2012-03-29, 22:45
Medlem
Jag skulle också vilja säga precis som någon sa förut:

Man skiter i vad Svensson tycker, om jag målar för nån annan än mig själv så är det för andra målare.
Debatten om Graffiti är konst eller skadegörelse är rätt ointressant.
Om nån drar pareller med att måla på tåg och att slå sönder en ruta, om ni inte ser nån skillnad så kan ju inte jag tvinga er till att se nån skillnad.

Det är roligt att måla, och se sitt namn rulla genom stan.
Man kan inte tvinga folk till att gilla saker, men jag bor också här.

Jag ser saker när jag åker tunnelbana som sticker i ögonen på mig.
Om jag istället ägde ett företag som sålde vad fan som helst och hade reklam som såg likadan ut (som graffiti) i syfte att tjäna pengar, hade ju ingen ens höjt på ögonbrynen för då hade jag betalat för min plats.

Men vi som målar har inte pengar till att köpa plats, så vi tar den.
Och staden tillhör mig lika mycket som någon annan enda skillnaden är att jag gör nåt åt min omgivning - på mitt sätt.

~Mordaxx
Citera
2012-03-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordaxx

Man skiter i vad Svensson tycker, om jag målar för nån annan än mig själv så är det för andra målare.
Om nån drar pareller med att måla på tåg och att slå sönder en ruta, om ni inte ser nån skillnad så kan ju inte jag tvinga er till att se nån skillnad.

Om jag istället ägde ett företag som sålde vad fan som helst och hade reklam som såg likadan ut (som graffiti) i syfte att tjäna pengar, hade ju ingen ens höjt på ögonbrynen för då hade jag betalat för min plats.

Och staden tillhör mig lika mycket som någon annan enda skillnaden är att jag gör nåt åt min omgivning - på mitt sätt.

~Mordaxx

TIER! Sanna ord
Citera
2012-04-04, 13:52
Medlem
Graffiti och street art är den enda sanna konst som finns! folk ofrar sin framtid/ekonomi samt sina liv för att utföra konsten, och till alla konstnärer där ute om ni vill göra världen änu bättre än vad ni redan gör tippsa folk om tillexempel saker som ni tror folk skulle sluta sova och se världen som den är i graffitin ni gör, dom få konstnärer som jag träffat har alla varit djupa tänkare, jag är tyvär inte målare själv, enda målningen jag gjort var en stor anarkist @ på marken och det sitter kvar än efter snart 10 år, så testa måla på marken det håller ett bra tag! stora onda företag som nestle får ju göra reklam så varför borde inte vi göra reklam för bra saker? Banksys konst är ju k märkt,

Lycka till alla Freedom Writers!!!
Citera
2012-04-05, 14:47
Medlem
Måla på grabbar!
Citera
2012-04-06, 10:54
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordaxx

~Mordaxx
Kopierat från Tier i videon Kobra - Graffiti i underjorden
Citera
2012-04-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombasystemet
Kopierat från Tier i videon Kobra - Graffiti i underjorden
Ja det var så den hette ja!

Tack, har undrat ett tag vad jag hörde det ifrån!
Citera
2012-04-14, 12:37
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexFu
Men hur många "seriösa" graffiti-målare är det procentuellt som färglägger sin omgivning? Kan inte ni seriösa målare ta det på erat ansvar att med övervåld och dödsmord läxa upp klotterligisterna?
Där jag bor finns det enbart förbannade klottermongon som skriver oläsligt skit utan några krusiduller på folks bostadshus, bilar, trottoarer, skyltfönster och fan vet allt. Nej, jag bor definitivt inte i Rosengård eller annat någon plats av den kalibern, tvärsom.

Vidare har jag en fråga till de som bedriver mer seriös verksamhet inom samhällsfärgläggeri.
Händer det att ni råkar på oseriösa skitungar som är på väggar och klottrar under era eskapader och hur bär ni er åt för att tillrättavisa dessa kriminella element? Skulle det händelsevis inte kunna falla på er lott att dödsmörda vederbörande på plats?
Först. Vad är din defination av klotter och graffiti? Som jag ser det är klotter något som p12s skriver med en sprayburk som dom vackert köpt på biltema. Tex. En kuk eller skriver sitt riktiga namn. Graffiti är Tags, Throwups och Pieces. Man skriver sin tag i olika stilar.
Och det är klart att man sett en och annan fjortis sitta i bussen och rista in en kuk med hemmanyckeln, Men varför ska något dö för färg? Även om det är jävligt fult och onödigt så känns det kanske och ta i med att dödshota dom?
Citera
2012-04-16, 08:15
Medlem
LexFus avatar
Citat:
Först. Vad är din defination av klotter och graffiti? Som jag ser det är klotter något som p12s skriver med en sprayburk som dom vackert köpt på biltema. Tex. En kuk eller skriver sitt riktiga namn. Graffiti är Tags, Throwups och Pieces. Man skriver sin tag i olika stilar.
Och det är klart att man sett en och annan fjortis sitta i bussen och rista in en kuk med hemmanyckeln, Men varför ska något dö för färg? Även om det är jävligt fult och onödigt så känns det kanske och ta i med att dödshota dom?

Jag instämmer i din definition. Dock måste jag inflika att tags, då de förekommer i form av klotter. Och då menar jag klotter enligt din definition är inte någonting ovanligt. Detta är någonting som helt klart är lånat från graffittin, men för den sakens skull behöver det inte röra sig om seriösa utövare. Det är tags som mestadels målat amatörmässigt och skiljer sig inte på något sätt från att klottra kuk, rent stilmässigt. På många ställen verkar det gå ut på att spraya sin skitfula tag på det mest urbota korkade stället. Skyltfönster, personbilar, privat egendom. Dessa "tags" återfinns aldrig i något mer seriöst sammanhang och därför kan jag dra den slutsatsen att det är skitungar.

Givetvis var det en överdrift när jag föreslog mord. Det kanske räcker med kirurgiska ingrepp i frontalloben.
Citera
2012-04-16, 19:03
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexFu
Jag instämmer i din definition. Dock måste jag inflika att tags, då de förekommer i form av klotter. Och då menar jag klotter enligt din definition är inte någonting ovanligt. Detta är någonting som helt klart är lånat från graffittin, men för den sakens skull behöver det inte röra sig om seriösa utövare. Det är tags som mestadels målat amatörmässigt och skiljer sig inte på något sätt från att klottra kuk, rent stilmässigt. På många ställen verkar det gå ut på att spraya sin skitfula tag på det mest urbota korkade stället. Skyltfönster, personbilar, privat egendom. Dessa "tags" återfinns aldrig i något mer seriöst sammanhang och därför kan jag dra den slutsatsen att det är skitungar.

Givetvis var det en överdrift när jag föreslog mord. Det kanske räcker med kirurgiska ingrepp i frontalloben.
När man skriver "Kuk" Eller gör ett hakkors så är det ingen tag. En tag är ens namn i graffiti världen. Och när man skriver det namnet som en enklare signatur är det en tag. Men "Hora" I blocko-Style är ingen tag, och ingen graffiti. Lite svårt att förklara kanske..
Citera
2012-04-16, 19:13
Medlem
Citat:
När man skriver "Kuk" Eller gör ett hakkors så är det ingen tag. En tag är ens namn i graffiti världen. Och när man skriver det namnet som en enklare signatur är det en tag. Men "Hora" I blocko-Style är ingen tag, och ingen graffiti. Lite svårt att förklara kanske..

Fast sen klart det finns folk som har "kuk" och "hora" som 1 eller crew. Är rätt säkert på att någonstans lär det ju finnas "kuk crew" eller vad säger du?
Citera
2012-04-16, 19:27
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageKicker
Fast sen klart det finns folk som har "kuk" och "hora" som 1 eller crew. Är rätt säkert på att någonstans lär det ju finnas "kuk crew" eller vad säger du?
Jo... Men det är ju offtast p12s som skriver det, När dom inte kommer på något att skriva. Och det synns ju ganska tydligt om det är en riktig writer som har skrivit det eller en snorunge
Citera
2012-04-16, 19:27
Medlem
Bombasystemets avatar
Dubbel Post
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in