2015-11-03, 08:06
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
"Bör konsumeras inom 5 dagar efter öppnad förpackning", är det samma sak som "sista förbrukningsdag" eller "bäst före"? Står på ett skinkpaket.

Nej det är inte samma. Finns ju liknande produkter som t.ex juice som inte står kyld. Den håller i många månader men när den väl är öppnad så ska den förvaras svalt och drickas upp inom en vecka eller nåt. Tror det är syret som gör maten dålig när du väl öppnat den.

Borde finnas ett bäst före datum på din skinka med, den gäller när skinkan är oöppnad.

Inte 100% säker på skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdag men jag har alltid uppfattat det som/trott att bäst före är sånt du har på t.ex mjölk där den är 100% garanterad att vara fräsch till det datumet men efter det är det osäkert, mjölk kan ju hålla rätt länge efter datum (framförallt fetare mjölk). Sista förbrukningsdag är sånt man ser på t.ex kött som inte ska ätas efter det gått ut då det kan bildas bakterier som är skadliga. Men det är min tolkning, du får nog googla eller nåt för att vara säker
Citera
2015-11-05, 20:55
Medlem
En allmän fråga angående detta med hållbarhet och bäst före-datum. Hur kommer det sig att potatis och rotfrukter (t.ex. morötter) har så kort bäst före-datum på förpackningen (brukar oftast vara några veckor från att de hamnar i butiken)? Gäller detta endast om de förvaras i rumstemperatur istället för i t.ex. kylskåp? Jag åt senast idag morötter som jag haft i kylen sen förra vintern och det var inget fel på dem.
Citera
2015-11-06, 03:40
Medlem
Hur länge kan tacopaj hålla sig i frysen? Den är infrusen i mitten av juli i år.
Citera
2015-11-06, 10:29
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge kan tacopaj hålla sig i frysen? Den är infrusen i mitten av juli i år.
Något år borde inte vara något problem. Taco borde ju betyda nötkött som brukar hålla sig bra.
Citera
2015-11-06, 16:25
Medlem
irrblosss avatar
Hur länge kan en tinad Frödinge Pecan Pie tänkas hålla sig i kylen? Förvaras i -18 grader står det, och tinad vara behandlas som färskvara typ - vilket innebär vad? Ett par dagar i kylen?
Citera
2015-11-07, 14:20
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur länge kan en tinad Frödinge Pecan Pie tänkas hålla sig i kylen? Förvaras i -18 grader står det, och tinad vara behandlas som färskvara typ - vilket innebär vad? Ett par dagar i kylen?
Ett par dagar i kylskåp är inga problem.
Citera
2015-11-07, 21:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur länge håller sig pepparkakor i en öppnad burk med lock?
Citera
2015-11-07, 22:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur länge håller sig pepparkakor i en öppnad burk med lock?
Tills de blir invaderade av mjölbaggar väl? Ett par år är nog inga problem skulle jag tro iaf...
Citera
2015-11-15, 16:11
Medlem
Lämnade hemmagjorda köttbullar på nötfärs stående i rumstemperatur under natten. Köttbullarna var nerpackade i en matlåda, de var fruktansvärt goda och jag vill inte slänga dem. Är det lugnt att äta dessa?
Citera
2015-11-15, 17:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyphemus
Lämnade hemmagjorda köttbullar på nötfärs stående i rumstemperatur under natten. Köttbullarna var nerpackade i en matlåda, de var fruktansvärt goda och jag vill inte slänga dem. Är det lugnt att äta dessa?

Tveklöst.
Citera
2015-11-16, 20:30
Medlem
Vad använde du för odlingsmedium och för odlingsförhållanden när du bestämde bakteriehalten i köttet?
Citera
2015-11-17, 13:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Vad använde du för odlingsmedium och för odlingsförhållanden när du bestämde bakteriehalten i köttet?
Vad syftar du på här? Hemma har man väl inte tillgång till något laboratorium utan normalt är det väl smak och luktsinnet man använder då skämd mat brukar smaka pyton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in