Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Det kallas det offentliga rummet av en anledning. Det finns mycket som påtvingas oss i just det offentliga rummet, och då syftar jag framför allt på reklam. Reklam i tidningar, på internet och TV kan vi välja själva om vi vill se eller inte. Vi kan installera Adblock, gå ifrån TVn när det blir reklam eller låta bli att köpa en tidning. Det gäller inte med den reklam vi påtvingas på våra gator och torg.
Vad är skillnaden? Både graffitimålaren och reklamköparen har ett budskap, skillnaden är dock att det sistnämnde har råd att köpa utrymmet. Därför kan man säga att vi graffitimålare tar vår plats.
Din liknelse håller inte, vi har aldrig lekt läkare. Vi har bara vistats i det offentliga rummet; samt lämnat vårt avtryck. Detta har människan gjort i alla tider.
Dessutom betalas dessa väggar med våra egna skattepengar. Att vi väljer att förändra vår omgivning är faktiskt väldigt demokratiskt: Det finns ingenting som hindrar dig från att köpa en burk med sprayfärg och måla allt du ser i en enhetlig färg, om det passar dig bättre. Observera också att jag säger "vår" omgivning, för det är precis det som det här handlar om. De flesta graffare målar inte på privat egendom eftersom att ägaren aldrig bett om det, det är dessutom kränker det den personliga sfären. Men vårt gemensamma utrymme kan du aldrig hindra mig från att ta tillbaka.
Vi har helt enkelt respekt för människor som dig, som inte vill ha tags på sina vardagsrumsfönster utan obekymrat vill blicka ut över tillvaron. Därför färgar vi den egendom som vi alla äger tillsammans.
Jag tycker egentligen inte det finns några bra förklaringar/ursäkter till att det är ok sätta sin tag lite vart man vill, även om det är i det offentliga rummet eftersom 99 % av befolkningen inte vill ha det så. Men jag är själv målare sedan 90-talet och jag var ute och bombade i stan senaste i natt, men jag försöker aldrig försvara det jag gör, jag vet att det är fel egentligen men jag kör på endå, sen så är det ju inte så mycket pengar det handlar om endå, det går miljarder till massa annat som är onödigt, har Sverige råd att ge bort 30 miljarder om året i bistånd så har de fan råd med graffitin också, det är ingen ursäkt utan bara så jag ser det.