2014-12-15, 21:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Damn you autocorrect!

Okej, så det är bättre att låta den ligga kvar fram till kokningen än att försöka avbryta processen och mellanfrysa. Just nu ser det inte ut som att jag hinner göra något med den innan lördag, då blir det en vecka i lake. Men blir det verkligen saltare ju längre den ligger? Det känns ju som att enzymerna borde brytas ner betydligt snabbare och att köttet och saltet går i balans på bara några timmar med tanke på hur fort osomosprocessen egentligen är.
Ja, det blir saltare ju längre det ligger. Kan inget om kemin bakom det hela, men vet av erfarenhet att det förhåller sig så. Jag gillar dock kött som fått rimma lite längre tid, så för mig så får det gärna ligga för länge än för kort tid. Ju längre desto vackrare färg, och desto bättre rimmad konsistens.
Citera
2014-12-16, 12:00
Medlem
Har 2 oöppnade baconpaket i kylen, det ena gick ut 28e nov o den andra 5e dec. Är det lugnt o steka upp?
Citera
2014-12-16, 12:02
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Har 2 oöppnade baconpaket i kylen, det ena gick ut 28e nov o den andra 5e dec. Är det lugnt o steka upp?

Jag hade inte tvekat att äta upp. Hur kallt har du i kylen?
Citera
2014-12-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag hade inte tvekat att äta upp. Hur kallt har du i kylen?

4.5 grader
Citera
2014-12-16, 12:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Bacon är fett fläsk, och tro mig, har det härsknat så känner du det på lukten. Går inte att missa.
Luktar det fräscht och gott, så är det bara att steka och äta.
Citera
2014-12-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Bacon är fett fläsk, och tro mig, har det härsknat så känner du det på lukten. Går inte att missa.

Vet du hur länge bacon kan hålla utan att härskna i en kyl?
Citera
2014-12-16, 12:56
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Vet du hur länge bacon kan hålla utan att härskna i en kyl?
Omöjligt att svara på.
Beror på hur salt det är, om det är rökt eller bara behandlat med rökarom, hur det har hanterats innan vaccumering, hur kylkedja har varit, och hur kallt du har i din kyl. Deras bäst före-datum är dock satta med mycket god marginal, så det blir helt plötsligt inte oätligt bara för att det har passerats. Lukta och smaka.
Citera
2014-12-16, 17:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Har sett bacon många gånger ha sämre smak och konsistens redan innan bästföredatumet, förvarat i 1grad kylskåp.

Baconet blir gulfärgad i stekningen och inte brynt.
Citera
2014-12-16, 17:57
Medlem
skippers avatar
Lite off topic men jag är jävligt less på de sladdriga tunna skivorna grissida som med rökarom plötsligt får kallas bacon. Här saknas det lite ordning och namnskydd kan jag tycka.
Citera
2014-12-17, 22:32
Medlem
Matyoghurt som gick ut den 9:e? Luktar inget i alla fall och har stått oöppnad i kylen hela tiden.

Edit: om jag jämför med en ny så är den gamla mer vattnig och små klumpar. Men vafan, skulle gammal yoghurt bli min undergång, nej.
Senast redigerad av Knycken 2014-12-17 kl. 23:17.
Citera
2014-12-17, 22:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Matyoghurt som gick ut den 9:e? Luktar inget i alla fall och har stått oöppnad i kylen hela tiden.

Edit: om jag jämför med en ny så är den gamla mer vattnig och små klumpar. Men vafan, skulle gamal yoghurt bli min undergång, nej.
Nej, du kan i princip aldrig bli sjuk på gammal mjölkmat, då de saknar sjukdomsframkallande bakterier (de är pastöriserade). Så länge förpackningen är oöppnad är det lugnt så länge det smakar gott och ser fräscht ut. Jag bakar ofta på gammal fil och yoghurt om jag tycker jag inte längre vill äta den som den är.
Citera
2014-12-18, 23:46
Medlem
Fick tag i lite olika ostar och diverse varor nu i jul av mitt jobb och undrar om man bör oroa sig för att äta dom. De som finns är lite lax i olika former, skivad o i bit. Sedan även julost/mögelost/ädelost/en korv, hovmästarsås osv... Tänkte lite på om man kan lita på hur det förvarats då det möjligtvis legat i rumstemperatur nån dag eller så, bör jag oroa mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in