2010-10-17, 14:53
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Ps.
Om detta är en för-eller mot tråd så finns det redan en sådan.

Jag är mer intresserad av att veta varför de flesta av er är så egocentrerade att ni slår undan benen för er själva?

Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Det många graffare menar är väl snarare att de inte ser sig själva som vandalister. De målar inte för att förstöra utan för att de älskar graffitiscenen.

Jag ser det istället som att de endast älskar att se sitt namn/nick på diverse platser i stor format. Varför är det så få av er som faktiskt tar vara på eran talang och ritar någonting som andra, utomstående, också kan uppskatta?
Citera
2010-10-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Jag ser det istället som att de endast älskar att se sitt namn/nick på diverse platser i stor format. Varför är det så få av er som faktiskt tar vara på eran talang och ritar någonting som andra, utomstående, också kan uppskatta?

För att det inte handlar om vad du tycker eller inte tycker om. Folk målar inte graffiti för dig, utan för sig själva o andra målare.
Citera
2010-10-17, 15:10
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Jag är mer intresserad av att veta varför de flesta av er är så egocentrerade att ni slår undan benen för er själva?

Hur du slår undan benen för en själv?

Hur vet du att utomstående inte gillar graffiti, bara för du inte gör det? Jag har träffat på massa "icke-målare" som gillat mina grejer när jag visat dom. Har ju självklart även träffat på hatare. Men det jag vill säga är att bara för du tycker graff är skitfult behöver inte alla andra utomstående göra det. För nu är det ju faktiskt hos dig problemet ligger, det är du som tycker det är fult men du kan inte göra ett skit åt saken.

Citat:
Ursprungligen postat av madness009
För att det inte handlar om vad du tycker eller inte tycker om. Folk målar inte graffiti för dig, utan för sig själva o andra målare.

Sanning.
Citera
2010-10-17, 15:22
Medlem
Jaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madness009

Sluta prata för andra .
Jag målar/bombar för alla som uppskattar det och även för dems om hatar det , finns inget bättre än att kvadda vagnar totalt och att se folk sätta sig mot färgen .
Citera
2010-10-17, 15:39
Medlem
Var faktiskt en gång jag såg någon som hade gjort stewie från family guy och homer ifrån southpark. Det tyckte jag iallafall var något man kan gå o flina åt för dom var riktigt välgjorda. Men gillar inte att folk klottrar tex AK AK AK AK Rep Rep Rep....

Rita något som får en att skratta så ingen kan klaga på skiten!
Citera
2010-10-17, 16:07
Medlem
Mx_1337s avatar
Jag målar inte graffiti för någon annan än mig själv och mitt crew, sen om andra målare eller icke-målare tycker det är snyggt är bara en bonus.

Hatare förstärker bara min drivkraft.
Citera
2010-10-17, 16:19
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Jo, självklart vill man ju se sina egna grejer men likaså förundras man av andras. Det är själva namnen som är grejen. Det är som att följa en fotbollsturnering eller en musikscen. Man ser vilka som kör mest och bäst, försöker själv köra så bra och mycket som man kan för att själv klättra och vinna uppskattning. Man skiter i vad svensson tycker, de är ju inte med i leken. Det som spelar roll är ju hur andra som målar ser på en.

Edit: Det här är värt att gå in mer på. Jag tror att gapet mellan de som målade och resten av samhället inte var lika stort förut, men då samhället sedan en tid tillbaka bestämt sig för att bedriva en nolltoleranspolitik och aktivt demoniserat graffitiscenen så har graffitimålarna distanserat sig från samhället.

Jag tror dock att de som målar allra mest inte riktigt ser det som ett problem. Graffiti är den enda moderna konstformen som säkrat sig själv mot att "sälja ut", och det tycker jag ändå känns ganska skönt. Det är ett av de få kulturella uttryck som inte kommer kommersialiseras liksom. Graffitimålarna är vår tids bohemer som ger upp en jävla massa saker för sin konst.

/edit

Sedan så ligger det ganska mycket jobb bakom snygga bokstäver. Det kan vara svårt att uppskatta för den som aldrig prövat, men jag står hellre och glor på bokstäver än ett sketet älgporträtt Det är sannerligen en konst att vrida bokstäver till oigenkännelighet samtidigt som man ska kunna läsa vad det står.

Kan tilläggas att jag inte målar längre, men jag följer fortfarande scenen aktivt.
Senast redigerad av Utopia. 2010-10-17 kl. 16:33.
Citera
2010-10-17, 16:19
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Hur du slår undan benen för en själv?

Hur vet du att utomstående inte gillar graffiti, bara för du inte gör det? Jag har träffat på massa "icke-målare" som gillat mina grejer när jag visat dom. Har ju självklart även träffat på hatare. Men det jag vill säga är att bara för du tycker graff är skitfult behöver inte alla andra utomstående göra det. För nu är det ju faktiskt hos dig problemet ligger, det är du som tycker det är fult men du kan inte göra ett skit åt saken.

Ni slår undan benen för er själva genom att distansera er från den gråa massan, vilket gör det svårare för er att bli accepterade.

Jag vet att utomstående inte gillar det för att målningarna tas bort, det skapas trådar om det i FB, det diskuteras i TV och radio. Självklart menar jag inte att alla hatar er och det ni gör, absolut inte. Men om alla var på eran sida så skulle det vara en ickefråga, så är det inte. Det jag försöker få fram är att om ni inte vore så självfixerade så kanske fler skulle acceptera det ni gör?

Jag har heller inte sagt att jag hatar graffiti. Vissa målningar är jävligt snygga, men om någon ritar "Pelle" på min vägg så blir jag ledsen. Hade Pelle däremot, som neverstop120kcal säger, ritat Homer Simpson på samma vägg så skulle jag rent av överväga att låta det vara kvar! Varför? För att jag kan relatera till Homer på ett bättre sätt än vad jag kan med för mig den okände Pelle.
Citera
2010-10-17, 16:36
Avslutad
Vart vill du komma med denna tråd? Alla har vi ju olika åsikter om graffiti och du visar din nu. Tyvärr kommer den ju inte påverka någonting.
Citera
2010-10-17, 16:42
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ni slår undan benen för er själva genom att distansera er från den gråa massan, vilket gör det svårare för er att bli accepterade.
Om jag måste välja mellan att måla sånt som andra gillar för att få dem att acceptera mig eller att köra mitt eget race som jag gillar så väljer jag att köra mitt eget och inte bli accepterad. Varför ska man göra som alla andra? Att sticka ut från massan är det som har gjort de flesta stora konstnärer/musiker/whatever kända.

Citat:
Jag vet att utomstående inte gillar det för att målningarna tas bort, det skapas trådar om det i FB, det diskuteras i TV och radio. Självklart menar jag inte att alla hatar er och det ni gör, absolut inte. Men om alla var på eran sida så skulle det vara en ickefråga, så är det inte. Det jag försöker få fram är att om ni inte vore så självfixerade så kanske fler skulle acceptera det ni gör?
Återigen så strävar jag inte efter att bli accepterad av massan och jag tror att de flesta målare är beredda att hålla med om det.

Citat:
Jag har heller inte sagt att jag hatar graffiti. Vissa målningar är jävligt snygga, men om någon ritar "Pelle" på min vägg så blir jag ledsen. Hade Pelle däremot, som neverstop120kcal säger, ritat Homer Simpson på samma vägg så skulle jag rent av överväga att låta det vara kvar! Varför? För att jag kan relatera till Homer på ett bättre sätt än vad jag kan med för mig den okände Pelle.
Kan du relatera till den stora VOLVO-texten på reklamskylten efter mototrvägen? Eller kan du relatera till de där "konstverken" som består av massa jävla metallskrot i olika färger som sätts upp här och där i offentliga miljöer?

Poängtera dock att jag inte försöker rättfärdiga graffiti. Jag vet att det är olagligt och att många ogillar det men jag gör det i alla fall, för att jag gillar det, graffiti är min hobby. Ren och skär egoism ja. Men jag tror inte du skulle sluta med vad du nu gillar bara för att andra inte gillar det.
Citera
2010-10-17, 16:43
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrilleKroll
Vart vill du komma med denna tråd? Alla har vi ju olika åsikter om graffiti och du visar din nu. Tyvärr kommer den ju inte påverka någonting.

Jag vill bara få förståelse för varför majoriteten av all graffiti man ser är namn istället för någonting neutralt?
Citera
2010-10-17, 16:48
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Jag vill bara få förståelse för varför majoriteten av all graffiti man ser är namn istället för någonting neutralt?

Vadå neutralt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in