2023-08-11, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
En sak du måste veta med SL är att även om deras utgifter skulle gå ned till 0 kr skulle de fortfarande höja biljettpriserna och öka kontrollantnärvaron för de svin hela bunten.
Detta. Vinstmaximera är en del av planen.

Jag har kostat SL mycket pengar genom åren. Faktiskt en bra tröst när man sitter fast i deras eviga trafikproblem.

Klottrat på deras skit hela mitt liv, kommer säkert fortsätta tills jag dör.

Klotter kostar inte, sanering kostar och man måste inte sanera.

OnT: Jävligt värt. Jag betalar nog mer skatt än de flesta luffare här på Flashback. Jag bekostar era komplikationer från övervikt, diabetes och annat skit. Mitt klotter är en droppe i havet.
Citera
2023-08-11, 13:21
Avslutad
Såg en svensk gubbe stå och titta på när hans son/barnbarn klottra i en tunnel när jag var ute och jogga, han vågade inte möta min blick men det syntes på kroppsspråket att han visste att det var fel, funderade på att ringa snuten men grabben såg inte ut att vara äldre än 12, så bortkastad tid. Min uppfattning är att det är barn som "håller på" och de kan nog inte svara på detta forum i och med åldersgränsen.
Citera
2023-08-11, 13:25
Medlem
Room531s avatar
Angående buffande på betong t.ex, är det inte billigare att bara ta en roller med grå färg över folks verk? Eller bara lpta va om det inte ser helt fördjävligt ut

Såna platser är ok tycker jag om det ska klassas lite konst eller tags elskåp, betongtunnlar osv.

Tåg.. ja jag vet inte, inte för mig men kan inte låta bli att gilla en drös med tågmålar filmer. Volume 2 är bland de bättre jag sett, https://m.youtube.com/watch?v=QXlA3MeKfb4 man kan fatta grejen, som en sport, katt och råtta lek, lite äventyr och en hel del adrenalin!
Citera
2023-08-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tycker ni det är värt, ni som håller på?
Ni tror inte dom pengarna hade vart bättre att lägga på något annat som lägre priser?

Varför kan ni inte gå ihop och köpa en fastighet som ni kan kladda sönder?

Eller kladda på en duk?

Sthlm stad hade under många år nolltolerans mot grafitti vilket medförde att lagliga alternativ omöjliggjordes. Sen ska man ju inte förneka att det i grafittikulturen ingår att "klottra" där det inte är tillåtet, vilket är förklaringen till varför det inte målas på duk. Vidare är det som tidigare användare nämnt inget som drabbar oss resenärer, vi kommer oavsett se ökande biljettpriser oavsett om SL:s entreprenörer som de gärna skyller på inte sköter sitt uppdrag.
Därav tycker jag det är skönt att se att de har kostnader såsom klotter och graffitisanering. Sen vette fan, om någon döms till att betala ett skadestånd på 20miljoner förstår åtminstone inte jag varför man skulle sluta om man nu gör något man tycker är kul.

Billigast vore det väl om man tillät folk göra schyssta målningar få skulle då klottra ner dessa. Sen är det klart att vi inte ska acceptera skadegörelse men frågan är inte så enkel som du tycks tro.
Citera
2023-08-11, 13:38
Medlem
holmiums avatar
Eftersom Sverige av idag är en utpräglad "broken windows-ekonomi", så antar jag att det endast bör ses som positivt i likhet med all annan verksamhet i landet som inte skapar något av värde.
Citera
2023-08-11, 13:42
Medlem
Sen kan man ju fundera på den påstådda kostnaden om nästan 300.000kr/dag. Är det möjligtvis en riktigt dålig upphandling som är bakomliggande?
Citera
2023-08-11, 14:26
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Angående buffande på betong t.ex, är det inte billigare att bara ta en roller med grå färg över folks verk? Eller bara lpta va om det inte ser helt fördjävligt ut

Såna platser är ok tycker jag om det ska klassas lite konst eller tags elskåp, betongtunnlar osv.

Tåg.. ja jag vet inte, inte för mig men kan inte låta bli att gilla en drös med tågmålar filmer. Volume 2 är bland de bättre jag sett, https://m.youtube.com/watch?v=QXlA3MeKfb4 man kan fatta grejen, som en sport, katt och råtta lek, lite äventyr och en hel del adrenalin!

Stockholm sabotage är riktigt bra också.

OnT: Jag gillar klotter och graffiti, så jag har inget emot det.
Citera
2023-08-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tycker ni det är värt, ni som håller på?
Ni tror inte dom pengarna hade vart bättre att lägga på något annat som lägre priser?

Varför kan ni inte gå ihop och köpa en fastighet som ni kan kladda sönder?

Eller kladda på en duk?

Eller rita på ett papper! Eller varför inte lära sig Photoshop och rita där.

Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
En sak du måste veta med SL är att även om deras utgifter skulle gå ned till 0 kr skulle de fortfarande höja biljettpriserna och öka kontrollantnärvaron för de svin hela bunten.

Ja målet för SL är att erbjuda en bra lokaltrafik. Stockholm har landets mest prisvärda kollektivtrafik!
Nu måste Regionen skjuta till mer pengar som skulle kunna gå till annat som sjukvård men jag tror inte du förstår hur det hänger ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Jag har kostat SL mycket pengar genom åren. Faktiskt en bra tröst när man sitter fast i deras eviga trafikproblem.

OnT: Jävligt värt. Jag betalar nog mer skatt än de flesta luffare här på Flashback. Jag bekostar era komplikationer från övervikt, diabetes och annat skit. Mitt klotter är en droppe i havet.

Går SL med vinst lämnas pengarna tillbaka till Regionen som då kan gå till sjukvård och linkande.
En dag kommer du också bli sjuk och kanske kommer du till insikt då hur fel du har.

Sen vet jag av egen erfarenhet att operatörerna åt SL gör jobbet att köra tåg och bussar bättre och effektivare än när det låg direkt under beställaren SL.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Såg en svensk gubbe stå och titta på när hans son/barnbarn klottra i en tunnel när jag var ute och jogga, han vågade inte möta min blick men det syntes på kroppsspråket att han visste att det var fel, funderade på att ringa snuten men grabben såg inte ut att vara äldre än 12, så bortkastad tid. Min uppfattning är att det är barn som "håller på" och de kan nog inte svara på detta forum i och med åldersgränsen.

Många som klottrar idag är 35+.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Sen kan man ju fundera på den påstådda kostnaden om nästan 300.000kr/dag. Är det möjligtvis en riktigt dålig upphandling som är bakomliggande?
Är nog betydligt mer om man räknar in vad det kostar för resenärerna.

Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Stockholm sabotage är riktigt bra också.

OnT: Jag gillar klotter och graffiti, så jag har inget emot det.

Ända tills du blir sen för att ett tåg eller en buss har blivit inställd för sabotage.
Citera
2023-08-11, 15:11
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ända tills du blir sen för att ett tåg eller en buss har blivit inställd för sabotage.

Skulle fortfarande inte bry mig
Citera
2023-08-11, 15:24
Medlem
grekkoz1s avatar
Tunnelbanan ägs utav Region Stockholm
https://www.regionstockholm.se/om-regionstockholm/ekonomi/Ekonominyheter/Behallare-for-ekonominyheter/2023/02/region-stockholms-bokslutskommunike-2022/
"Region Stockholm redovisar ett resultat på 4 965 miljoner kronor 2022. Det budgeterade resultatet var 142 miljoner kronor"
100miljoner kronor ifrån 4.96miljarder är 2,1%.
"Den främsta förklaringen till det positiva resultatet är högre samlade skatteintäkter som översteg budget med 3 072 miljoner kronor."

"Resultatet påverkades negativt av att biljettintäkterna i kollektivtrafiken blev 1 757 miljoner lägre än budgeterat, till följd av ett lägre resande efter pandemin. Dessutom ingår 765 miljoner kronor i utfallet som avser merkostnader inom hälso- och sjukvården för att hantera covid-19."

"Pensionskostnaderna väntas öka med 4,5 miljarder kronor under 2023. Vidare minskar intäkterna när de riktade statsbidragen kopplade till pandemin försvinner."

Sanering och rengöring under 12 månader, ja.. prislappen är helt klart värt det.
Citera
2023-08-11, 16:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531

Problemet är att färgen flagnar efter några år och då ser det ännu jävligaste ut än om de låtit grafittin vara.
Citera
2023-08-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Diabetes? Klotter? Visst, om man självmant skurit ut sin bukspottskörtel. Övervikt och klotter? Nja, knappt där heller. Tyvärr måste man ta bort klotter annars kommer folk med samma hjärnkapacitet som du att klottra ännu mer, en form av broken windows-theory.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in