2012-06-04, 15:14
Medlem
Inom 3 månader för bästa smak, men kan ligga i frysen upp till 1 år utan att bli dåligt, med tanke på vakumförpackningen.
Citera
2012-06-04, 15:17
Medlem
endures avatar
3 månader för fet fisk, 6 månader för mager fisk. 3 månader fläskkött, 6 månader magert kött.

En tumregel med modifikationer.
Citera
2012-06-04, 15:26
Medlem
snyggturbans avatar
Hur blir det om man fryser in hemmagjord panerad fisk? Funkar det?
Citera
2012-06-04, 15:55
Medlem
Leskys avatar
Hm.

Det här köttet finns endast att köpa Juni-Augusti, så jag hade tänkt hamstra in så det räckte resterande 9 månader

Men det verkar som jag får nöja mig att köpa till för tiden mellan September-Oktober då med andra ord?
Citera
2012-06-04, 15:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofxdisco
Hittade sirap längst in i skafferiet har inte tänkt använda den men blev fundersam på hur många år den kan ha på nacken. Hoppas på att någon kan hjälpa mig!
Den saknar datumstämpel, men har noterat gamla konsum loggan på prislappen:

http://i50.tinypic.com/2ufd8i0.jpg
http://i47.tinypic.com/2nbhcev.jpg
Asg fan antikvitetsvärde på den flaskan den ska du fan inte slänga bort utan spara den eller ge bort den till någon som vill spara den inför framtiden.
Gamla behållare kan ju va populära, finns ju dom som försöker återskapa gårdagens butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
Hur blir det om man fryser in hemmagjord panerad fisk? Funkar det?
Paneringen tror jag kan bli lite degig men annars borde det funka, fiskpinnar funkar ju att frysa in och sälja i matbutikerna
Citera
2012-06-04, 17:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Godmiddag.

Hur länge håller sig grillskiva av karre (Allmans) om man fryser in det omedelbart?

Enligt förpackningen är utgångsdatum 2012-06-17.

Om jag köper det idag och fryser in det, hur länge håller det sig?

En bild på förpackningen av köttet: http://img155.imageshack.us/img155/7108/grillktt.jpg

Tack på förhand!

Mvh
L

Gissar vilt men runt 3 månader i en shysst frys. Det är fettet som kan börja bråka.
Nu vet jag inte hur kylkedjan har sett ut så, halvera till 1,5 mån eller som vanligt: tina, lukta och ...

ät.
Citera
2012-06-04, 18:26
Medlem
Blandfärs infryst den 24/8-11.
Vågar jar jag göra en chili con carne på den?
har ingen nötfärs hemma..
Citera
2012-06-04, 18:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Blandfärs infryst den 24/8-11.
Vågar jar jag göra en chili con carne på den?
har ingen nötfärs hemma..

Jag skulle kört i vind. Sniffa på färsen när den har tinat och känn efter.
Citera
2012-06-04, 22:25
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
På en höft: Många månader, säkert över ett år, men kvaliteten försämras gradvis.

Menar du att köttets smak blir sämre/annorlunda med tiden? Eller att näringsvärdet påverkas?
Citera
2012-06-05, 01:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Menar du att köttets smak blir sämre/annorlunda med tiden? Eller att näringsvärdet påverkas?

1: Varor i frysen förlorar sakta men säkert sin vätska och blir frystorkade, framförallt om påsar/burkar inte är helt täta.
2: Smak och konsistens tar stryk med tiden.
3: Fett härsknar fortfarande i frys, det tar bara mycket längre tid.
Citera
2012-06-05, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hur skiljer sig "sista förbrukning" från "bäst före"?
Bäst före brukar jag lukta och smaka om det är OK för men sista förbrukning har jag fattat vara mycket mer strikt och farligare att leka med - nån som vet?
Affären får inte sälja något efter att sista förbrukningsdag passerat men de får sälja saker där bäst före datumet passerat! Enda skillnaden
Citera
2012-06-05, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Halloj!

Köpte ett kilo köttfärs i lördags som hade sista förbrukningsdag i söndags, jag är alltså en dag sen... Den ser fin ut i färgen, alltså den har inte börjat blivit brun. Är det ok om den inte luktar suspekt?

Alltså inte bäst före, utan sista förbrukningsdag...
Handlar inte bara om färgen utan lukta på den istället. Den blir brun av andra orsaker än att den är för gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in