2008-11-24, 12:56
Medlem
Jag har inte orkat läsa igenom hela, därav vet jag inte om detta ämne redan har tagits upp. MEN så kallad graffiti stickning har tydligen blivit väldigt populärt, har även sett pärlplattor på diverse föremål (soptunnor, busskurer osv.) men varför är detta så accepterat så att t ex metro kan skriva om personer som håller på med detta och stolt propagerar för "deras" graffiti. De använder till och med namn och efternamn. Borde inte dessa då bli åtalade? Jag är för alla typer av graffiti, möjligtvis inte klotter. Men hur kan dessa bli behandlade så olika? Det är samma sak från grunden, att få folk att uppmärksamma sina pieces och sätta färg på sverige.
Tack för mig.
Mer Graffiti åt världen.
Citera
2008-11-24, 20:12
Medlem
Aurells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlippFeK
Jag har inte orkat läsa igenom hela, därav vet jag inte om detta ämne redan har tagits upp. MEN så kallad graffiti stickning har tydligen blivit väldigt populärt, har även sett pärlplattor på diverse föremål (soptunnor, busskurer osv.) men varför är detta så accepterat så att t ex metro kan skriva om personer som håller på med detta och stolt propagerar för "deras" graffiti. De använder till och med namn och efternamn. Borde inte dessa då bli åtalade? Jag är för alla typer av graffiti, möjligtvis inte klotter. Men hur kan dessa bli behandlade så olika? Det är samma sak från grunden, att få folk att uppmärksamma sina pieces och sätta färg på sverige.
Tack för mig.
Mer Graffiti åt världen.
Stickning och tillverkande av pärlplattor är lite gulligt och inte förknippat med något underground-igt, graffiti ses som lite rått o.s.v. Stickning är inte rått...
därför är det mer accepterat än "vanlig" graffiti
Citera
2008-11-25, 01:07
Medlem
requiem1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurell
Stickning och tillverkande av pärlplattor är lite gulligt och inte förknippat med något underground-igt, graffiti ses som lite rått o.s.v. Stickning är inte rått...
därför är det mer accepterat än "vanlig" graffiti

sen att det är lite lättare/billigare att ta bort en stickning runt en lycktstolpe än att buffa en målning.
Citera
2008-11-25, 01:35
Bannlyst
Framförallt så kanske uppsynen av dylika fenomen inte gör att gemene man direkt kopplar till de där narkotikapåverkade våldsbrottslingarna som skriver bokstäver på allt och rånar deras barn.
Citera
2008-11-25, 17:15
Medlem
Rullkardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabiatex
Framförallt så kanske uppsynen av dylika fenomen inte gör att gemene man direkt kopplar till de där narkotikapåverkade våldsbrottslingarna som skriver bokstäver på allt och rånar deras barn.
haha sant så sluta nu alla knarka innan ni ger er ut på dum heter va trevliga och ha snäll attityd så löser sig allt,.
Citera
2008-11-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabiatex

Hahaha sant sant! Men oavsett typ av "graffiti" så tycker ja om de
Citera
2008-11-27, 10:05
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlippFeK
Hahaha sant sant! Men oavsett typ av "graffiti" så tycker ja om de

I ditt tidigare inlägg så skrev du att du inte gillar "klotter". Definiera gärna klotter. Nu kan jag självklart inte veta dina åsikter, men det verkar som du tycker att det är okej så länge det är målningar, stenciler, pärlplattor och annan streetart men inte gillar tags? Sedan skriver du att du gillar alla former av graffiti. Då måste jag informera dig om att tags är en stor del av graffiti.
Citera
2008-11-27, 10:38
Medlem
jag misstänker att det är det vanliga:
tags = dåligt
brinnare = bra
Citera
2008-11-27, 12:49
Medlem
Boblins avatar
Grafitti ökar brottslighet

En intressant artikel:

http://www.economist.com/science/displayStory.cfm?story_id=12630201&source=hptextfe ature

Beskriver en studie där det visas att bl a graffiti påverkar den allmänna respekten för lag och ordning. Negativt.
Citera
2008-11-27, 13:27
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblin
En intressant artikel:

http://www.economist.com/science/displayStory.cfm?story_id=12630201&source=hptextfe ature

Beskriver en studie där det visas att bl a graffiti påverkar den allmänna respekten för lag och ordning. Negativt.

Det stämmer väl och var väl samtidigt ingen nyhet direkt. tror dock att det handlar mestadels om att agera utefter omgivningen, på samma sätt som att vi sitter och rapar och dricker folköl med vännerna men beter oss sofistikerat under familjemiddagen.
Citera
2008-11-27, 13:31
Medlem
Min definition av "klotter" är när någonting skrivs på t ex en vägg, utan någon som helst stil, tanke bakom och att det bara skrivs vid ett fåtal tillfällen (ofta mycket omoget t ex manliga könsorgan eller hakkors). Jag ser stor skillnad på klotter och på att taga, en tag återfinns oftast på ett antal ställen och de som har kommit på sina tags har oftast gjort det med möda och stil. Det finns de som även tagar utan speciellt mycket "stil" men det kanske är deras stil. om ni förstår? Sedan kanske min defintion verkar vrickad, men det är så jag ser på saken i vilket fall.
Citera
2008-11-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Det stämmer väl och var väl samtidigt ingen nyhet direkt. tror dock att det handlar mestadels om att agera utefter omgivningen, på samma sätt som att vi sitter och rapar och dricker folköl med vännerna men beter oss sofistikerat under familjemiddagen.

haha!

vet inte hur du/ni gör på familjemiddagar, men vi dricker sprit på våra.. vi brukar skämta bort det med att kalla det öl till maten och sjunga sånger innan vi shottar men det är vilketfall som helst sprit. vilket brukar sluta i för mycket och hätskadebatter och farmödrar som inte vill komma för vi super för hårt.. men om du menar att ja inte bombar på bordet eller väggarna hemma hos dom så har du nog helt klart rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in