2018-05-25, 18:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Du tinade i 2.5 dygn? heh

Nästa gång du ordnar kyckling - så ta den från frysen - in i kylskåpet - så är den tinad när du kommer hem från arbetet.

Japp, men stämmer det att tjejen i TS har tinat i enbart kylskåp som har +2 grader, är 2,5 dygn okej bakteriemässigt. (Gränsen brukar vara tre dygn). Men själv brukar jag också lägga produkter som ska tinas antingen kvällen före eller samma morgon i kylen. Har inte blivit sjuk än. (Inte av egen matlagning i alla fall).
Citera
2018-05-25, 18:46
Medlem
StigAllans avatar
Köp Kalaskyckling är mitt tips för frysta kycklingfiléer, blir inget sölande med "marinad" då.
Smaken brukar var bra dessutom.
ICA Basic kycklingfilé är något som väljs bort automatiskt för mig.
Citera
2018-05-25, 18:51
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
ICA-basic är väl importkyckling från tveksamt land med tveksamt ursprung och marinerad i salmonella.. Men om vi åsidosätter detta, så lagar du till (upphettar) den ordentligt och tillräckligt länge, köttet ska ha minst +70 grader C, så är det antagligen safe. Jag förutsätter då fryskedjan innan kycklingen hamnade hos dig var obruten.
-Stek kycklingen minst i 20-30-minutert.

Sannolikt är det helt safe. (Maskindiska dock allt som varit i kontakt med den råa kycklingen i 70 grader. Kör inte något "eco-program".)

Smaklig måltid!

ICA Basic är det som tidigare såldes under namnet Euroshopper. Ett försök av ICA att sätta en lite finare etikett på samma ruttna skit! Undvik!
Citera
2018-05-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp, men stämmer det att tjejen i TS har tinat i enbart kylskåp som har +2 grader, är 2,5 dygn okej bakteriemässigt. (Gränsen brukar vara tre dygn). Men själv brukar jag också lägga produkter som ska tinas antingen kvällen före eller samma morgon i kylen. Har inte blivit sjuk än. (Inte av egen matlagning i alla fall).

Jo det är säkert helt ok bakteriemässigt.

Men att ät så gammal kött när man inte lever under krigsliknande förhållande är kriminellt i sig.
Citera
2018-05-25, 18:55
Medlem
4yoonlys avatar
Satan vad skumt... satt och funderade på detta själv då jag hört av någon annan hur lätt man blir sjuk av kyckling "dålig" sådan av en kompis som blir det ibland. Han köper dock inte någon fryst kyckling utan "färsk" och fin. Själv har jag köpt ICA Basic i ett par år. Iofs äter jag den aldrig "icke genomstekt". Jag sköljer av kniven i (60 gradigt vatten) samt diskar skärbrädan med lite diskmedel.

Har aldrig någonsin haft några problem, när vi pratade om det sade han detta är troligen för den blivit fryst (och den han äter har det inte). Frysning tar nog död på en del salmonella (om inte allt?).

Men är det en "skit" kyckling... ja utan tvekan, men tror risken att faktiskt bli smittad är hyffsat låg.

Någon gång för länge sedan köpte jag också något lågprismärke ifrån ett annat företag och när jag öppnade den luktade det skit... Det såg hyfsat ut men luktade apa... slängde allt direkt.

Hur som helst satt jag och funderade på hur hygienisk jag är och hur hygienisk jag troligen borde vara... Just med tanke på att jag kör kyckling ganska ofta. Antar att tagen jag blir smittad så kommer jag ändra mina någorlunda o-hygieniska vanor. Men har inte hänt hittills på så där 30 år...

Men om jag bjuder på mat till någon så tänker jag både 1 och 2 gånger extra och är väldigt noga...
Citera
2018-05-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du har alltså väntat hela två dagar på att tillaga laxen? Jag hade kasserat ögonaböj.

Det stämmer. Tanken var att göra utsikterna och förutsättningarna för en lyckad, hälsosam måltid så dåliga som möjligt, för att göra en potentiell hjältebragd desto större, ifall det lyckas...

Nej men allvarligt, soppan är färdig nu och det blir till att äta den. Ifall jag inte återkommer senast imorgon bitti med uppföljning kring hur det gått vet ni i sådana fall var jag tagit vägen – från livet genom döden till den andra sidan.
Citera
2018-05-25, 20:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det stämmer. Tanken var att göra utsikterna och förutsättningarna för en lyckad, hälsosam måltid så dåliga som möjligt, för att göra en potentiell hjältebragd desto större, ifall det lyckas...

Nej men allvarligt, soppan är färdig nu och det blir till att äta den. Ifall jag inte återkommer senast imorgon bitti med uppföljning kring hur det gått vet ni i sådana fall var jag tagit vägen – från livet genom döden till den andra sidan.
Är du död i morgon så beror det garanterat inte på laxen ifall inte någon illvillig person förgiftat den med arsenik eller stryknin förståss. Bakterierna orsakar på sin höjd lite magsjuka.
Citera
2018-05-25, 20:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Du tinade i 2.5 dygn? heh

Nästa gång du ordnar kyckling - så ta den från frysen - in i kylskåpet - så är den tinad när du kommer hem från arbetet.
Då har du alldeles för varmt i din kyl!
Citera
2018-05-25, 21:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Då har du alldeles för varmt i din kyl!

Japp, du har rätt i detta också, "Zepo".. Tar minst 24 timmar att tina en fryst vara i kylen, och beroende på varans beskaffenhet, så gör man givetvis olika:

1) Kvällen innan, ta ut från frys och lägg i kyl.
2) Morgonen innan jobbet, så lägg i frysens "svaldel" om varan fortfarande är "stelfrusen" på morgonen, alternativt lägg i rumstemp tills man är hemma från jobbet efter en arbetsdag. Tillaga genast vid hemkomst, ska vi säga klockan 17?

Sedan finns det också moderna mikrovågsugnar, som kan lösa problemen hyfsat bra om man lägger in det frysta, väljer "auto defrost", tar typ en halvtimme. -Men bäst är givetvis att "läsa på lite"/skaffa erfarenhet om hur man tinar upp frysta varor, speciellt känsliga sådana som kyckling..
Citera
2018-05-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är du död i morgon så beror det garanterat inte på laxen ifall inte någon illvillig person förgiftat den med arsenik eller stryknin förståss. Bakterierna orsakar på sin höjd lite magsjuka.

Hehe, ja jag skämtade lite bara.

Hursomhelst, såhär en två timmar efter middagen mår jag prima. Skönt!

Och tack för de råd och kommentarer som jag fick. Alltid givande att få andras blick på sådant här!
Citera
2018-05-27, 14:29
Medlem
Har haft köttbullar öppnad packet-påse. Nu vart jag sugen på att steka köttbullar och vissa av köttbularna har fått någon form av potatisfärgade fläckar på sig. Lite gulaktig.

Betyder det att jag bör låta bli att äta de?

Tack på förhand!
Citera
2018-05-27, 16:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Har haft köttbullar öppnad packet-påse. Nu vart jag sugen på att steka köttbullar och vissa av köttbularna har fått någon form av potatisfärgade fläckar på sig. Lite gulaktig.

Betyder det att jag bör låta bli att äta de?

Tack på förhand!
Kan vara fett som trängt ut. Är det något värre som t ex mögel på borde det lukta illa så luktar det som vanligt när du steker så är det nog bara fett som trängt ut och då bör det vara lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in