2012-06-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Handlar inte bara om färgen utan lukta på den istället. Den blir brun av andra orsaker än att den är för gammal.
Tack för svar!

Jag brynte på den, men tyckte mig ana en suspekt lukt så jag hivade den i soptunnan!
Citera
2012-06-05, 11:15
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Handlar inte bara om färgen utan lukta på den istället. Den blir brun av andra orsaker än att den är för gammal.
men vakuum packad köttfärs luktar ju fans moster?
Citera
2012-06-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
men vakuum packad köttfärs luktar ju fans moster?
Ibland ja. Köpte en storpack nötfärs (tysk) härom dagen. Det fullkomligen stank när jag stekte den, ändå var det 4-5 dagar kvar på datumet...
Den smakade bra när den var kryddad och färdigstekt men odören hängde kvar i hela lägenheten i en hel dag...
Citera
2012-06-06, 11:51
Medlem
Hur känsligt är gamla ägg? Har ett par ägg vars bäst-före gick ut den 15 maj.

De har förvarats i kylskåp sedan införskaffning. Kan man äta?
Citera
2012-06-06, 11:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience

Jodå, och går det inte kommer du att märka det om du knäcker dom före tillagning
Citera
2012-06-06, 11:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Lär inte vara några problem, du kommer märka på doften annars ;p
Citera
2012-06-06, 12:22
Medlem
Citat:

Bäst föredatum på ägg gäller om de förvaras i rumstemperatur. I kylskåp (som de flesta normala människor i i-länder använder sig av) håller de ytterligare flera veckor.
Citera
2012-06-06, 14:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Du märker direkt när du knäcker det om det är dåligt. Vill du spy av doften så är det dåligt.

annars så gör ett vattentest. Fyll en bunke eller skål eller kastrull eller rentav ett större glas med vanligt vatten ur kran. Lägg i ägget. Sjunker det så är det fint, flyter det så skulle jag se till att det inte går sönder i närheten av någon jag gillar.
Citera
2012-06-08, 09:53
Medlem
Jag handlade igår kväll mjölk, grädde och ost men glömde påsen inför dörren och gick och la mig. Kan man använda sakerna trots att de stått (oöppnade) i rumsremperatur 10 timmar? Testade att hälla mjölken i kaffe nu och det verkade funka, luktade inget konstigt och skar sig inte.
Citera
2012-06-08, 10:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catty
Jag handlade igår kväll mjölk, grädde och ost men glömde påsen inför dörren och gick och la mig. Kan man använda sakerna trots att de stått (oöppnade) i rumsremperatur 10 timmar? Testade att hälla mjölken i kaffe nu och det verkade funka, luktade inget konstigt och skar sig inte.

Det går nog bra. Du märker om det är fel på produkterna.
Citera
2012-06-08, 17:27
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Just nu skulle jag inte oroa mig. Dock bör du inte längre lita på "bäst före-datumet" som står, speciellt inte på mjölken eller grädden. Osten skulle jag inte oroa mig för, den märker du klart och tydligt om den blir dålig. (det gör man ganska bra med mjölk och grädde med, men det brukar vara tydligare med ost).
Citera
2012-06-08, 17:33
Medlem
Citat:

Det är lugnt. Du känner väl på lukten om det är ätbart eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in