2010-03-16, 19:52
Medlem
Burboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Öppna påsen, kolla och lukta. Sådana där produkter består ju mest av E-nr så hållbarheten är inget större problem där.

På en av mina gamla arbetsplatser har de på en hylla en semla med grädde och allt som har stått där i snart tio år och den ser nybakad ut än idag.

Tack för tipset, var inget fel på den. Den öppnade påsen smakade däremot sur mjölk...
Citera
2010-03-17, 19:34
Medlem
Aenglunds avatar
(lite sent nu, men bra att veta vad som händer)

1. Den har legat i kylen i 2-3veckor.
2. Det har varit fryst.
3. Den var bruten.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan du precisera dessa punkter:

1. Har köttet legat i kyl sedan augusti 2009 eller bara de senaste 2-3 veckorna?

2. Har köttet varit fryst innan det placerades i kyl (förmodligen för 2-3 veckor sedan)?

3. Förstår jag det rätt att förpackningen var bruten?

~Paul~
Citera
2010-03-19, 11:51
Medlem
firstclassriots avatar
Glömde en tacopaj ute över natten (deg, körrfärssås, cremefraiche, tomat, lök typ). Har satt in den i kylen nu. Den stod ute i typ 9-11 timmar. Går den att äta?
Citera
2010-03-19, 13:51
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstclassriot
Glömde en tacopaj ute över natten (deg, körrfärssås, cremefraiche, tomat, lök typ). Har satt in den i kylen nu. Den stod ute i typ 9-11 timmar. Går den att äta?

Ja, det skulle jag tro.
Citera
2010-03-19, 14:08
Medlem
firstclassriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Ja, det skulle jag tro.

Testade innan jag fått svar i tråden och den smakade förträffligt.
Citera
2010-03-21, 12:22
Medlem
100apor.ses avatar
vad tror ni om detta case då:

gjorde en gräddig & god köttfärs igår kväll vid 20 tiden....la resterna i plastlådor vid 22 tiden, men lät dom stå kvar ute för att kallna. Glömde givetvis att stoppa in dessa i frysen innan jag la mig, så detta skedda kl 10 i morse, mao stod det ute i 12 timmar....
Citera
2010-03-21, 13:06
Medlem
Olympiuss avatar
Min erfarenhet är också att mat håller för mer än vad man kan tro.

Så sent som i förgår lagade jag mat med grädde som gick ut den 6e mars, det var delicious.

Äter massor med gammal mat då jag jobbar med mat nu, så om något går ut käkar jag det. Idag åt jag yoghurt som gick ut den 19e.

Fast om yoghurten hade stått i rumstemperatur i 7 timmar vet jag inte om jag hade käkat den. Som sagt, smakar eller luktar det illa, stå över. Det är min strategi =)
Citera
2010-03-22, 13:20
Medlem
afugglass avatar
Hamburgare bäst före 7/3 och Frisco Bröd bäst före 1/3, båda har legat i frysen hela tiden går detta att tillaga och äta?
Citera
2010-03-22, 13:24
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afugglas
Hamburgare bäst före 7/3 och Frisco Bröd bäst före 1/3, båda har legat i frysen hela tiden går detta att tillaga och äta?

Ja det är lugnt!
Citera
2010-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afugglas

Vad tror du egentligen frysen är till för, kan en sak vara att bibehålla varors färskhet måntro ?
Citera
2010-03-22, 18:10
Medlem
Har lite lövbiff som ligger på upptining på diskbänken. Köttet luktar lite unket , går det att käka eller är det bara att kassera?
Citera
2010-03-22, 18:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Har lite lövbiff som ligger på upptining på diskbänken. Köttet luktar lite unket , går det att käka eller är det bara att kassera?

Om det inte luktar bra skulle jag kassera det. Smaken kommer inte att vara bättre. Svårt att göra en bedömning så här förstås. Beror ju på hur och hur mycket köttet luktar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in