2012-04-17, 09:13
Medlem
LexFus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombasystemet
När man skriver "Kuk" Eller gör ett hakkors så är det ingen tag. En tag är ens namn i graffiti världen. Och när man skriver det namnet som en enklare signatur är det en tag. Men "Hora" I blocko-Style är ingen tag, och ingen graffiti. Lite svårt att förklara kanske..

Men herre jävlar jösses, jag vet vad en tag är. Och nej, jag syftar inte på kuk och hora som återfinns i var och varannan stad. Om det verkligen var en och samma person som hade klottrat kuk i Sveriges samtliga städer skulle jag emellertid blivit smått imponerad. Jag talade om fult klottrade tags, tänker inte ta några konkreta exempel då de inte förtjänar någon som helst uppmärksamhet.

Jag tyckte verkligen att jag var tydlig nog i mitt förra inlägg.
Citera
2012-04-22, 07:31
Medlem
kunglighetens avatar
Vet att många hatar på graff men förstår inte riktigt varför, Visst ni tycker kanske det är fult men förstår endå inte varför man väljer just graff av allt.. Dessutom har graffiti relativt hårt straff med tanke på dess brott, gemför graff och våldtäkt. Graffiti kan man få som högst ungefär 2 år för, våldtäkt säg 6-7år? Har inte riktigt koll på det men mycket mer är det inte. Gemför då brottens skadevärkningar och ni förstår att graffiti har hårdare straff i förhållande till brottet än vad våldtäkt har.
Citera
2012-04-22, 10:25
Medlem
Raktuppianuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungligheten
Vet att många hatar på graff men förstår inte riktigt varför, Visst ni tycker kanske det är fult men förstår endå inte varför man väljer just graff av allt.. Dessutom har graffiti relativt hårt straff med tanke på dess brott, gemför graff och våldtäkt. Graffiti kan man få som högst ungefär 2 år för, våldtäkt säg 6-7år? Har inte riktigt koll på det men mycket mer är det inte. Gemför då brottens skadevärkningar och ni förstår att graffiti har hårdare straff i förhållande till brottet än vad våldtäkt har.
Detta är inte juridik, men ett tips inför framtiden kan vara att kolla upp saker.
https://lagen.nu/1962:700#K12P1

https://lagen.nu/1962:700#K6P1S1
Citera
2012-04-22, 12:11
Medlem
kunglighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktuppianuz
Detta är inte juridik, men ett tips inför framtiden kan vara att kolla upp saker.
https://lagen.nu/1962:700#K12P1

https://lagen.nu/1962:700#K6P1S1
Ursäkta hadde fel på några år, har inte stenkoll på lagen men ni förstår vad jag ville säga med inlägget, att graff straffar sig relativt hårt gemfört med dess skada..
Citera
2012-04-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vandalare
jag bryr mig inte om folk inte tycker om graffiti, för att alla får tycka som dom vill men hellre lite färg på ett fult grått öresundståg eller en vägg, gillar man det inte kan man lika gärna blunda för de för de är ju människor idag endå så bra på att göra
Du och dina jävla öresundståg asså!
Citera
2012-04-27, 03:11
Medlem
Fanellers avatar
Graffiti är coolt som fan om du är bra på det. Det finns ju liksom gränser...
Citera
2012-05-08, 00:27
Medlem
pellesvansloess avatar
Grafitti på rätt sätt kan vara det snyggaste som finns, och är enligt mig en del av kulturen i storstäder.

att gå runt och "tagga" eller annat skit är dock totalt onödigt och bara slöseri på skattepengar att ta bort, klottrarnas tid att måla, och tar upp min tid att läsa. en riktigt fet väggmålning ska det vara, där man ser att den som klottrat verkligen lagt ner sin själ, då blir det mer ett konstverk.

Graffitikonst - Ja
Onödigt Klotter - Nej
Citera
2012-05-16, 02:15
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellesvansloes
Grafitti på rätt sätt kan vara det snyggaste som finns, och är enligt mig en del av kulturen i storstäder.

att gå runt och "tagga" eller annat skit är dock totalt onödigt och bara slöseri på skattepengar att ta bort, klottrarnas tid att måla, och tar upp min tid att läsa. en riktigt fet väggmålning ska det vara, där man ser att den som klottrat verkligen lagt ner sin själ, då blir det mer ett konstverk.

Graffitikonst - Ja
Onödigt Klotter - Nej

Många som inte vågar sig på så feta målningar för att de är så hårda straff. Skulle de inte va något straff alls mildare straff skulle de definitivt va finare målningar. Kan säga att ibland är de svårt att måla under press med. Man vill inte stå för länge, man vill bara få skiten gjord.

Det med skattepengar är ju så sjukt. Alla graffare betalar ju också skatt.

Det jag säger nu kanske är helt orimligt ja vet inte en teori iaf. När de klottras så blir de ju mer jobb eftersom de behövs mer folk som tar bort skiten mer folk som betalar skatt, så de jämnar ju endå ut sig?

Fattar inte hur de kan va något så starkt hat mot något så fint som graffiti. Självklart vill man inte ha sin bil nerklottrad eller så men de är inte graffiti målare som gör sånt det är vandaler.
Citera
2012-05-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Många som inte vågar sig på så feta målningar för att de är så hårda straff. Skulle de inte va något straff alls mildare straff skulle de definitivt va finare målningar. Kan säga att ibland är de svårt att måla under press med. Man vill inte stå för länge, man vill bara få skiten gjord.

Det med skattepengar är ju så sjukt. Alla graffare betalar ju också skatt.

Det jag säger nu kanske är helt orimligt ja vet inte en teori iaf. När de klottras så blir de ju mer jobb eftersom de behövs mer folk som tar bort skiten mer folk som betalar skatt, så de jämnar ju endå ut sig?

Fattar inte hur de kan va något så starkt hat mot något så fint som graffiti. Självklart vill man inte ha sin bil nerklottrad eller så men de är inte graffiti målare som gör sånt det är vandaler.

Lagen säger att det är förbjudet att måla på offentlig och privat egendom, så varför är det egentligen så svårt för så många att acceptera att det helt enkelt är förbjudet, och bara låta bli att måla? Visst kan man kämpa för att få lagliga platser att måla på, men det är ju jävligt underligt att folk gång på gång ska bryta mot lagen bara för att de anser sig ha rätt att måla...
Citera
2012-05-16, 13:03
Medlem
abowbrorsans avatar
Det är roligt att måla och jag gör det enbart för mig själv och mina vänner. Jag är en egoist som inte kan anpassa mig till samhällets regler och moraliska värderingar
Citera
2012-05-18, 01:11
Medlem
sirhectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daige
Lagen säger att det är förbjudet att måla på offentlig och privat egendom, så varför är det egentligen så svårt för så många att acceptera att det helt enkelt är förbjudet, och bara låta bli att måla? Visst kan man kämpa för att få lagliga platser att måla på, men det är ju jävligt underligt att folk gång på gång ska bryta mot lagen bara för att de anser sig ha rätt att måla...
Tror inte så många anser sig ha rätt att göra det, man liksom bara bryr sig inte om att man inte har rätt att göra det.
Citera
2012-05-18, 01:22
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirhector
Tror inte så många anser sig ha rätt att göra det, man liksom bara bryr sig inte om att man inte har rätt att göra det.

Sedan när var lagar alltid lagar? Det har funnits lagar mot kvinnlig rösträtt, mot fri abort, tillåten lobotomering och dödsstraff för inte alls länge sedan i Sverige.. Idag är det tillåtet för företag att "tagga loss" på ta mej fan var enda gathörn.. Lite fria tankar kan sitta gått min vän
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in