2016-11-12, 17:04
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Bakterier har växt där och bildat koldioxid. Har den förvarats kallt så är det förmodligen inga farliga bakterier, men det kan lukta och smaka illa om det är så mycket bakterier
Tack för snabbt svar!
Citera
2016-11-12, 21:42
Medlem
Hur länge håller sig stekt fisk i kylen? Jag har kolja infryst som har legat i kylen 4 dagar. Kan jag äta den?
Citera
2016-11-13, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge håller sig stekt fisk i kylen? Jag har kolja infryst som har legat i kylen 4 dagar. Kan jag äta den?

Är det stekt fisk som frysts och nu tinas i kylen??? Det låter ju i så fall ganska vidrigt!
Citera
2016-11-13, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är det stekt fisk som frysts och nu tinas i kylen??? Det låter ju i så fall ganska vidrigt!
Den låg 4 dagar i kylen innan jag frös in den.
Citera
2016-11-13, 13:21
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Den låg 4 dagar i kylen innan jag frös in den.

Spontant känns det som det inte ska vara några problem.
Var fisken färsk eller frusen innan du tillagade den? Jag brukar undvika att frysa samma maträtt två gånger.
Citera
2016-11-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Spontant känns det som det inte ska vara några problem.
Var fisken färsk eller frusen innan du tillagade den? Jag brukar undvika att frysa samma maträtt två gånger.

Den var tillagad men hade inte varit fryst innan.

Men när jag tog upp och åt av den fick jag en förfärlig diarre. Det är därför jag undrar om jag hellre bör kasta den än äta den.

Det kan ju ha varit av något annat, menar jag.
Senast redigerad av Hiitsme 2016-11-13 kl. 15:00.
Citera
2016-11-13, 23:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den var tillagad men hade inte varit fryst innan.

Men när jag tog upp och åt av den fick jag en förfärlig diarre. Det är därför jag undrar om jag hellre bör kasta den än äta den.

Det kan ju ha varit av något annat, menar jag.
Hade jag fått diarre av någon mat så skulle jag knappast äta mer av den. Kan ju vara någon annat möjligen men jag skulle inte chansa om jag blivit dålig av något.
Citera
2016-11-14, 00:32
Bannlyst
Taco köttfärs legat i plastburk i 4 dagar i kyl. Slänga?
Citera
2016-11-14, 03:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
Taco köttfärs legat i plastburk i 4 dagar i kyl. Slänga?

Äta!
Citera
2016-11-14, 10:16
Jag gjorde bort mig och glömde en hel gryta chili con carne på vasken igår kväll. Det är en rejäl gryta som var tänkt att räcka ett par dagar som matlåda och sånt. Tog den av spisen 20.00 igår, åt en portion, ställde den på avsvalning och glömde helt enkelt bort den. Såg den 05.30 i morse när jag klev upp. Det är alltså 9 timmar i rumstemperatur. Går den att äta?

Ingredienser är bönor, blandfärs, lök paprika och sånt. Inga specialingredienser med konstig hållbarhet utan det där standardtjafset som man vanligen häller i chili. Det jag främst tänker på är så att inte köttet har tagit stryk av rumstemperaturen. Vad tror ni?

Nu står den i kylen i väntan på Flashbacks dom...
Citera
2016-11-14, 11:13
Medlem
Grytor i rumstemperatur är ingen bra idé, Clostridium perfringens växer där:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...00110-0042.pdf
Citera
2016-11-14, 12:30
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Jag gjorde bort mig och glömde en hel gryta chili con carne på vasken igår kväll. Det är en rejäl gryta som var tänkt att räcka ett par dagar som matlåda och sånt. Tog den av spisen 20.00 igår, åt en portion, ställde den på avsvalning och glömde helt enkelt bort den. Såg den 05.30 i morse när jag klev upp. Det är alltså 9 timmar i rumstemperatur. Går den att äta?

Ingredienser är bönor, blandfärs, lök paprika och sånt. Inga specialingredienser med konstig hållbarhet utan det där standardtjafset som man vanligen häller i chili. Det jag främst tänker på är så att inte köttet har tagit stryk av rumstemperaturen. Vad tror ni?

Nu står den i kylen i väntan på Flashbacks dom...

Inga problem om du äter upp allt idag. Även om hållbarheten blir kortare på längre sikt.

Skulle dock frysa in den i portionspåsar illa kvickt och ta upp efter behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in