Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag kan tycka graffti är helt OK om motiven är välgjorda och platsen är någon bro, viadukt, mur, kulvert eller dylikt som ändå bara är en trist betongyta. Det är lite kreativt och har ofta ett visst estetiskt och konstnärligt värde.
Däremot hatar jag sprayfärg på husfasader, statyer, tåg, stationer och liknande allmänna platser. Vad är vitsen med att sätta en tag på en nyputsad husfasad eller statysockel? Det ser ju bara slummigt och sjabbigt ut! Dessutom verkar en tag inbjuda till än mer sprayande, vilket i sin tur gör att hela området blir nedklottrat, skräpigt och förslummat.
Det ser inte bara sjabbigt ut, det ger även allmänna vibbar av laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället.
Min fråga till er graffare: vad driver er? Är det bara allmän förstörelselusta, spänningen i att göra något förbjudet eller någon slags revirmarkering?
Så kom igen med era motargument nu, graffare!
Däremot hatar jag sprayfärg på husfasader, statyer, tåg, stationer och liknande allmänna platser. Vad är vitsen med att sätta en tag på en nyputsad husfasad eller statysockel? Det ser ju bara slummigt och sjabbigt ut! Dessutom verkar en tag inbjuda till än mer sprayande, vilket i sin tur gör att hela området blir nedklottrat, skräpigt och förslummat.
Det ser inte bara sjabbigt ut, det ger även allmänna vibbar av laglöshet, respektlöshet, missnöje och hat mot samhället.
Min fråga till er graffare: vad driver er? Är det bara allmän förstörelselusta, spänningen i att göra något förbjudet eller någon slags revirmarkering?
Så kom igen med era motargument nu, graffare!

Tycker du sammanfattar ganska bra.. vid en given tidpunkt bryr man sig inte helt enkelt, jag mot samhället typ.. man pajar saker, kastar skräp bredvid papperskorgen, dricker öl på allmän plats, up yours! helt enkelt.. många som sysslar med graffiti och streetart delar dock helt din uppfattning, var sak har sin plats. jag föredrar graffiti i redan nergångna miljöer, rostiga godståg och smutsig betong är en bra kontrast till starka färger.