2008-10-06, 13:57
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jipo
...Förstår du att det är lika fult att göra en rondellhund som en piece på ett tåg, men tror inte du klagar på en rondellhund?

Som i ett inlägg i debatten med klotter kontra streetart såg man ett klart exempel i ett inslag på tv4 (datum okänt) då det anordnades guidade turer till streetarten i stockholm, där även pensionärer gick med i leden och gillade det de såg med motiveringen att de förstod sig på budskapet. Hela karusellen om att det var olagligt samt att vissa saker var gjorda med sprejfärg var helt orelevant i deras ögon samtidigt som de fördömde klottret. Som du säger handlar båda sakerna om att ta plats i det offentliga rummet och när det kommer till kostnaden för att ta bort sakerna kan det ofta sluta på samma antal siffror. Summan av kardemumman blir att ALLT är okej i folks ögon bara de förstår sig på yttringen och budskapet i sina egna ögon oavsett vad konsekvenserna av handlingen blir. Det ironiska blir självklart bristen på empati hos svensson som inte förstår att random kladdade bokstäver säger oss målare lika mycket som streetarten relaterar till den stora massan, om inte mer.
Citera
2008-10-06, 16:54
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Jag är tveksam till att du skulle bli glad om du kom ut en dag och fick se att någon klottrat ner din nya bil/ villa eller what ever?

Åkte tåg nu ikväll och när man kommer ner på persongen har någon "smart" person kluddrat ner hela tåget inklusive halva fönstren i x antal färger och till vilken nytta?

Någon måste ju ta bort det och det antar jag inte är billigt. Måla på "riktiga" dukar eller andra lagliga ställen som normala konstnärer gör. Om det nu inte finns några lagila ställen att rita på kan man alltid gå till kommunen eller liknande och fråga om man kan få sätta upp en tavla att rita på istället för att förstöra andras inte saker. De vill ju uppenbarligen inte ha klottret där för då hade de satt dit de själva.

Det finns ingen som klottrar på privatbilar.
Tyckte du tåget var fult med massa färger på? mådde du dåligt?

Jag bor i Sthlm här råder det nolltolerans,även om jag skulle vilja måla på lagliga väggar skulle jag inte få några.
Citera
2008-10-06, 17:29
Medlem
ischs avatar
Citat:
Tycker du t.ex. en bullervall är finare grå än med en piece på? Grejjen är att det är svårt att dra en linje på vad som är accepterat och inte i det offentliga rummet som ingen äger. Sen att det finns, vad jag kallar, eldsjälar som försöker göra något fint av offentliga rummet helt gratis och inte blir accepterade. Förstår du att det är lika fult att göra en rondellhund som en piece på ett tåg, men tror inte du klagar på en rondellhund?

Snälla, jämför inte de satans rondellhundarna med graffti och vettig streetart. Skall du börja kalla dansband för musik också?
Citera
2008-10-06, 23:05
Medlem
Jipos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Snälla, jämför inte de satans rondellhundarna med graffti och vettig streetart. Skall du börja kalla dansband för musik också?
Självklart värderar jag inte en rondellhund lika mycket som "riktig" streetart, men det var ett tappert försök att få _Egon_ att förstå bättre än att börja jiddra Klister-peter och akay. Alla har väl stött på en rondellhund?

alaskapolloc tog orden ur min mun om du kanske kan förstå honom bättre

EDIT: Stavning
Citera
2008-10-07, 20:20
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:

Tycker du t.ex. en bullervall är finare grå än med en piece på? Grejjen är att det är svårt att dra en linje på vad som är accepterat och inte i det offentliga rummet som ingen äger. Sen att det finns, vad jag kallar, eldsjälar som försöker göra något fint av offentliga rummet helt gratis och inte blir accepterade. Förstår du att det är lika fult att göra en rondellhund som en piece på ett tåg, men tror inte du klagar på en rondellhund?

Det finns en STOR skillnad, hur mycket tror du det kostar att göra rent ett helt tåg från kladd om man jämför mot att plocka bort en rondellhund?

Det finns fin och ful grafitti och tyvärr är det mest den fula man ser. Är den fin och på rätt plats alltså inte på en random vägg mitt i stan har jag inget emot den...

Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Det finns ingen som klottrar på privatbilar.
Tyckte du tåget var fult med massa färger på? mådde du dåligt?

Jag bor i Sthlm här råder det nolltolerans,även om jag skulle vilja måla på lagliga väggar skulle jag inte få några.

Jag skulle hellre se tåget "cleant" och det var JÄVLIGT irriterande att inte kunna kolla ut genom fönstret! Jag tror inte att det är omöjligt men man kan kanske inte få det helt gratis eller bara vänta och hoppas att någon kommer och ber en om man vill måla lite?

Problemet tycker jag i att de som målar oftast målar på andras saker utan lov vilket leder till att de som äger ytan som blivit målad gör rent den och det kostar pengar...
Citera
2008-10-07, 21:02
Medlem
Jipos avatar
Citat:
Det finns en STOR skillnad, hur mycket tror du det kostar att göra rent ett helt tåg från kladd om man jämför mot att plocka bort en rondellhund?
Mitt argument låg inte i vad som är billigt eller dyrt att ta bort. Jag syftade mer på att rondellhunden är accepterad och tas inte bort, medans graffiti av någon anledning måste saneras illa kvickt!

Vi har ett offentligt rum som är utan ägare och det är ingen som bryr sig om det. När då några få (numera få iaf) vill pryda staden med hjälp av bland annat graffiti så är det fel, men vem bestämmer det? Och framför allt: Vem bestämmer att rondellhunden får stå kvar?
Citera
2008-10-08, 20:42
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Mitt argument låg inte i vad som är billigt eller dyrt att ta bort. Jag syftade mer på att rondellhunden är accepterad och tas inte bort, medans graffiti av någon anledning måste saneras illa kvickt!

Vi har ett offentligt rum som är utan ägare och det är ingen som bryr sig om det. När då några få (numera få iaf) vill pryda staden med hjälp av bland annat graffiti så är det fel, men vem bestämmer det? Och framför allt: Vem bestämmer att rondellhunden får stå kvar?

Men om du inte gillar den ta bort den då?

Men du väggar är INTE offentligt rum inte tåg heller det är någon som ÄGER tåget eller väggen!
Citera
2008-10-08, 21:09
Bannlyst
Jag älskar trådar som denna - 390 svar och alla bara trampar vatten utan att komma fram till något!
Citera
2008-10-08, 21:56
Medlem
Citat:

graffiti kostar samhället miljoner om året i skadegörelse/sanerings kostnader och saker som skattebetalare betalar som inte går till nytta för samhället brukas inte gillas, inkl mig. (missförstå mig rätt, jag gillar läskunniga barn & tanter utan liggsår) medans rondellhundar kanske har kostat oss skattebetalare 2-3 arbetstimmar totalt i sverige för nån att ta bort.. men ja tror definitivt att om folk börjar krocka i rindeller pga rondellhundar så kommer det bli hetsjakt på dom oxå
Citera
2008-10-09, 11:26
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Men om du inte gillar den ta bort den då?

Fint! Då kan ju du sanera mina tags
Citera
2008-10-09, 11:30
Bannlyst
Ser jag tags jag inte gillar tar jag naturligtvis bort dom, det är trots allt en skyldighet mot mig själv och mitt eget välmående i det offentliga rummet. DÄREMOT skulle jag aldrig betala några saltade räkningar för att någon annan skulle göra jobbet åt mig eftersom jag tvivlar på deras effektivitet och arbetsmoral.

Vill du få något gjort ordentligt får du göra det själv. Däremot så har jag inte emot tags om jag inte har något emot personen som ligger bakom, oavsett om kråkorna är fula som stryk och t.ex. sitter på min egen fasad - då får de stanna ändå.
Citera
2008-10-14, 13:13
Medlem
Bäver_s avatar
Borde inte den här tråden stängas?
Man kan ju diskutera det här i all evighet och ingen kommer sluta hata och ingen kommer sluta måla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in