2012-05-18, 09:47
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daige
Lagen säger att det är förbjudet att måla på offentlig och privat egendom, så varför är det egentligen så svårt för så många att acceptera att det helt enkelt är förbjudet, och bara låta bli att måla? Visst kan man kämpa för att få lagliga platser att måla på, men det är ju jävligt underligt att folk gång på gång ska bryta mot lagen bara för att de anser sig ha rätt att måla...
Det finns många lagar folk skiter i dagligen utan att någon bryr sig. Hur vanligt är det inte att köra för fort med bilen? Bara att respektera hastighetsgränbsen ju, den är ju där för att minimera skaderisken. Ändå kör man liiite för snabbt hela tiden, tror inte att du är något undantag om du har en bil.

Folk laddar ner grejer, musik, program, film osv. Det är mot lagen, men inte en käft bryr sig.

Det är ej tillåtet att dricka på allmän plats, av säkerhetsskäl. Ändå knäpper folk bärs överallt utan att nån bryr sig.

Förstår du vad jag menar... "det är ju jävligt underligt att folk gång på gång ska bryta mot lagen bara för att de anser sig ha rätt att måla..." Jadu... folk byter mot lagen överallt för de tycker att de har rätt till det. De flesta klottrare däremot vet att det är olagligt, många är nog välbekanta med vad det kostar att sanera också då de har fått betala skadestånd. Ändå klottras det, man har valt att inte bry sig så mycket om just den lagen för att få utöva sin hobby.
Citera
2012-05-18, 13:24
Medlem
Salames avatar
Alla som sneglar och höjer näven mot reklam och kallar det för ondskan själv; hur mycket bättre är det att lägga sitt namn överallt som en reklam för sig själv? Är budskapen ens värd att uppvisas eller finns det ens någon vettig budskap? Vad gör den så mycket bättre än alla andras, bara för att den är min?

Är det någon som har fått en tillfredsställande svar på dessa frågor? Jag älskar att måla, men jag vet att jag själv kan inte rättfärdiga det till andra utan tar fram några klyschiga ursäkter.
Citera
2012-05-26, 19:58
Medlem
netcasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame
Alla som sneglar och höjer näven mot reklam och kallar det för ondskan själv; hur mycket bättre är det att lägga sitt namn överallt som en reklam för sig själv? Är budskapen ens värd att uppvisas eller finns det ens någon vettig budskap? Vad gör den så mycket bättre än alla andras, bara för att den är min?

Är det någon som har fått en tillfredsställande svar på dessa frågor? Jag älskar att måla, men jag vet att jag själv kan inte rättfärdiga det till andra utan tar fram några klyschiga ursäkter.

Jag antar väll att man inte försöker "manipulera" folk till att köpa saker när man drar en tag.
Har aldrig funderat över det hela, även trots att jag drar "men klotter är som reklam, bara att man inte betalat för det"-argumentet ett flertal gånger när jag var yngre.
Personligen så tycker jag båda delarna är okej, vilket utesluter mig från "höja näven mot reklamen"-gänget.
Citera
2012-05-27, 17:07
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame

Att kritisera reklam är inte samma sak för mig som att rättfärdiga klottrande. Det är bara tänkt att problematisera svennebanan-tänket kring klotter och det offentliga rummet.

Jag tror man försöker försvara klottrandet från början, men för många slutar det i att man 1. vet att det egentligen är fel men 2. skiter i det högaktningsfullt.
Citera
2012-06-06, 01:34
Medlem
Oides avatar
Jag gillar förslaget med lagliga väggar. Västerås tycks få en laglig vägg nu; http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/74710_434875833197488_223690127649394_1625805_2523 28344_n.jpg
Citera
2012-06-06, 01:48
Bannlyst
Håller med TS här, visst klotter är fult men en del grafitti är ju rätt skön iaf. Men vare det inte bättre att måla där man fått tillåtelse, eller varför inte på sitt eget hus (om man har ett)

Att spreja ner någon annans ägodelar är fel.
Citera
2012-06-06, 23:51
Medlem
AN-94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Håller med TS här, visst klotter är fult men en del grafitti är ju rätt skön iaf. Men vare det inte bättre att måla där man fått tillåtelse, eller varför inte på sitt eget hus (om man har ett)

Att spreja ner någon annans ägodelar är fel.

Men nu är grejen såhär, vi graffitimålare "sprejjar" inte på privat egendom.

För många målare är det så att man målar olagligt just för kicken och spänningen, alltså ditt argument med att måla på lagliga väggar funkar inte. Vi vill att det ska vara olagligt, annars skulle det vara skittråkigt...
Citera
2012-06-07, 00:00
Medlem
Neroxxs avatar
Ja, vad ska man tycka.
Det finns många som målar väldigt snyggt, dock finnes det ännu fler som inte gör ett vidare jobb.

Även fast jag inte stödjer detta så förstår man dock att det inte är måleriet i sig som är grejen.
Kicken av att det är olagligt ligger som en åder i kulturen, det som får de flesta att göra detta antar jag.

Skulle man tex ha vissa spots där det skulle vara lagligt att måla skulle folk fortfarande skita i detta.
Antar att en del av detta försvinner när man har varit med ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av AN-94

För många målare är det så att man målar olagligt just för kicken och spänningen, alltså ditt argument med att måla på lagliga väggar funkar inte. Vi vill att det ska vara olagligt, annars skulle det vara skittråkigt...

Om man skulle legalisera all målning överallt, skulle du då sluta måla?
Senast redigerad av Neroxx 2012-06-07 kl. 00:02.
Citera
2012-06-07, 07:50
Medlem
AN-94s avatar
Citat:
Om man skulle legalisera all målning överallt, skulle du då sluta måla?

Ja
Citera
2012-06-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN-94
Ja

Så ni målar för att det är förbjudet, för att folk blir förbannade och för att det stjäl pengar från kommuner och fastighetsägare som vill klottersanera? Alltså...

Kan ni bara göra något VETTIGT istället???
Citera
2012-06-07, 15:50
Medlem
trippinballzs avatar
Citat:
Så ni målar för att det är förbjudet, för att folk blir förbannade och för att det stjäl pengar från kommuner och fastighetsägare som vill klottersanera? Alltså...

Nu talar ju inte AN-94 för alla målare precis.
Men visst, många gör det för att "förstöra" och just för att det är ett adrenalinfyllt brott. Sen finns det också en hel del målare som gör det för kreativiteten och konstens skull, liksom mer som ett intresse för själva kulturen och dess charm (för det finns faktiskt en charm i det hela).

Oftast är det väl en kombination med lite av varje.
Citera
2012-06-07, 17:53
Medlem
AN-94s avatar
Citat:

Kan ni bara göra något VETTIGT istället???

Jag talar inte för alla målare men för en del iallafall. Jag har alltid gillat att måla, rita sen jag var liten. Började inte med graffiti just för det olagliga utan i början var det för konsten, men sen upptäckte man hur spännande och adrenalinfyllt det är. Så just nu är det en kombination, både för konsten och för spänningen/adrenalinet.

Vet dock inte varför men gillar också förstörelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in