2012-11-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
min uppfattning är att ju längre upp i sverige du kommer, desto mer uppskattat är graffiti. även längre ner. jag bor i uppland och i vissa städer här är det mer accepterat medans i andra är det knappt accepterat och saneras ofta (tyvärr bor jag i en sån stad). kan väl bara nämna märsta och alby som har i alla fall en någolunda acceptans eftersom de erbjuder en plats att måla lagligt på.
Jag tror du är inne på rätt spår och allt för ofta handlar det om vad för slags politiskt styre som bestämmer där. Även jag har fått uppfattningen om att mindre städer som ligger ganska när stora städer, i norr, öster, söder och väster, faktiskt har en mer öppen syn på graffiti.

Jag är för lagliga väggar men som jag har fått det berättat för mig känner inte de "lagliga målarna" att de verkligen får lov att måla där då polisen ofta besöker väggarna för att "kolla upp" de som är där och målar. Det kan handla om allt från utfrågningar, identifiering i form av att en målare blir uppmanad att uppge sina personuppgifter till att de blir fotograferade ståendes bredvid sina målningar.

Jag håller med vissa i tråden om att klotter, tags och graffiti är olika saker. De tillhör varandra men är tre helt olika saker. Om klotter uppstår på skolgårdens bollplank förstår jag hur det kan ses som upprörande, om tags uppstår på skolgårdens bollplank kan jag även då förstå hur det kan ses som upprörande men personligen ser jag en mer artistisk ton i det och skulle graffiti uppstå på skolgårdens bollplank hade jag sett det som en positiv sak - sen kan man tala i evigheter om vad som är snygg graffiti och vad som inte är det men saken är den att man kommer aldrig längre än till ordet "smaksak" eller "personlig åsikt".

Är man en seriös målare så har man inga problem att räkna ut att ens målning blir om tyckt om den är formad efter vart den målas, i alla fall när det kommer till känsliga platser som t.ex. skolor. Att måla någonting på en skola som barnen får en positiv känsla av eller/och något som de kan relatera till är ju bara två av de saker jag kommer på i skrivande stund som hade fått en skolgård att se mycket trevligare ut än va de flesta skolgårdar gör idag som är konstnärligt orörda.
Citera
2012-11-17, 16:52
Medlem
janne456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Det är svårt att tro. Hur fick du reda på detta?

Jag känner den ena, har målat med honom.
Citera
2012-11-18, 00:52
Medlem
Rainingbombzs avatar
Ni ska veta att median och SL är dom riktiga bovarna. Dom ljuger så jävla mycket!
Om vi börjar med att säga att det har lagts massor med panels/wholecars etc. under ett år. Så går SL ut till tidningen och säger "Ja det har lagts 60.000 målningar på tuben i år det har vi kommit fram till att det är 60.000000 kronor i sopp korgen. Det kollades upp för något år sen och så klart så kunde man inte komma fram till det rätta svaret och då hade så klart SL gått ut i median för att fånga upp alla svenssons där ute som inte vet riktiga sanningen.
Samma med om en writer skulle åka fast, median skulle ändå gå ut med "Klottrarna har vandaliserat för över 20.000 kronor" fast det egentligen var för exempelvis 10.000 kr. Median går också ofta ut med saker som dom inte vet är säkra men ändå MÅSTE skriva om, för att ja.. dom vill såklart fånga folks blickar och vill bli lästa och vara mer intressanta.

Jag vet om att grammatiken inte var den bästa här, men hoppas ni kan läsa. Är jävligt trött.
Citera
2012-11-18, 02:35
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainingbombz
Ni ska veta att median och SL är dom riktiga bovarna. Dom ljuger så jävla mycket!
Om vi börjar med att säga att det har lagts massor med panels/wholecars etc. under ett år. Så går SL ut till tidningen och säger "Ja det har lagts 60.000 målningar på tuben i år det har vi kommit fram till att det är 60.000000 kronor i sopp korgen. Det kollades upp för något år sen och så klart så kunde man inte komma fram till det rätta svaret och då hade så klart SL gått ut i median för att fånga upp alla svenssons där ute som inte vet riktiga sanningen.
Samma med om en writer skulle åka fast, median skulle ändå gå ut med "Klottrarna har vandaliserat för över 20.000 kronor" fast det egentligen var för exempelvis 10.000 kr. Median går också ofta ut med saker som dom inte vet är säkra men ändå MÅSTE skriva om, för att ja.. dom vill såklart fånga folks blickar och vill bli lästa och vara mer intressanta.

Jag vet om att grammatiken inte var den bästa här, men hoppas ni kan läsa. Är jävligt trött.
du har en poäng här. har själv läst att 2009 kostade klottersaneringen 152 miljoner, nu har det visat sig att det inte stämmer, eftersom de menar skadegörelse, vilket klotter/graffiti rubriceras som. taktiken de använt är att bara skriva klottersanering, det drar troligtvis åt sig större uppmärksamhet, det blir ett argument för politikerna och polisen att använda emot graffiti. och svennsons tror ju självklart oftast på detta, vem vill egentligen granska kostnader för klotter eller graffiti?
även kära Christoffer Järkeborn har sagt någonting om att graffitianmälningarna i stockholm har gått ner från vad jag tror var 46000 till 36000, fast han menar ju Stockholms län men säger Stockholm för att få svenssons att få spader på oss samhällsparasiter till klottrare.

men för att prata mer om lagliga väggar.
problemet här är ju att alliansen anser att vi ska betala för att måla, dvs fixa eget underlag, typ plywood, skräckfilm/plastfolie eller annat. det kan jag gå med på, men varför då fotbollsplaner och lekplatser finnas? de kan väl spela fotboll på sin egna tomt eller bygga en egen lekplats på sin tomt (vet folk som gjort det faktiskt)?
problemet här blir ju att alla inte har råd, plats eller möjlighet av andra skäl till att inte kunna fixa detta själva, då är det fantastiskt att lekplatser/fotbollsplaner finns. det blir ju även mötesplats för barn och ungdomar.

har själv målat mycket på plastfolie, har tyvärr fått dem nedrivna rätt ofta, har kastat ut hundralappar på plast som jag kunde lagt på burkar istället. och då spänner jag oftast upp ytor som är ca 1,5 meter bred och sa 1,2-1,5 meter hög, vilket är en liten yta för graffiti. har ingen möjlighet eller pengar till att fixa plywood och målarfärg för att behandla dem först. skulle behöva spara i månader, på något jag kunde lagt på något vettigare istället. sen hör graffiti hemma på gator, därför bör lagliga väggar finnas för då kan man måla lagligt och ändå vara "äkta".

för att inte göra texten allt för lång, så finns det stora problem för mig, har inte nämnt allt, för att bara få göra något jag tycker är kul. jag gillar inte att måla olagligt längre, egentligen aldrig gillat det (fast att bomba är enligt mig roligare än att måla olagliga målningar).
hade det funnits lagliga väggar i alla städer och orter hade det underlättat för mig och många i min sits och även andra som gärna vill måla lagligt. lagliga väggar ska även vara för konstnärer som sysslar annan konst, men som kanske vill prova göra sin konst på en vägg med sprayfärg eller annat material.

ville i alla fall ge mitt perspektiv på varför lagliga väggar bör finnas. kanske inte hör till personen jag citerar, men hör till tråden.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2012-11-18 kl. 02:48.
Citera
2012-11-18, 21:04
Medlem
Va fan, samhället har ju kommit överens om att graffiti ska vara ett problem, så då är det ett problem.

Jämförelsen med fotbollsplaner tycker jag låter fullt rimligt, men snart kommer nån stolle börja gorma om att fotboll faktiskt inte är olagligt m.m.

Jag är tacksam över att det finns lagliga väggar, verkligen. Men jag tycker ändå att kommunerna kan göra mer.. Kan de bygga stora fotbolls- och hockeyarenor för hundratals miljoner kan de väl fan lägga ner några hundratusen på att ordna en större laglig yta av något slag man kan hålla till på, utan att behöva trängas onödigt mycket.
Citera
2012-11-20, 23:19
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Va fan, samhället har ju kommit överens om att graffiti ska vara ett problem, så då är det ett problem.

Jämförelsen med fotbollsplaner tycker jag låter fullt rimligt, men snart kommer nån stolle börja gorma om att fotboll faktiskt inte är olagligt m.m.

Jag är tacksam över att det finns lagliga väggar, verkligen. Men jag tycker ändå att kommunerna kan göra mer.. Kan de bygga stora fotbolls- och hockeyarenor för hundratals miljoner kan de väl fan lägga ner några hundratusen på att ordna en större laglig yta av något slag man kan hålla till på, utan att behöva trängas onödigt mycket.
Fotboll är olagligt om man spelar på någon annans gräsmatta. Jag får tex. inte ställa mig och kicka boll på din villatomt, eller på ett företags industriområde. Däremot verkar det vara fullt okej att spela boll på allmänna platser såsom parker, stränder och liknande. Därför borde det vara lagligt att klottra på allmänna väggar tycker jag.
Citera
2012-11-21, 07:46
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator

då får de göra så, graffiti är inte olagligt, men gör du det där du inte fått tillstånd blir det olagligt.

anledningen till att jag valde fotbollsplaner är eftersom det är många som efterfrågar sånt, även om de flesta faktiskt inte ens använder dem, men man ger folk som vill på en riktig plan med riktiga mål en chans. tråkigt att vi (särskilt vi som gärna vill måla lagligt) inte får en vägg oftast (blir vanligare och vanligare nu dock, men fortfarande för få).

liksom, detta jävla tjat om att måla dukjävlar, stör mig något enormt på det. vad väljer man, en grusplan med alldeles för stora mål med hål i nätet eller en fin gräsplan med dragna linjer, perfekt storlek på målen och inga hål i nätet? svaret är nog ganska uppenbart. man väljer nog hellre en större vägg än att köpa flera dukar för att göra en målning som inte ens sitter ihop? finns ju dukar som är stora men den störa jag sett är nog ca 1,2 meter bred kanske och 1,2 meter hög möjligtvis. mina pieces brukar vara 2-2,5m breda och ibland 1,5m höga, t.o.m högre ibland.
sen vet jag inte hur många gånger en duk kan målas om, färgen börjar väl spricka efter några lager. lagliga väggar sköts ju om så sådant inte händer.
tragiskt att vi ska betala extra, när det faktiskt ändå är många som skulle uppskatta lagliga väggar (inte bara graffitimålare).

lite intressanta artiklar:
http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/motstand-mot-graffitivaggen-1176641.aspx (läs kommentarerna, särskilt ni som anser att graffiti skapar otrygghet och att folk som inte målar graffiti vill ha lagligaväggar )
http://www.unt.se/sigtunabygden/insandare/mindre-klotter-efter-laglig-vagg-i-marsta-1174197.aspx
Senast redigerad av jagluktarketchup 2012-11-21 kl. 07:53.
Citera
2012-11-24, 10:36
Medlem
Jag vet inte om det har diskuterats förut men jag vill fråga er grafittifolk varför ni anser det vara okej att vandalisera på väggar som inte tillhör er?
Citera
2012-11-24, 11:53
Medlem
addegraffftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexelva
Jag vet inte om det har diskuterats förut men jag vill fråga er grafittifolk varför ni anser det vara okej att vandalisera på väggar som inte tillhör er?

Nästan på samma sätt som att fotbollsplaner är till för alla!
Citera
2012-11-24, 13:46
Medlem
Psykos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexelva
Är det verkligen så hemskt när färgen i en cykeltunnel ändras från grå till te.x grön? Mår du psykiskt dåligt när du går till jobbet pga det? Det är färg på en vägg. Ingenting mer. Att kalla det vandalisering och skadegörelse är fan bara idiotiskt. Visst, jag förstår att folk kanske inte vill ha deras villa, hyreshus eller bil nersprayade. Men hur ofta händer det? Det är faktiskt bara tåg, gångtunnlar och elskåp vi pratar om här och då förstår jag inte varför man ska klaga.
Citera
2012-11-24, 15:00
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykos.
Är det verkligen så hemskt när färgen i en cykeltunnel ändras från grå till te.x grön? Mår du psykiskt dåligt när du går till jobbet pga det? Det är färg på en vägg. Ingenting mer. Att kalla det vandalisering och skadegörelse är fan bara idiotiskt. Visst, jag förstår att folk kanske inte vill ha deras villa, hyreshus eller bil nersprayade. Men hur ofta händer det? Det är faktiskt bara tåg, gångtunnlar och elskåp vi pratar om här och då förstår jag inte varför man ska klaga.
Jag tror att folk hatar det så mycket eftersom de hör att det kostar en jääääävla massa miljoner som dras av skattebetalarna.
Citera
2012-11-24, 16:14
Medlem
Psykos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Jag tror att folk hatar det så mycket eftersom de hör att det kostar en jääääävla massa miljoner som dras av skattebetalarna.
Och då kommer ju frågan, är det verkligen nödvändigt att totalsanera varenda yta i vårat avlånga land som inte är målad i gråskala? Det tycker jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in