2008-08-20, 02:13
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarius
fortsätt skriv alla "graffitihatare"..det driver mig bara ännu mer att fortsätta förpesta eran omgivning

Utveckla detta tack, så för att folk inte uppskattar ditt klotter, för det är så det tolkas, så ska du klottra mer?

Genomtänkt.

Måste ju finnas program som tillhandahåller material och dukar osv för att förhindra småglin att springa runt och klottra på tunnelbanevagnar osv, vad är det för fel på dom?.

Det skiner igenom så tydligt vad är för sorts människor som skriver här inne, ser ni själva inte röda tråden i era argument?.

Och snälla kan någon bemöda sig att svara seriöst.
Citera
2008-08-20, 12:08
Medlem
Fourtwosixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det går bra, tack för den visade omtanken, men vad den har för relevans i denna tråden ser jag ej.

tillbaks till topic, här får ni ju utrymme att förklara för oss "graffittihatare" varför ni beter er som ni gör.

Om svaret är att det är kul, därför skiter ni i resten så fine.

Jag kan ju bara svara för mig själv.
Det hela är ett beroende som började för lite över 13 år sedan och har sen dess både eskalerat och lugnat ner sig.
Från början var det ju tufft, man skröt gärna om det, visade stolt upp sina färgfläckar och pratade högt på vagnen om hur mycket man målat.

Men nu har byxorna smalnat och ryggsäcken är inte alltid med längre. Jag pratar inte om det med folk jag inte litar på och när gamla bekanta frågar om jag fortfarande håller på så får dom ett starkt nej.
Men det är som sagt ett beroende, jag känner mig bortglömd om jag inte skriver mitt namn då och då. Man kan nästan säga att det ger en en identitet. Förvisso så målar jag mest lagligt och undangömda ställen där jag/vi kan stå ifred, snacka skit och kanske dela på ett sexpack. Men att klottra är nog något jag alltid kommer att pyssla med.
I grund och botten, det är en kul tvångstanke.

"Själva drivkraften i att bomba en spårvagn är väl att bomba en spårvagn, göra det man tycker är kul. Det är väl som... Vad är din drivkraft att göra det du tycker är roligt?"
Citera
2008-08-20, 13:03
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Utveckla detta tack, så för att folk inte uppskattar ditt klotter, för det är så det tolkas, så ska du klottra mer?

Alla har inte samma intressen som dig och det är väll tur, jag skulle inte vilja smörja in arslet med vaselin varje kväll.

Ps. det är töntigt med luftgevär din luftgevärstönt
Senast redigerad av Vandal 2008-08-20 kl. 13:05.
Citera
2008-08-20, 13:28
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
noterat, du är skittuff. bra .
Nån som har en halvhjärna kan väl förklara hur ni resonerar, "det är kul så jag skiter i alla implikationer". Grafffittihatare? tror du att det är någon slags vi o dom grej?, det visar endast att du är osäker och vill känna tillhörighet till en grupp.

Om det är så det ligger till har ni bekräftat mina fördomar.

edit: Måste fråga slagskämpen bäver om du anser att klottra lite målarfärg på en vägg motiverar de eventuella hindren som skadegörelse och misshandelsdomar eventuellt kommer skapa för dig då du en dag måste kamma dig och ut på arbetsmarknaden?

Eller du kanske ska säga samma sak på din anställningsintervjun?

Om någon vill skada mig när jag sprayar färg på en vägg är det klart att jag skadar dem först.

Det är klart jag känner en slags tillhörighet till andra graffitimålare men det skärmar inte av mig från andra människor.

Jag har varit fast anställd som art director på ett större företag i 3 år.
Tror du att jag sitter hemma och käkar konstiga svampar och hänger på FB hela dagarna när jag inte målar eller?

Klottrare är som vilka personer som helst förutom att dem tycker om att måla på väggar.
Citera
2008-08-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Om någon vill skada mig när jag sprayar färg på en vägg är det klart att jag skadar dem först.

Det är klart jag känner en slags tillhörighet till andra graffitimålare men det skärmar inte av mig från andra människor.

Jag har varit fast anställd som art director på ett större företag i 3 år.
Tror du att jag sitter hemma och käkar konstiga svampar och hänger på FB hela dagarna när jag inte målar eller?

Klottrare är som vilka personer som helst förutom att dem tycker om att måla på väggar.

jag tror det ;]
Citera
2008-08-20, 19:37
Bannlyst
Citat:

Genomtänkt.

jo ungefär..känner jag mig snäll så kanske jag bara klottrar en tag på husfasaden. känner jag mig lite illvillig och hämndlysten däremot så drar jag ett 20-meter långt streck i form av en våg också
Citera
2008-08-21, 06:49
Medlem
Citat:

Genomtänkt.

Måste ju finnas program som tillhandahåller material och dukar osv för att förhindra småglin att springa runt och klottra på tunnelbanevagnar osv, vad är det för fel på dom?.

Det skiner igenom så tydligt vad är för sorts människor som skriver här inne, ser ni själva inte röda tråden i era argument?.

det finns flera sånna program, det kallas estetisk linje med konst inriktning. nu kommer det roliga, en ansenlig mängd av de klottrare jag känner/hänger med har gått de programmen, och även konstfack har de infiltrerat.. det gör bara att de utvecklas som konstnärer och får ett annat tänk när det kommer till graffens upplägg med färger och form. flera har haft vernisage, en äger tillome ett galleri..
Nu så målar dom inte graff så ofta längre iofs, men där dom är i sina liv tror jag snarare att det beror på tidsbrist.

Jag själv tror på själva grunden, Taki183 som börja skriva sitt namn runt NY när han jobba som bud. när folk insåg att det bara va en person som skrivigt allt så blev han dunder kändis
så genom att ligga i hårt, använda grymm färg i pennorna som ger de bästa buffsen köra ex antal tags om dan och få se sina buffs och höra att man kört mycket är kul och ger mer kickar att fortsätta.
Citera
2008-08-23, 16:58
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejvs
jag tror det ;]
man ska ju inte käka svamp varje dag, man ska vänta bra länge mellan varje gång man käkar och sen ska man inte äta någonting innan så jag tror inte att han sitter och käkar svamp varje dag
Citera
2008-08-25, 20:18
Medlem
Är oerhört klyvd i frågan. Så länge man inte målar på ställen som är väldigt onödiga (hus, tåg, bussar) så tycker jag det är okej. OCH om det är snyggt. inte bara massa rnadom tags.
Citera
2008-08-25, 21:02
Medlem
Aurells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avancez
Är oerhört klyvd i frågan. Så länge man inte målar på ställen som är väldigt onödiga (hus, tåg, bussar) så tycker jag det är okej. OCH om det är snyggt. inte bara massa rnadom tags.

sedan när är tags random?
Citera
2008-09-15, 11:30
Medlem
embrosios avatar
Citat:

Genomtänkt.

Nu har inte jag läst så mkt i tråden ramlade bara in, men har läst inlägg som ser ut som dina förut, hört samma åsikter om och om igen. Vi säger att du gillar att klä dig på ett speciellt sett, tex som en poppare. Då kommer jag fram till dig oc säger att du inte kan springa runt och se ut så där i tunnelbanan och att det borde finnas program för att få sånna som dig att inse att dina kläder är otroligt fula.

Skulle du bry dig om vad jag sa?

Sen att det inte är samma sak med att klä sig som en idiot och bomba gator och tuben hela tiden, MEN, det ger dig kanske en insikt på hur lite åsikter som dina igentligen spelar roll på någon som tycker att graffiti är något han/hon vill hålla på med.

Jag har en polare som tycker att det är onödigt, men att det på samma gång är fint, enda anledningen till att han tycker att det är onödigt är just det faktum att det är olagligt. Samtidigt sitter han på en hårddisk fylld med snodd musik/film som också är ett brott men det tycker han är en självklarhet.

-E
Citera
2008-09-15, 12:54
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embrosio
Nu har inte jag läst så mkt i tråden ramlade bara in, men har läst inlägg som ser ut som dina förut, hört samma åsikter om och om igen. Vi säger att du gillar att klä dig på ett speciellt sett, tex som en poppare. Då kommer jag fram till dig oc säger att du inte kan springa runt och se ut så där i tunnelbanan och att det borde finnas program för att få sånna som dig att inse att dina kläder är otroligt fula.

Skulle du bry dig om vad jag sa?

jo, bara att man som målare påtvingar andra människor kostnader därtill, och förstör synvillorna (för de flesta) som en hel parad "poppare" och inte bara en enda.

självklart skulle han inte bry sig så mycket om vad du sa, gillar man det man gör så fortsätter man nog, så länge man kan stå till svars för sina egna handlingar och anpassa dem efter sin moral är det inga problem (ur personlig synvinkel)...

Citat:
Sen att det inte är samma sak med att klä sig som en idiot och bomba gator och tuben hela tiden, MEN, det ger dig kanske en insikt på hur lite åsikter som dina igentligen spelar roll på någon som tycker att graffiti är något han/hon vill hålla på med..

läs ovan...

Citat:
Jag har en polare som tycker att det är onödigt, men att det på samma gång är fint, enda anledningen till att han tycker att det är onödigt är just det faktum att det är olagligt. Samtidigt sitter han på en hårddisk fylld med snodd musik/film som också är ett brott men det tycker han är en självklarhet.

problemet är att det är olagligt och kostar pengar, är inte det anledningar nog?

hade artisterna och filmmakarna stått för all saneringskostnad på samma sätt som nedladdningen drabbar dem i utebliven lön hade säkert klotter som samhällsproblem legat mycket längre ner i prioriteringsskalan hos politiker och det svenska folket, själviskt men troligtvis sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in