2011-06-17, 19:37
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Detta jävla taggandet är ju en del av graffitin men visst, man kan ju välja vart man vill lägga sin "kråka" så att säga och man behöver inte angripa statyer eller husfasader etc vilket är för mig helt obegripligt att vissa gör. Men sen så finns det ju folk till allt, förmodligen så är det mest snorungar med damp som bombar överallt utan en eftertanke.

Helt obegripligt? Njä visst jag gör det inte men känns ofta som en väldigt lockande tanke att bara köra på helt ohämmat....
Citera
2011-06-21, 17:40
Medlem
Förstår mig inte på folk som säger att klottra på en privatbil borde vare uteslutet för klottrare för att sedan tycka det är okej när en skåpbil/minilastbil ser ut så här: http://www.fotolog.com/malmoecity/101204809
Skåpbilen skulle lika gärna kunna vara ägd av en privatperson,men det är ju ingen vanlig bil så den är ju bara att köra på...
Citera
2011-06-21, 17:45
Medlem
De som vräker ur sig sådant borde kanske kolla upp varje specifikt regnr innan de går loss. Enklast är att inte vräka ur sig något alls.
Citera
2011-06-24, 12:24
Medlem
Bäver_s avatar
Jävla skit asså.
Citera
2011-06-24, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quetal
Förstår mig inte på folk som säger att klottra på en privatbil borde vare uteslutet för klottrare för att sedan tycka det är okej när en skåpbil/minilastbil ser ut så här: http://www.fotolog.com/malmoecity/101204809
Skåpbilen skulle lika gärna kunna vara ägd av en privatperson,men det är ju ingen vanlig bil så den är ju bara att köra på...

Privatbilar är väl okej om det är stora stadsjeepar.
Citera
2011-07-14, 18:51
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Absolut är åsikter subjektiva. Men i detta fallet måste det ändå anses att ägaren till prylen ni målar har veto gällande om de anser att sakens värde minskar. För många företag och i övrigt ute i samhället är det viktigt att se hel och ren ut. Det inger ett visst förtroende vilket i sig kan innebära framgång av olika slag(gott rykte, ökad försäljning osv).

Men vi är åter tillbaka på respekten. Såg i någon tråd att det var en målare eller liknande som hade skapat några hyenor i betong vid Stureplan. Med ditt resonemang skulle det vara helt ok att måla om dem, kanske måla dig lite slagord, kukar, fascistiska eller nazistiska symboler för man har ju ändå inte förstört dem på något sätt. det är fortfarande betonghyenor.

Byter tråd.

Om ägaren är staten då?

Men om vi säger så här; om majoriteten var stora välarbetade målningar skulle du ha något större problem med det?
Citera
2011-07-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Det kallas det offentliga rummet av en anledning. Det finns mycket som påtvingas oss i just det offentliga rummet, och då syftar jag framför allt på reklam. Reklam i tidningar, på internet och TV kan vi välja själva om vi vill se eller inte. Vi kan installera Adblock, gå ifrån TVn när det blir reklam eller låta bli att köpa en tidning. Det gäller inte med den reklam vi påtvingas på våra gator och torg.

Vad är skillnaden? Både graffitimålaren och reklamköparen har ett budskap, skillnaden är dock att det sistnämnde har råd att köpa utrymmet. Därför kan man säga att vi graffitimålare tar vår plats.

Din liknelse håller inte, vi har aldrig lekt läkare. Vi har bara vistats i det offentliga rummet; samt lämnat vårt avtryck. Detta har människan gjort i alla tider.

Dessutom betalas dessa väggar med våra egna skattepengar. Att vi väljer att förändra vår omgivning är faktiskt väldigt demokratiskt: Det finns ingenting som hindrar dig från att köpa en burk med sprayfärg och måla allt du ser i en enhetlig färg, om det passar dig bättre. Observera också att jag säger "vår" omgivning, för det är precis det som det här handlar om. De flesta graffare målar inte på privat egendom eftersom att ägaren aldrig bett om det, det är dessutom kränker det den personliga sfären. Men vårt gemensamma utrymme kan du aldrig hindra mig från att ta tillbaka.

Vi har helt enkelt respekt för människor som dig, som inte vill ha tags på sina vardagsrumsfönster utan obekymrat vill blicka ut över tillvaron. Därför färgar vi den egendom som vi alla äger tillsammans.

Jag tycker egentligen inte det finns några bra förklaringar/ursäkter till att det är ok sätta sin tag lite vart man vill, även om det är i det offentliga rummet eftersom 99 % av befolkningen inte vill ha det så. Men jag är själv målare sedan 90-talet och jag var ute och bombade i stan senaste i natt, men jag försöker aldrig försvara det jag gör, jag vet att det är fel egentligen men jag kör på endå, sen så är det ju inte så mycket pengar det handlar om endå, det går miljarder till massa annat som är onödigt, har Sverige råd att ge bort 30 miljarder om året i bistånd så har de fan råd med graffitin också, det är ingen ursäkt utan bara så jag ser det.
Citera
2011-07-15, 12:35
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failarn
Jag tycker egentligen inte det finns några bra förklaringar/ursäkter till att det är ok sätta sin tag lite vart man vill, även om det är i det offentliga rummet eftersom 99 % av befolkningen inte vill ha det så. Men jag är själv målare sedan 90-talet och jag var ute och bombade i stan senaste i natt, men jag försöker aldrig försvara det jag gör, jag vet att det är fel egentligen men jag kör på endå, sen så är det ju inte så mycket pengar det handlar om endå, det går miljarder till massa annat som är onödigt, har Sverige råd att ge bort 30 miljarder om året i bistånd så har de fan råd med graffitin också, det är ingen ursäkt utan bara så jag ser det.

Så är det. Även om det jag tidigare skrev är helt sant finns det egentligen inga rimliga argument för bombing. Det går helt enkelt inte att försvara. Jag gör det ändå. Bite me.
Citera
2011-07-15, 18:48
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat.
Ni kan väl för fan kolla i vilken avdelning ni postar innan ni vräker ur er att ni är emot mygg och kungahuset. Idioter!
//mod
Citera
2011-07-26, 11:10
Medlem
Mazors avatar
Aldrig haft några problem alls med graffitimålare och alltid tyckt att shyssta målningar livar upp betong (tags är dock det fulaste som finns). Detta tills jag vaknade upp och såg att någon sprayat på min privata bil - nu hatar jag alla som går runt och bombar. Kul med 6000kr i självrisk och höjda försäkringspremier för oss som inte har råd med det.

Dra alla över en kam? Ja och nej, men händelser som dessa ger en förutfattade meningar och varje gång jag ser någon på stan med sprayburkar så kommer jag att tänka; "kanske är det idioten som fick för sig att förstöra min bil".
Citera
2011-07-26, 16:27
Medlem
bloodysamurais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazor
Aldrig haft några problem alls med graffitimålare och alltid tyckt att shyssta målningar livar upp betong (tags är dock det fulaste som finns). Detta tills jag vaknade upp och såg att någon sprayat på min privata bil - nu hatar jag alla som går runt och bombar. Kul med 6000kr i självrisk och höjda försäkringspremier för oss som inte har råd med det.

Dra alla över en kam? Ja och nej, men händelser som dessa ger en förutfattade meningar och varje gång jag ser någon på stan med sprayburkar så kommer jag att tänka; "kanske är det idioten som fick för sig att förstöra min bil".

Ungefär så känner jag mot alla bilförare efter att någon körde ihjäl en god vän och smet.
Citera
2011-08-29, 19:03
Medlem
BebbenJohanssons avatar
Tja, tror jag lägger detta inlägg rätt..

Jag har senaste tiden börjat tänka lite på vad som är okej att klottra på och inte, alla kommer väl till en sådan punkt inom graffitin.

Jag har ingen "fuck the system" mentalitet som många töntar här verkar ha.
Jag har svårt att rättfärdiga vissa saker, tex:
Hyreshus
- Förut tänkte jag alltid - äh de har råd att sanera, de giriga asen.. Man har ju hört om vilken vinst hyresbolagen går med.
Men allvarligt talat, vem tror ni får betala i långa loppet? Jo, människorna som bor i hyreshuset. Pengarna tas knappast från bolagets kassa om utgifterna ökas, hyrorna höjs för gästerna.
Svårt att rättfärdiga det då.

När jag tänker efter har jag svårt att rättfärdiga något klotter överhuvudtaget, allt drabbar den lilla människan. De rika som bestämmer utnyttjar läget så att de kan få lika mer.
Ni förstår mina tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in