Citat:
Jag tror du är inne på rätt spår och allt för ofta handlar det om vad för slags politiskt styre som bestämmer där. Även jag har fått uppfattningen om att mindre städer som ligger ganska när stora städer, i norr, öster, söder och väster, faktiskt har en mer öppen syn på graffiti.
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
min uppfattning är att ju längre upp i sverige du kommer, desto mer uppskattat är graffiti. även längre ner. jag bor i uppland och i vissa städer här är det mer accepterat medans i andra är det knappt accepterat och saneras ofta (tyvärr bor jag i en sån stad). kan väl bara nämna märsta och alby som har i alla fall en någolunda acceptans eftersom de erbjuder en plats att måla lagligt på.
Jag är för lagliga väggar men som jag har fått det berättat för mig känner inte de "lagliga målarna" att de verkligen får lov att måla där då polisen ofta besöker väggarna för att "kolla upp" de som är där och målar. Det kan handla om allt från utfrågningar, identifiering i form av att en målare blir uppmanad att uppge sina personuppgifter till att de blir fotograferade ståendes bredvid sina målningar.
Jag håller med vissa i tråden om att klotter, tags och graffiti är olika saker. De tillhör varandra men är tre helt olika saker. Om klotter uppstår på skolgårdens bollplank förstår jag hur det kan ses som upprörande, om tags uppstår på skolgårdens bollplank kan jag även då förstå hur det kan ses som upprörande men personligen ser jag en mer artistisk ton i det och skulle graffiti uppstå på skolgårdens bollplank hade jag sett det som en positiv sak - sen kan man tala i evigheter om vad som är snygg graffiti och vad som inte är det men saken är den att man kommer aldrig längre än till ordet "smaksak" eller "personlig åsikt".
Är man en seriös målare så har man inga problem att räkna ut att ens målning blir om tyckt om den är formad efter vart den målas, i alla fall när det kommer till känsliga platser som t.ex. skolor. Att måla någonting på en skola som barnen får en positiv känsla av eller/och något som de kan relatera till är ju bara två av de saker jag kommer på i skrivande stund som hade fått en skolgård att se mycket trevligare ut än va de flesta skolgårdar gör idag som är konstnärligt orörda.
)