2010-09-08, 21:01
Medlem
Zicks avatar
Hur är en vägg fulare med klotter på? Med klotter på kan man iallafall spekulera om varför målaren la signaturen/budskapet just där och vad han/hon menar med det.

Förövrigt är det en hel kultur bakom det. Inte bara "en ful signatur". Du kanske inte förstår den men folk som är insatta gör det oftast.
Citera
2010-09-09, 01:54
Medlem
ischs avatar
Slänger på lite ny ved på den eviga brasan.

isch, mod
Citera
2010-09-10, 18:52
Medlem
Ärligt talat - jag stör mig på vad de flesta säger när det gäller till exempel politik, men jag.. är inte mot deras rätt att uttrycka det för den sakens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av vitraev
Det verkar som jag trampat på några ömma tår här. Hade inte kunnat ana att ni skulle ta det så personligt. När nu allt fler börjar skriva om att det hela handlar om att skapa sig en identitet och och höja sin status bland sina gelikar blir det svårt att komma någon längre vart. Vad vi idag vet är att den breda allmänheten överlag ogillar och stör sig på gatukonsten. Nedklottrade betongväggar saneras eller målas över med ursprunglig grå färg.

Självklart ska man ha med i beräkningarna att er tid att sätta något vettigt på väggarna är begränsad. Men det är väl ytterst tveksamt om ni skulle ha målat något annat om tid fanns med tanke på att det handlar om status och inte konsten i sig. Om det är några man skulle tillåta måla väggar så det de med genuint intresse av gatukonsten; de som inte söker bekräftelse genom sin konst. Då hade man troligtvis fått se riktigt underhållande motiv istället för mediokra signaturer.
Citera
2010-10-17, 12:37
Medlem
RyssJävels avatar
Graffiti - Egotripp

Många graffiti målare försvarar sin vandalism med att det handlar om konst. De ger uttryck för den lilla konstnären i sig och folk skall vara glada att de får möjligheten att titta på det de har skapat. "Klart det är bättre med en grym målning på en ful vägg!" - Ja, kanske det.

Men vad är det Ni målar egentligen? Det handlar oftast inte om att få fram ett snyggt motiv. Ett fint landskap eller exempelvis en humoristisk figur som är anknuten till just det område. Nej, det handlar om för det mesta om att klottra Ert "nick".

Jag vågar påstå att graffiti målare inte är konstnärer, utan är egotrippade klottrare som skall visa sig vara störst, bäst och vackrast. Det här med konst är bara sekundärt för er. När målade ni någonting senast som inte var "Pelle wäs here!" i ormliknande bokstäver?
Citera
2010-10-17, 12:48
Medlem
david-brents avatar
folk som bara taggar kan väl knappast kalla det dom gör för konst? om dom gör det så ljuger dom. där jag bor finns det inte många riktiga graffiti målare..
Citera
2010-10-17, 12:57
Medlem
Soepas avatar
Sen den där bilen taggad tråden kom upp, så har massa svenssons börjat skriva i detta forum, men det finns redan en för och emot tråd.

Men som sagt, många målar graffiti för att synas, men vissa som gör det är duktiga målare, vissa är sämre och vissa är helt värdelösa på måla.

Sen finns det de som vill måla för konstens skull, för graffiti är en konstform enligt mig (stod t.o.m i tidningen Misstänkt att sålänge graffiti målas lagligt, är det kons, håller dock inte med om det helt).

Tags kallar jag inte för konst, men de kan vara snygga också, men även fula.
Citera
2010-10-17, 13:01
Medlem
Zicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-brent
folk som bara taggar kan väl knappast kalla det dom gör för konst? om dom gör det så ljuger dom. där jag bor finns det inte många riktiga graffiti målare..
Vad som är konst är ju upp till betraktaren, och man har ju trots allt skapat sin tag, så det är ju inget man kan ljuga om.
Citera
2010-10-17, 13:02
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Jag vågar påstå att graffiti målare inte är konstnärer, utan är egotrippade klottrare som skall visa sig vara störst, bäst och vackrast. Det här med konst är bara sekundärt för er. När målade ni någonting senast som inte var "Pelle wäs here!" i ormliknande bokstäver?

Att skriva sin tag på en vägg i någon rolig stil/färg är väl exakt lika mycket konst som att sälja en enfärgad tavla för 8 miljoner. Man kan inte definiera konst ur egen synvinkel. Själv kan jag anse att vissa är konstnärer och vissa inte. Både tags och helmålade väggar kan vara konstnärligt, dock så håller jag med om att allt inte håller måttet. Men det finns även folk som inte håller måttet som målar på vanliga dukar eller skapar snirkliga skulpturer.

Ingen kan egentligen bestämma vad som är konst eller inte.

Ps.
Om detta är en för-eller mot tråd så finns det redan en sådan.
Ds.
Citera
2010-10-17, 13:27
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Men vad är det Ni målar egentligen? Det handlar oftast inte om att få fram ett snyggt motiv. Ett fint landskap eller exempelvis en humoristisk figur som är anknuten till just det område.

För mig: jo det är precis vad det är. Jag skulle gärna visa ett par foton men jag har en ny dator och alla bilder är på den andra, får återkomma.

Citat:

Ett par dagar sedan tror jag...

Sen bara för att du inte gillar det betyder det inte att det inte är konst, däremot kanske det är dålig konst enligt dig.
Citera
2010-10-17, 13:31
Medlem
Bäver_s avatar
Jakinte göra konst konst sit jek skadegorelse gor.
Citera
2010-10-17, 14:12
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Många graffiti målare försvarar sin vandalism med att det handlar om konst. De ger uttryck för den lilla konstnären i sig och folk skall vara glada att de får möjligheten att titta på det de har skapat. "Klart det är bättre med en grym målning på en ful vägg!" - Ja, kanske det.

Men vad är det Ni målar egentligen? Det handlar oftast inte om att få fram ett snyggt motiv. Ett fint landskap eller exempelvis en humoristisk figur som är anknuten till just det område. Nej, det handlar om för det mesta om att klottra Ert "nick".

Men herregud människa, vad har du för definition av konst egentligen?!

Citat:
Art is the product or process of deliberately arranging symbolic elements in a way that influences and affects the senses, emotions, and/or intellect. It encompasses a diverse range of human activities, creations, and modes of expression, including music, literature, film, photography, sculpture, and paintings. The meaning of art is explored in a branch of philosophy known as aesthetics and even disciplines such as history and psychoanalysis analyze its relationship with humans and generations.

Traditionally, the term art was used to refer to any skill or mastery. This conception changed during the Romantic period, when art came to be seen as "a special faculty of the human mind to be classified with religion and science".[1] Generally, art is made with the intention of stimulating thoughts and emotions.

Med andra ord, bara för att man inte målar skogslandskap eller fula characters så betyder det inte att det inte är konst. Att du eller någon annan inte gillar skiten gör det inte heller till icke-konst.

Graffiti är ju en estetisk uttrycksform, alltså är det konst. Men det säger du ju även själv:

Citat:
Jag vågar påstå att graffiti målare inte är konstnärer, utan är egotrippade klottrare som skall visa sig vara störst, bäst och vackrast.

Vad tror du konventionella konstformer syftar till egentligen?

Sedan tror jag inte att särskilt många målare försöker försvara sin graff genom att tolka in massa djup och skit i det, det är det andra som gör. Det många graffare menar är väl snarare att de inte ser sig själva som vandalister. De målar inte för att förstöra utan för att de älskar graffitiscenen.

Sedan finns det faktiskt en jävla massa trådar om detta redan, både om graffitins natur, graffitins vara eller inte vara, och hurvida graffiti är konst eller inte.
Senast redigerad av Utopia. 2010-10-17 kl. 14:14.
Citera
2010-10-17, 14:12
Medlem
parkråttas avatar
Jag gillar att se min tag överallt, så lite ego handlar det nog om allt. Sen ser jag mig inte som konstnär heller. Jag gillar att måla på papper, duk, vägg, skåpbil och de flesta andra ställen du kan tänka dig, sen vill jag fota det och sitta och titta på bilderna ett halvår senare med en fet och några bira liksom.

Som svar på din sista fråga, så senast igår, gjorde jag en seriefigur på ett godståg. Men det är ju bara klotter, fult, bajs, skit HATA KLOTTRARE NACKSKOTT osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in