla med dig om det där, jag kan begå brott mot döda ting eller ett kollektiv men aldrig mot en människa personifierad, när jag går på ett elskåp är det ett elskåp jag går på och inget annat...

förövrigt bryr jag mig inte om nedladdningen, men det handlar snarare om ekonomiska förhållanden då musik inte ingår i min budget och inte för att jag hyser personligt agg mot artister.
Citera
2008-09-17, 13:07
Medlem
embrosios avatar
Citat:
det första jag kan klargöra är att jag själv är målare, så skattepengar till klotter har jag inga större problem att betala

det är faktiskt en bra sak i sammanhanget, att uppvisa siffrorna för saneringen och vad de faktiskt går till och vad det ger, för med tanke på all uppståndelse kring de otroliga (som faktiskt är väldigt Osannolika) så tycker man att det borde granskas och utvärderas både en och två gånger. när det dessutom är som i dagsläget att miljarder spenderas borde man kanske prioritera ett uppfinnande av ett alternativmedel till saneringsmedlet som är mycket billigare samt kanske låta ungdomar anställas som sommarjobbare med uppdrag att sanera klotter för att kringgå kostnaden för riktiga arbetare som kräver mer i lön. detta skulle ju iallafall fungera på somrarna där sysselsättningen ökar för ungdomar samt fungerar som förebyggande mot klottrets utbredning bland unga. det kan hända att detta scenario är helt uppåt väggarna när det kommer till genomförbarhet men inte kan det vara helt otroligt?

att saneringspengarna skulle gå till annat än vad de är avsedda för har jag svårt att tro, om inte annat läggs de på lager i en saneringsbudget.

jag kan hålla med dig om det där, jag kan begå brott mot döda ting eller ett kollektiv men aldrig mot en människa personifierad, när jag går på ett elskåp är det ett elskåp jag går på och inget annat...

förövrigt bryr jag mig inte om nedladdningen, men det handlar snarare om ekonomiska förhållanden då musik inte ingår i min budget och inte för att jag hyser personligt agg mot artister.

Det där med sommarjobb var ett utav de smartaste förslagen jag läst på länge i graffiti debatten, och inte allt för svårt att genomföra då 80% av klottret utförs med väldigt lättsanerade pennor alternativt skrubbink. Ge en finngrabb på 15 bira 4000 för att går runt o skrubba dörrar/elskåp/busshållplatser/plana ytor med ett lösningsmedel från ica och en schotchbrite(stavning?). Så skulle vi iallafall tjäna in tusentals kronor på sanering av vardagliga ting.

Det där om att det skulle finnas en saneringsbudget har jag svårt o se då det antagligen finns ett konto för "renhållning" och det är från detta som saneringsentreprenaderna fakturerar.

Sen att vissa ytor helt enkelt bara skulle kunna struntas i att sanera så som gympasalar och dylikt, det enda man igentligen borde sanera är ju de mest offentliga tingen så som centrala byggnader, tåg, bostadshus inkl tvättstugor och allmänhus. Skolor(själva skolbyggnaden) och sådant, sånt som faktiskt har ett utseende som ska inge nån form av auktoritet. Tror inte det finns någon som kan säga att en tunnel "förstörs" av graffiti(alt klotter). Men de kan självklart tycka att det är fult, men skulle det inte varit olagligt skulle de inte ödslat mer en fem sekunder åt tanken.

-E
Citera
2008-09-17, 15:55
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Sen att vissa ytor helt enkelt bara skulle kunna struntas i att sanera så som gympasalar och dylikt, det enda man igentligen borde sanera är ju de mest offentliga tingen så som centrala byggnader, tåg, bostadshus inkl tvättstugor och allmänhus. Skolor(själva skolbyggnaden) och sådant, sånt som faktiskt har ett utseende som ska inge nån form av auktoritet. Tror inte det finns någon som kan säga att en tunnel "förstörs" av graffiti(alt klotter). Men de kan självklart tycka att det är fult, men skulle det inte varit olagligt skulle de inte ödslat mer en fem sekunder åt tanken.

-E

Det där är en vettig punkt, dina argument har jag länge velat anpassa på bovarna som är ansvariga för saneringen (dock endast genom tankekraft). Hade inte staten varit så måna om att ha allt under kontroll samt besegra en ungdomskultur hade de tjänat mycket på det. Med andra ord, droppa er stolthet och inse att ni inte kan få bort varenda spår av klottret och istället prioritera rätt saker att sanera, som det du säger byggnader eller ting som ska inge nån form av auktoritet, resten kan få se ut som de gör.
Citera
2008-09-17, 16:38
Medlem
embrosios avatar
Citat:
Det där är en vettig punkt, dina argument har jag länge velat anpassa på bovarna som är ansvariga för saneringen (dock endast genom tankekraft). Hade inte staten varit så måna om att ha allt under kontroll samt besegra en ungdomskultur hade de tjänat mycket på det. Med andra ord, droppa er stolthet och inse att ni inte kan få bort varenda spår av klottret och istället prioritera rätt saker att sanera, som det du säger byggnader eller ting som ska inge nån form av auktoritet, resten kan få se ut som de gör.

Yes, det finns mkt man skulle vilja säga och göra med de som bestämmer men det kommer lixom aldrig till tals, sen så skulle det ta ca 40år att prenta in att det vore något smart att testa. Sen att det skulle accepteras av befolkningen och andra bryfolk, det får vi nog vänta några extra år på!

-E
Citera
2008-09-18, 22:00
Medlem
ischs avatar
OT raderat. Håll er till ämnet och håll upp nivån!

-isch, mod
Citera
2008-09-22, 00:00
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdraketen
Jag är bara väldigt emot hela den här delen med att när man kan måla hur mycket originellt och spännande som helst väljer de flesta att bara skriva ett par bokstäver....

Det är i stort sett dina egna argument som har avlat fram den utvecklingen. nolltollerans, förbättrad kommunikation och faktumet att fler har engagerat sig emot kulturen innebär att man varken har tid eller ork att göra något storslaget eftersom det tas bort direkt. Det hela blir en loose-loose situation (kan man säga så?) där det klottras mer som följd. målarna får det svårare och vanliga människor får se sämre saker, spiralen fortsätter nedåt.

Citat:
http://gatukonst.se/images/EIMG_4900.jpg
http://www.globalgraphica.com/sneakers/tony-street-art-baksy.jpg
Det här måste väl de flesta tycka är mycket roligare, eftersom det i båda fallen är genomtänkt och roligare att titta på. Jag kan garantera er att de allra flesta som går på gatan och inte är intresserade av grafitti blir lite intresserade och glada när de ser den här typen av verk.

Istället för att söka ett budskap i konsten så kanske man istället ska titta på själva konsten i sig, dvs tekniken, färgkombinationer, hur sakerna är anpassade till dess yta och omgivning, uppbyggnad, symetri osv. Graffiti och även klottret har tankar bakom sig även om det inte är lika tydligt som på street-arten, och har om inte annat en hel del fler arbetstimmar bakom sig.

Citat:
När man istället ser en tagg som den som jag postade ovan tillsammans med en hel del andra ditkladdade bokstäver är det inte direkt något som blir imponerad eller glad, enbart den som taggad dit smutsen eller folk som är intresserade av grafitti. Stret art kan vem som helst ofta uppskatta, så är det tyvärr inte ofta med grafitti.

Som du redan har konstaterat så uppskattas dessa "ditkladdade bokstäver" oftast enbart av dess utövare och vissa intresserade och tilltalar inte den stora massan, men är inte logiken i detta ganska konstigt om man tänker lite på det? Problematiken ligger ju i att folk inte förstår sig på graffitin, det är som du säger att folk inte relaterar till dessa till synes random bokstäver, medan street-arten har ett mer konkret budskap. Vad är det då som gör att det är som det är? jo, det är precis det du har sagt att folk är insatta som uppskattar det. För att ta ett långsökt exempel, ska man neka att värva en duktig fotbollsspelare enbart för att personen inte är särskilt känd bland sina fans i den nya klubben? De kan ju inte inse hur duktig den personen är eller vad denne har för meriter (svårt att ta ett exempel men jag hoppas att budskapet gick fram någorlunda). Man kan inte kräva att samhället ska sätta sig in i graffitin som kultur, enbart be om ett visst överseende då det mesta som görs har en mening och betydelse för de som är insatta nog att tyda den.
Citera
2008-09-23, 23:09
Medlem
Jahcures avatar
Läs boken "Dom kallar oss klottrare"
Citera
2008-09-24, 17:59
Medlem
varför skulle man vara emot dessa underbara konstverk?
Citera
2008-10-02, 04:13
Medlem
racks avatar
Till trådskaparen

En sak ska ts ha klart för sig , en aktion med sprayburk på vägg , varesej det är en stor jävla kuk eller en fint nerlagd målning. Så förstör man inte väggen, tåget , bussen. Man förändrar en yta. Väggen, tågen och bussarna fungerar precis lika bra med färg på som utan färg.
Citera
2008-10-05, 21:29
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rack
En sak ska ts ha klart för sig , en aktion med sprayburk på vägg , varesej det är en stor jävla kuk eller en fint nerlagd målning. Så förstör man inte väggen, tåget , bussen. Man förändrar en yta. Väggen, tågen och bussarna fungerar precis lika bra med färg på som utan färg.

Jag är tveksam till att du skulle bli glad om du kom ut en dag och fick se att någon klottrat ner din nya bil/ villa eller what ever?

Åkte tåg nu ikväll och när man kommer ner på persongen har någon "smart" person kluddrat ner hela tåget inklusive halva fönstren i x antal färger och till vilken nytta?

Någon måste ju ta bort det och det antar jag inte är billigt. Måla på "riktiga" dukar eller andra lagliga ställen som normala konstnärer gör. Om det nu inte finns några lagila ställen att rita på kan man alltid gå till kommunen eller liknande och fråga om man kan få sätta upp en tavla att rita på istället för att förstöra andras inte saker. De vill ju uppenbarligen inte ha klottret där för då hade de satt dit de själva.
Citera
2008-10-05, 21:33
Medlem
Jipos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Jag är tveksam till att du skulle bli glad om du kom ut en dag och fick se att någon klottrat ner din nya bil/ villa eller what ever?

Åkte tåg nu ikväll och när man kommer ner på persongen har någon "smart" person kluddrat ner hela tåget inklusive halva fönstren i x antal färger och till vilken nytta?

Någon måste ju ta bort det och det antar jag inte är billigt. Måla på "riktiga" dukar eller andra lagliga ställen som normala konstnärer gör. Om det nu inte finns några lagila ställen att rita på kan man alltid gå till kommunen eller liknande och fråga om man kan få sätta upp en tavla att rita på istället för att förstöra andras inte saker. De vill ju uppenbarligen inte ha klottret där för då hade de satt dit de själva.
Tycker du t.ex. en bullervall är finare grå än med en piece på? Grejjen är att det är svårt att dra en linje på vad som är accepterat och inte i det offentliga rummet som ingen äger. Sen att det finns, vad jag kallar, eldsjälar som försöker göra något fint av offentliga rummet helt gratis och inte blir accepterade. Förstår du att det är lika fult att göra en rondellhund som en piece på ett tåg, men tror inte du klagar på en rondellhund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in