2011-06-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag kan tycka graffti är helt OK om motiven är välgjorda och platsen är någon bro, viadukt, mur, kulvert eller dylikt som ändå bara är en trist betongyta. Det är lite kreativt och har ofta ett visst estetiskt och konstnärligt värde.

Däremot hatar jag sprayfärg på husfasader, statyer, tåg, stationer och liknande allmänna platser. Vad är vitsen med att sätta en tag på en nyputsad husfasad eller statysockel? Det ser ju bara slummigt och sjabbigt ut! Dessutom verkar en tag inbjuda till än mer sprayande, vilket i sin tur gör att hela området blir nedklottrat, skräpigt och förslummat.

Det ser inte bara sjabbigt ut, det ger även allmänna vibbar av laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället.

Min fråga till er graffare: vad driver er? Är det bara allmän förstörelselusta, spänningen i att göra något förbjudet eller någon slags revirmarkering?

Så kom igen med era motargument nu, graffare!

Tycker du sammanfattar ganska bra.. vid en given tidpunkt bryr man sig inte helt enkelt, jag mot samhället typ.. man pajar saker, kastar skräp bredvid papperskorgen, dricker öl på allmän plats, up yours! helt enkelt.. många som sysslar med graffiti och streetart delar dock helt din uppfattning, var sak har sin plats. jag föredrar graffiti i redan nergångna miljöer, rostiga godståg och smutsig betong är en bra kontrast till starka färger.
Citera
2011-06-16, 23:26
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Min fråga till er graffare: vad driver er?

tja...
Citat:
laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället

+ att man känner sig riktigt jävla cool.

Citera
2011-06-16, 23:28
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Tycker du sammanfattar ganska bra.. vid en given tidpunkt bryr man sig inte helt enkelt, jag mot samhället typ.. man pajar saker, kastar skräp bredvid papperskorgen, dricker öl på allmän plats, up yours! helt enkelt.. många som sysslar med graffiti och streetart delar dock helt din uppfattning, var sak har sin plats. jag föredrar graffiti i redan nergångna miljöer, rostiga godståg och smutsig betong är en bra kontrast till starka färger.

Du låter resonabel - men varför resonerar inte alla graffare som du? Att göra snygga "målningar" på trista betongytor uppskattas av mig, men detta jävla taggande, fy fan....
Citera
2011-06-16, 23:35
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Edit: Får väl dra någon halvdan flum filosofi här: En tom vägg är just tom, den saknar liv eller glöd, det finns inget intressant med den. inga känslor. Att sätta sin tag där är ett sätt att kämpa mot döden genom att ge väggen liv, väcka känslor och fylla tomrummet.
Citera
2011-06-16, 23:43
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Edit: Får väl dra någon halvdan flum filosofi här: En tom vägg är just tom, den saknar liv eller glöd, det finns inget intressant med den. inga känslor. Att sätta sin tag där är ett sätt att kämpa mot döden genom att ge väggen liv, väcka känslor och fylla tomrummet.

Det kan jag förstå, men varför satsar man inte på trista betongväggar (som det finns hur mycket som helst av) utan på typ nyrustade historiska byggnader?
Citera
2011-06-16, 23:52
Medlem
ischs avatar
Klipp & klistra

isch, mod
Citera
2011-06-16, 23:58
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Du låter resonabel - men varför resonerar inte alla graffare som du? Att göra snygga "målningar" på trista betongytor uppskattas av mig, men detta jävla taggande, fy fan....
Alla kan inte gilla allt. Skönhet är subjektivt, som sagts. Jag tycker inte folksamskrapan är så jävla snygg, men jag accepterar att den är där.
Citera
2011-06-17, 00:37
Medlem
Citat:

De flesta som tänker som jag målar där det inte stör, vi tar inga risker och syns heller inte så mycket.. Har man en ide om att ta sitt namn till en högre nivå så måste man synas och då kanske man tycker att det är värt att ta en del shame för att nå fame.. många nybörjare har heller ingen koll på vart de tagar, sprejar hejvilt utan eftertanke.. en estetiskt tilltalande tag på en vältänkt yta kan sitta i 20 år, 200 tags på privata husfasader är med största sannolikhet bortglömda i morgon..
Citera
2011-06-17, 03:00
Medlem
Citat:
Det kan jag förstå, men varför satsar man inte på trista betongväggar (som det finns hur mycket som helst av) utan på typ nyrustade historiska byggnader?

För att många klottrare är idioter.
Citera
2011-06-17, 15:47
Medlem
FYFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBystrom
För att många klottrare är idioter.
Väldigt många "vanliga personer" är idioter också du vet...
Citera
2011-06-17, 17:34
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

Vissa gör det, vissa gör det inte. Alla är inte likadana.
Citera
2011-06-17, 18:16
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:

Detta jävla taggandet är ju en del av graffitin men visst, man kan ju välja vart man vill lägga sin "kråka" så att säga och man behöver inte angripa statyer eller husfasader etc vilket är för mig helt obegripligt att vissa gör. Men sen så finns det ju folk till allt, förmodligen så är det mest snorungar med damp som bombar överallt utan en eftertanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in